Anmeldelse: Årets viktigste norske nettserie?

3. apr 2019 kl. 12:01

Foto: Hacienda Film/Differ Media

Norsk serie som kan gjøre en forskjell?

Om du fikk valget mellom å leve på en frisk jord, med fugler, folk og fred, en jord der vi delte med hverandre – eller å leve på en planet, der luften er så tett at den er hard å puste i? Der noen har alt, mens andre nesten ikke har noe. Hva ville du valgt?

Slik lyder åpningsscenen til første episode av nettserien Mission Impact.

I løpet av seks episoder får vi følge tre engasjerte ungdommer med hvert sitt tema – plast, våpeneksport og skatteparadiser.

Victoria Skau (20) fikk tildelt oppdraget om våpeneksport – et tema hun med en gang innrømmer at hun vet svært lite om. Da hun i tillegg fikk vite at Norge er et av landene i verden med størst våpeneksport per innbygger ble hun tydelig opprørt.

Foto: Hacienda Film/Differ Media

Vi får blant annet følge Victoria på hennes reise til Lésvos.

Her besøker hun Moria flyktningleir som huser totalt rundt 10 000 flyktninger. Denne leiren er kjent over hele Europa for sine dårlige levekår.

Victoria møter blant annet Sam og Awsham, to unge menn som har flyktet fra Jemen. De viser bilder av familiene sine som de har måttet etterlate seg i hjemlandet og forteller om den tøffe flukten. I løpet av episoden blir vi også informert om at det norske Oljefondet har investert i bomber som har drept sivile i nettopp Jemen.

Victoria er kanskje kjent for mange fra før av. Hun har sin egen Youtube-kanal med over 40 000 abonnenter, en solid fanskare på Instagram og har vært å se i norske serier som Hotel Cæsar, Han heter ikke William og Sofa. Victoria forteller i serien at hun vil bruke plattformene sine til å fremme engasjement rundt våpeneksport.

Vi får også møte 27 år gamle Kim. Hans oppdrag blir å utforske de store skatteparadisene. Kim forteller at han ikke er særlig interessert i skatt, tall og statistikk. Han er derfor veldig spent på hvordan dette kommer til å gå. Kim hopper umiddelbart inn i utfordringen og i løpet av kort tid får vi se engasjementet hans vokse betraktelig.

Foto: Hacienda Film/Differ Media

Kim reiser til Texas for å utforske mer.

Han prøver seg på livet ute på gata, en realitet for mange amerikanske borgere hvor en halv million er hjemløse. Han oppdager at det forsvinner flere milliarder kroner gjennom skatteparadiser årlig – penger som burde gått til å sikre utdanning og helse. Vel hjemme i Norge tar han kontakt med komiker og musiker Kristopher Schau som har vært et stort forbilde for Kim siden han var liten. Kan han hjelpe Kim med å skape blest rundt skatteparadiser?

Seriens yngste deltaker, 14 år gamle Penelope, skal lære oss om plast og konsekvensene av det enorme plastforbruket verden over.

I første episode drar hun oppover til Mausund for å besøke en feltstasjon som rydder plast på heltid. Her blir hun tatt med for å rydde ute i øygruppa. Hun gjør grusomme funn av både dyrelik og voldsomme mengder av plast og annet søppel. Hun blir fortalt at dyrelivet har blitt kraftig redusert bare de siste ti årene og at det snart ikke er igjen verken fugl eller fisk rundt øygruppa.

Foto: Hacienda Film/Differ Media

Penelope er ung, men har allerede rukket å gjøre mer for miljøet enn den gjennomsnittlige nordmann. Hun startet å jobbe aktivt for miljøet allerede som 8-åring og er nå valgt inn i Barnas Klimapanel i Barnas Miljøvernorganisasjon. Penelope er også den yngste vinneren av frivillighetsprisen noensinne.

Vi får også se et knippe kjente fjes gjennom serien. Både Erna Solberg, Jonas Gahr Støre, Joakim Kleven og Kristopher Schau gjør korte opptredener.

Mission Impact er produsert av Hacienda Film og Differ Media. De står også bak de prisbelønte produksjonene Sweatshop, Motherhood og Thank You For The Rain. Serien er laget i samarbeid med Forum for utvikling og miljø og deres 50 medlemsorganisasjoner. Alle jobber for en bærekraftig framtid.

Dette er en hjerteskjærende serie om viktige temaer som berører oss alle.

Ved å bruke unge og inspirerende mennesker til å informere om den harde virkeligheten håpes det at de bidrar til økt bevissthet rundt nåtidens største utfordringer.

Serien treffer målgruppen godt og lanseres på et utrolig godt tidspunkt med tanke på den Greta Thunberg-inspirerte skolestreiken for klima.

En av årets viktigste serier? Vi stemmer ja!

Terningkast: 5

Mission Impact ser du her.

Se også: Topp 14 plakater fra klimastreiken i Oslo