Hopp til hovedinnhold
Denis Villeneuve (Jason LaVeris/FilmMagic)
Denis Villeneuve (Jason LaVeris/FilmMagic)

Warner Bros. får tommelen ned fra Dune-regissøren Denis Villeneuve

Warner Bros. gjør filmverdenen forbanna.

Studioet, etablert i 1923, er et av Hollywoods mest respekterte.

Men respekten kan henge i en tynn tråd.

Les også: Er dette starten på spikeren i kista for kinoer?

I samarbeid med WarnerMedia og eieren, verdens største telekommunikasjonsselskap AT&T, bestemte de plutselig at alle sine 2021-filmer slippes rett på konglomeratets nye streamer HBO Max. Samtidig med kinopremierene.

Noe som er krise for kinobransjen og for filmskaperne som forventet at sine verk først skulle få tre måneder på kino.

Det viser seg av regissørene av de 17 filmene ikke fikk beskjed i forkant.

En som er skuffet over Warner Bros. er Denis Villeneuve (Prisoners, Arrival, Blade Runner 2049), som til neste år er klar med sci-fi-blockbusteren Dune.

Regissøren har skrevet et åpent, strengt brev til filmstudioet, først publisert hos Variety.

Les brevet nedenfor – og se også hva hans kollega Judd Apatow sier.

Timothée Chalamet og Rebecca Ferguson (Warner Bros.)

Timothée Chalamet og Rebecca Ferguson i Dune (Warner Bros.)

Via nyhetene fikk jeg vite at Warner Bros. har bestemt seg for å gi ut Dune på HBO Max samtidig med vår kinoutgivelse, ved å bruke fremtredende bilder fra filmen vår for å markedsføre deres streamingtjeneste.

Med denne avgjørelsen har AT&T kapret et av de mest respektable og viktigste studioene i filmhistorien.

Her er det er absolutt ingen kjærlighet til kinoer og heller ikke til publikum. Det handler om overlevelse for en telegigant som for øyeblikket har en astronomisk gjeld på mer enn 150 milliarder dollar. Derfor, selv om Dune handler om kino og publikum, dreier dette seg om at AT&T prøver å overleve på Wall Street. Etter en mislykket lanseringen av HBO Max så langt, besluttet AT&T å ofre alle Warner Bros.’ 2021-filmer i et desperat forsøk på å fange publikums oppmerksomhet.

Warner Bros.’ plutselig reversering fra å være en arv for filmskapere til den nye æraen med fullstendig neglisjering, er dråpen for meg. Filmproduksjon er et samarbeid, avhengig av gjensidig tillit til teamarbeid, og Warner Bros. har erklært at de ikke lenger er på samme team.

Streamingtjenester er et positivt og kraftig tillegg til film- og TV-økosystemene. Men jeg vil at publikum skal forstå at streaming alene ikke kan opprettholde filmindustrien slik vi kjente den før COVID-19.

Streaming kan produsere flott innhold, men ikke filmer av omfanget til Dune. Warner Bros.’ avgjørelse betyr at Dune ikke vil ha sjansen til å prestere økonomisk for å være levedyktig, og til slutt vil piratkopiering seire.

Warner Bros. kan ha drept Dune-franchisen.

«Denne er for fansen.» AT&Ts John Stankey sa at streaming- hesten forlot låven. I sannhet forlot hesten låven for slakteriet. Offentlig trygghet [under pandemien] kommer først. Ingen er uenig om det. Det var grunnen til at da det ble tydelig at vinteren ville få en ny bølge av pandemien, forsto jeg og støttet beslutningen om å forsinke Dune-premieren med nesten ett år.

Planen var at Dune skulle åpne på kinoer i oktober 2021, da vaksinasjoner vil være i progresjon og viruset forhåpentligvis lagt bak oss. Vitenskapen forteller oss at alt skal være tilbake til det normale neste høst.

Zendaya Maree Stoermer Coleman alias Zendaya som Chani i Dune (SF Studios Norge/Warner Bros.)

Zendaya Maree Stoermer Coleman alias Zendaya som Chani i Dune (SF Studios Norge/Warner Bros.)

Dune er helt klart den beste filmen jeg noensinne har laget.

Teamet mitt og jeg viet mer enn tre år av livene våre for å gjøre det til en unik opplevelse på storskjerm. Filmens bilde og lyd ble omhyggelig designet for å sees på kino.

