Hopp til hovedinnhold
taylor swift tiktok back music
Taylor Swift (Instagram/taylorswift)

Taylor Swift sin musikk tilbake på TikTok før THE TORTURED POETS DEPARTMENT

Grattis til alle Swifties: TikTok og Taylor Swift sin label Universal Music er uvenner – men Tay og TT finner tonen lell i forkant av THE TORTURED POETS DEPARTMENT-slippet.

Selv om Taylor Swift sin musikk gis ut av hennes partner Universal Music Group sin label Republic, begynte låtene hennes brått å dukke opp på TikTok torsdag kveld. I skrivende stund serverer appen og nettstedet til kinesiske ByteDance blant annet: «You Belong With Me», «Lover», «Mirrorball», «Fearless (Taylor’s Version)», «The Man» «Cruel Summer», «Cardigan», «ME!», «Style (Taylor’s Version)», «Is It Over Now? (Taylor’s Version)» og «Cardigan».

Dette skjer rett før arbeidsjernet slipper sitt 11. album THE TORTURED POETS DEPARTMENT – hennes første breakup-album på en dekade. Som trolig blir den mest streamede platen noensinne. Taylor trenger strengt tatt ikke TT, men alle monner drar når man skal sette rekord, og den kinesiske plattformen er den beste for å oppdagere musikk. Og ikke minst markedsføre musikk. Derfor dro Tay og hennes profilerte advokat Douglas Baldridge i noen mektige tråder.

Men hva med de andre UMG-artistene som nå har vært borte fra TT i et par måneder? De er fortsatt borte fra appen/nettstedet. CEO Taylor Swift stod på barrikadene mot Spotify og Apple Music allerede i 2014-2015, og sa da at hun gjorde dette på vegne av sårbare artister med mindre markedsmakt enn henne. I dag er hun klodens største, men stuntet ved å få musikken sin tilbake på TikTok gjør hun trolig for seg selv.

Taylor Swift privatfly jets co2 karbonutslipp miljo travis kelce

Taylor Swift vant Grammys og Travis Kelce vant Super Bowl i samme uke (Instagram)

Den offisielle årsaken til hvordan en Universal-artist kan ha musikken sin hos TikTok mens Universal boikotter TT er ennå ikke offentliggjort. Men det hjelper at hun eier musikken sin selv. Taylor Swift og TikTok kan ha gjort en egen avtale som UMG ikke har stanset. Ingen av de tre partene har offentlig kommentert saken.


Se også: Alek Olsen fra Norge er nummer 1 på TikTok ????????


TikTok er dog klodens største musikkstreamingplattform. Men i februar ble den brått litt mer stille da Universal Music Group fjernet musikken sin fra den gigantiske kinesiske plattformen. (Trolig til glede for Instagram Reels.)

Universal kom med advarsel i forkant, etter at TikTok sa nei til nye krav fra den nederlandsk-amerikanske giganten om blant annet bedre betaling, kompensering for KI-generert musikk og mer fordelaktige algoritmer.


Spellemannprisen 2024 ble boikottet av Universal Music Norge grunnet Spellemann sitt partnerskap med TT: Her er årets vinnere ????????


I snitt betaler TikTok betaler artister litt over 30 øre for hver video som bruker en låt.

Hvis 10 000 TT-snutter bruker litt av sangen din, kan du tjene ca. 3000 kroner. (Og typ en million mennesker kan få høre en smakebit av låten.) Hvor mye av disse pengene som går til artistene avhenger av avtalen de har med sin label. Noen artister har bra avtaler – eller gir ut musikken sin selv. En stor andel står fast i dårlige deals.

UMG er klodens største musikkselskap, med en haug av labels under paraplyen. (Republic, Interscope, Capitol, Geffen, mange flere.)

Det betyr at TikTok-snutter med sanger fra for eksempel Drake, Olivia Rodrigo, SZA, Post Malone, The Weeknd, NewJeans, Astrid S og hundrevis av andre artister er uten lyd.

Enda mer musikk vil forsvinne fra TT hvis Universal Music Publishing også fjerner sanger som deres låtskriver og produsenter har skrevet for Sony- og Warner-artister.

TikTok begynte etterhvert å ta ned videoer med musikk skrevet av personer signert til UMPG.

– Til syvende og sist prøver TikTok å bygge en musikkbasert virksomhet uten å betale det som er en rettferdig verdi for musikken, sier UMG i en pressemelding.

Kinesiske ByteDance kjøpte den globale lip-sync-plattformen musical.ly i 2017. Året etter slo de den sammen med TikTok, som på den tiden kun var lansert i India. Selskapet, som til sammen når 1,8 milliarder brukere i måneden, slår ned på UMG og kravene deres.

– Det er trist og skuffende at Universal Music Group har satt sin egen grådighet over interessene til sine artister og låtskrivere, svarer TikTok-eieren.

– Til tross for Universals falske narrativ og retorikk, er sannheten at de har valgt å gå bort fra den kraftige støtten fra plattform med godt over en milliard brukere som fungerer som et gratis reklame- og oppdagelsesverktøy for talentene deres.

olivia rodrigo zack bia madison beer yeat

Olivia Rodrigo (Instagram/oliviarodrigo)

Universal og TikTok klarer seg bra uten hverandre.

I 2021 hadde UMG, med britiske Sir Lucian Grainge i spissen, et resultat på 16 milliarder kroner. I 2022 fikk ByteDance et overskudd på 21 milliarder kroner. Uten musikk fra UMG kan TikTok og deres brukere boltre seg med nesten 70 % av musikken som eksisterer takket være Sony, Warner og indielabels. Det er dog verre for mange av Universal-artistene, som er avhengige av plattformen når de lanserer sine sanger.

I gamle dager var det MTV og radiostasjoner som gjaldt. Pardon the mansplaining, men TikTok har for lengst blitt stedet hvor massene oppdager ny musikk via challenges og virale videoer med sounds fra låter som kan bli hits.


TikTok og Billboard lager topp 50: Se hvem som fikk den første førsteplassen


Den 23 år gamle slageren «Murder on the Dancefloor» ble plutselig en av de mest spilte låtene i verdenen – nr. 8 i Norge – på grunn av Saltburn og TikTok, og har blitt Sophie Ellis-Bextor sin første store hit på 17 år.


Lever den opp til hypen? 730.no anmelder Saltburn


Ramón etter at Universal fjernet musikken sin fra TikTok:

– Please signer meg Sony…

Metro Boomin skriver på X at han er lei av man lager billige, generiske låter skrekkersydd for TikTok som forsøk på å skape momentum.

«Jeg elsker kreativiteten og verdsettelsen de unge viser musikken på TikTok. Men jeg liker ikke den påtatte måten artister og plateselskaper gir etter [f0r TT] som resulterer i disse livløse og sjelløse låtene», skriver produsenten.

 


Følg gjerne 730.no på TikTok ☺️

Les mer