Hopp til hovedinnhold
tiktok vs universal music group 730no norge
Et par av artistene under Universal Music Group

TikTok vs. Universal Music Group: Hva skjer?

TikTok og Universal har blitt venner.


OPPDATERT 2. mai: Det tok tre måneder, men nå lar Universal Music Group bruke musikken til artistene på alle deres labels på TikTok igjen. Detaljene i den oppgraderte avtalen er ikke kjent, men CEO Sir Lucian Grainge ser ut til å ha fått viljen sin.

Les også: Taylor Swift følger ikke TikTok-boikotten til UMG før albumslipp

– Dette nye kapittelet i forholdet vår til TikTok fokuserer på verdien av musikk, forrangen til menneskelig musikk og velferden til det kreative fellesskapet. Vi ser frem til å samarbeide med teamet hos TikTok for å fremme interessene til artistene og låtskriverne våre og drive innovasjon innen fansengasjement. Samtidig som vi fremmer inntektsgenerering for musikk på sosiale medier, sier Lucian.

Selv om de nå trolig må betale mer til UMG fremstår TikTok CEO Shou Zi Chew også blid.

– Musikk er en integrert del av TikTok-økosystemet, og vi er glade for å ha funnet en vei videre med Universal Music Group. Vi er forpliktet til å jobbe sammen for å løfte verdi, oppdagelse og promotering for alle UMGs fantastiske artister og låtskrivere. Samt styrke deres evne til å vokse, koble til og engasjere seg med TikTok-fellesskapet, forteller Shou.


Les også: Alek Olsen fra Norge nummer 1 på TikTok 🎵


Show Chew & TT har mer alvorlige ting å bryne seg på. Blant annet beefen med Joe Biden & co.

Les forrige sak nedenfor.


Man kan si at TikTok holder koken.

Selv om plattformen ikke lenger er i sin D’Amelio/Addison Rae-æra hvor enkelte TT-stjerner ble mainstreamstjerner. TikTok er dog klodens største musikkstreamingplattform. Men nå blir den brått mer stille.

Mange av favorittlåtene dine er nå borte fra den gigantiske kinesiske plattformen, etter at Universal Music Group fjernet musikken sin.

(Trolig til glede for Instagram Reels.)

Universal kom med advarsel i forkant etter at TikTok sa nei til nye krav fra den nederlandsk-amerikanske giganten om blant annet bedre betaling, kompensering for KI-generert musikk og mer fordelaktige algoritmer.

I snitt betaler TikTok betaler artister litt over 30 øre for hver video som bruker en låt.

Hvis 10 000 TT-snutter bruker litt av sangen din, kan du tjene ca. 3000 kroner. (Og typ en million mennesker kan få høre en smakebit av låten.) Hvor mye av disse pengene som går til artistene avhenger av avtalen de har med sin label. Noen artister har bra avtaler – eller gir ut musikken sin selv. En stor andel står fast i dårlige deals.

UMG er klodens største musikkselskap, med en haug av labels under paraplyen. (Republic, Interscope, Capitol, Geffen, mange flere.)

Det betyr at TikTok-snutter med sanger fra Taylor Swift, Drake, Olivia Rodrigo, SZA, Post Malone, The Weeknd, NewJeans, Astrid S og hundrevis av andre artister plutselig er uten lyd.

Enda mer musikk vil forsvinne fra TT hvis Universal Music Publishing også fjerner sanger som deres låtskriver og produsenter har skrevet for Sony- og Warner-artister. OPPDATERT: Nå har TikTok begynt å ta ned videoer med musikk skrevet av personer signert til UMPG.

– Til syvende og sist prøver TikTok å bygge en musikkbasert virksomhet uten å betale det som er en rettferdig verdi for musikken, sier UMG i en pressemelding.

Kinesiske ByteDance kjøpte den globale lip-sync-plattformen musical.ly i 2017. Året etter slo de den sammen med TikTok, som på den tiden kun var lansert i India. Selskapet, som til sammen når 1,8 milliarder brukere i måneden, slår ned på UMG og kravene deres.

– Det er trist og skuffende at Universal Music Group har satt sin egen grådighet over interessene til sine artister og låtskrivere, svarer TikTok-eieren.

– Til tross for Universals falske narrativ og retorikk, er sannheten at de har valgt å gå bort fra den kraftige støtten fra plattform med godt over en milliard brukere som fungerer som et gratis reklame- og oppdagelsesverktøy for talentene deres.

olivia rodrigo zack bia madison beer yeat

Olivia Rodrigo (Instagram/oliviarodrigo)

Universal og TikTok klarer seg bra uten hverandre.

I 2021 hadde UMG, med britiske Sir Lucian Grainge i spissen, et resultat på 16 milliarder kroner. I 2022 fikk ByteDance et overskudd på 21 milliarder kroner. Uten musikk fra UMG kan TikTok og deres brukere boltre seg med nesten 70 % av musikken som eksisterer takket være Sony, Warner og indielabels. Det er dog verre for mange av Universal-artistene, som er avhengige av plattformen når de lanserer sine sanger. I gamle dager var det MTV og radiostasjoner som gjaldt.

Pardon the mansplaining, men TikTok har for lengst blitt stedet hvor massene oppdager ny musikk via challenges og virale videoer med sounds fra låter som kan bli hits.


TikTok og Billboard lager topp 50: Se hvem som fikk den første førsteplassen


Den 23 år gamle slageren «Murder on the Dancefloor» er plutselig en av de mest spilte låtene i verdenen – nr. 8 i Norge – på grunn av Saltburn og TT, og har blitt Sophie Ellis-Bextor sin første store hit på 17 år.


Lever den opp til hypen? 730.no anmelder Saltburn


Ramón etter at Universal fjernet musikken sin fra TikTok:

– Please signer meg Sony…

Metro Boomin skriver på X at han er lei av man lager billige, generiske låter skrekkersydd for TikTok som forsøk på å skape momentum.

«Jeg elsker kreativiteten og verdsettelsen de unge viser musikken på TikTok. Men jeg liker ikke den påtatte måten artister og plateselskaper gir etter [f0r TT] som resulterer i disse livløse og sjelløse låtene», skriver produsenten.

 


Følg gjerne 730.no på TikTok ☺️

Les mer