Jeg snakker på mine egne vegne, selv om jeg står solidarisk med de seksten andre filmskaperne som nå møter den samme skjebnen. Vennligst vit at jeg er med dere og at vi sammen er sterke. De som lager filmer og serier er kunstnerne.

Jeg tror absolutt at fremtiden for kino vil være på storskjerm, uansett hva Wall Street-dilettanten sier. Siden tiders morgen har mennesker hatt et sårt behov for felles historiefortellinger.

Kino på storskjerm er mer enn en virksomhet, det er en kunstform som bringer mennesker sammen, feirer menneskeheten, forbedrer vår empati for hverandre. Det er en av de aller siste kunstneriske, personlige kollektive opplevelsene vi deler som mennesker.

Når pandemien er over, vil teatrene fylles igjen med filmelskere.

Rebecca Ferguson spiller Lady Jessica i Dune. Her på premieren til Mission: Impossible – Rogue Nation hvor hun spiller Ilsa Faust (Paramount Pictures International)

Svenske Rebecca Ferguson spiller Lady Jessica i Dune. Her på premieren til Mission: Impossible – Rogue Nation hvor hun har rollen som Ilsa Faust (Paramount Pictures International)

Det er min sterke tro. Ikke fordi filmindustrien trenger det, men fordi vi mennesker trenger kino, som en kollektiv opplevelse. Akkurat som jeg har både et forvaltnings- og kreativt ansvar å oppfylle som filmskaper, ber jeg AT&T om å handle raskt med samme ansvar og respekt for å beskytte dette viktige kulturmediet.

Økonomisk innvirkning på interessenter er bare ett aspekt av samfunnsansvar. Å finne måter å forbedre kulturen er en annen. Filmopplevelsen er som ingen andre. I de mørklagte kinoene fanger filmene vår historie, utdanner oss, fremmer fantasien og løfter og inspirerer vår kollektive ånd. Det er arven vår.

Lenge leve kinoen!

Denis Villeneuve

Les også: Produksjonspartneren til Warner Bros. vil saksøke studioet

Judd Apatow med kona Leslie Mann og datteren Maude Apatow på Oscar-fest i 2019 (Emma McIntyre/VF19/WireImage)

Judd Apatow med kona Leslie Mann og datteren Maude Apatow på Oscar-fest i 2019 (Emma McIntyre/VF19/WireImage)

Warner Bros. skuffer flere.

Hollywood-storkar Judd Apatow (The 40-Year-Old Virgin, Knocked Up, This Is 40, Trainwreck) slapp sin nyeste film The King of Staten Island rett på video (PVOD – premium video on demand) i USA i sommer.

Planen var egentlig kinopremiere, men regissøren ble enig med Universal Pictures om å slippe dramedien på video grunnet koronaviruset.

BTS med Pete Davidson og Judd Apatow fra The King of Staten Island (Universal Pictures)

BTS med Pete Davidson og Judd Apatow fra The King of Staten Island (UIP/Universal Pictures)

Judd Apatow kan nesten ikke tro at Warner Bros. og eierne tok en så drastisk avgjørelse om alle sine 2021-filmer uten å engang fortelle det til de respektive filmskaperne.

«Det er ganske sjokkerende at et filmstudio ikke kunne ringe det som virker som noen som helst. Det er den type respektløshet som man hører om i show-business-historie. Men å gjøre det mot nesten hver eneste person som du jobber med er relativt rystende», sier regissøren ifølge Variety.

Les også: 730.no anmelder The King of Staten Island med Pete Davidson

Gjett hva Tenet-regissøren Christopher Nolan ( synes om Warner Bros., som han har jobbet med i nesten to dekader.

«Noen av bransjens største filmskapere og viktigste filmstjerner gikk til sengs natten før og trodde at de jobbet for det beste filmstudioet, og våknet og fant ut at de jobbet for verdens verste streaming-service», skriver den britiske stjerneregissøren.

Les resten av det Christopher Nolan skriver

HBO Max lanseres i Norge i 2021.

AT&T kjøpte Time Warner i 2018, til tross for at de tidligere ikke har lykkes med å slå sammen selskaper innen distribusjon og innhold. Telegiganten klarte det ikke da de i 2015 kjøpte DirecTV, mens AOL og Verizon har forsøkt seg på lignende uten hell.

Les mer