Hopp til hovedinnhold

Hodejegerne drar inn 10 millioner kroner på én helg

Hodejegerne er en av de mest spennende, inkluderende, underholdende, effektive norske filmene vi har sett på mange år.

730-terningkast høy fem med løpefart og hopp. (De siste minuttene er dog litt vel svette.)

Men nok om oss. Heldigvis ser mannen i gata ut til å være enig med at Norge kan lage skikkelige thrillere: I premierehelgen dro den Morten Tyldum-regisserte filmen med Aksel Hennie, Synnøve Macody Lund og danske Nikolaj Coster-Waldau inn nesten 10,5 millioner kroner (104.977 solgte billetter). Whoa! Når det kommer til norske produksjoner så har kun Max Manus har fått en bedre start.

– Dette overgår våre forventninger, og at det skulle bli den nest beste åpningshelgen gjennom tidene er helt enkelt uvirkelig. Dette skal vi feire med kake og kaffe, sier produsent Asle Vatn.

Filmens synopsis:

Ut over å være en mann på kun 1,68, er Roger er en mann som tilsynelatende har alt; han er Norges mest vellykkede hodejeger, er gift med den altfor vakre galleristen Diana, har en altfor dyr villa, og for å holde hodet over vannet økonomisk, må han stjele litt for mye kunst.

Claes Greve er den perfekte kandidaten til Rogers nye rekrutteringsoppdrag, med sin bakgrunn som tidligere elitesoldat og toppleder i elektronikkbransjen. Han er dessuten i besittelse av et verdifullt maleri. Roger øyner nå sjansen til å bli kvitt sine økonomiske problemer for godt – og setter i gang med å planlegge sitt største og siste kupp. Men det viser seg at Greve også spiller et spill. Da Roger så bryter seg inn hos Greve, oppdager han noe som snur hele hans tilværelse på hodet, og snart må han flykte for livet.

Hodejegerne er basert på boken til Jo Nesbø, Norges mest kjente forfatter og leste forfatter. I Dagbladets kåring av tidenes beste norske kriminalromaner ble Jo Nesbø den overlegne publikumsvinneren. Han tok de tre første plassene, og samtlige av hans 8 bøker var blant de 13 beste. Hans bøker har solgt nærmere 2 millioner eksemplarer i Norge og er oversatt til flere språk.

Filmen hadde lenge før den norske premieren fått PR-oppsving i utlandet etter at det ble vist en promo under filmfestivalen i Berlin. Snutten var nok til at flere store internasjonale distributører fra USA, Tyskland, England, Canada og Australia kjøpte rettighetene.

Som den første norske film får Hodejegerne også en bred lansering i Norden hvor den først får premiere i Danmark og Finland i slutten av september og i Sverige i starten av november. I tillegg er filmen tatt ut til festivaler som Locarno, hvor den hadde verdenspremiere, Toronto og Helsinki.

Hodejegerne er kanskje sponset av Lexus, Polly peanøtter, Google og St. Miguel øl.

Les mer