Hopp til hovedinnhold

Usher: – Jeg inspirerte The Weeknd og Drake

THOSE DREAMY EYE$ (RCA)

Like før helgen slapp R&B-sjefen Usher sitt syvende album Looking 4 Myself, en variert og stilig skive med produksjoner fra blant andre Pharrell Williams, Diplo, Rico Love, svenske Max Martin og 730-kompis Labrinth.
 
I det seneste nummeret av musikkmagasinet The Fader åpner 33-åringen opp om hvordan soundet hans har utviklet seg, hvilken låt han angrer mest på å ha takket nei til – og hva han mener om dagens R&B.

Last ned/hør luksusversjonen av albumet (versjonen med fargecover!) her:



Om Diplo-produserte «Climax», alias førstesingelen fra Looking 4 Myself:

– Det som er fett med Diplo er at alle er invitert til festen når han lager beats. Musikken han lager er like mye for raverne som for de gamle soul-headsa. Da han spilte meg «Climax»-skissen i studio var stemninga veldig spent. Han og Ariel Rechtshaid (som co-skrev låta) var sånn; «Okay, denne er annerledes. Men vi har troen på denne idéen og tror du kommer til å digge den.» Så de satte den på, og jeg svarte bare at jeg digga beaten, men at låta ikke var helt min stil. Så jeg begynte å improvisere i falsett, og Diplo bare «Wow!». Jeg har alltid én låt på skiva hvor jeg hyller Prince, han er en av mine største inspirasjonskilder. Skulle ønske vi filmet den kvelden i studio, det var magisk. Hadde aldri trodd at jeg skulle ende opp med å synge i falsett på halve førstesingelen min!
 
Falsett på maken? Tobarnsfaren har kanskje ikke nye unger på gang, men sørger for at andre par får på et par via sin supre kåtskalk-singel:

(Saken fortsetter under.)

 
Inspirert av elektronisk musikk: 
 
– Av egoistiske årsaker så har jeg alltid synes det var døvt å reise rundt og henge på klubber som ikke spiller musikken min. Du drar til Ibiza, du drar til Tyskland, og du har ingen låter som funker på dansegulvene der. For tre år siden dro jeg til St. Tropez, og vi var på en yacht og skulle spise lunch. Og brått var vi omringet av folk som sprutet champagne overalt og på hverandre, sånn shit som du ikke er vant med å se midt på lyse dagen. De bare tok den helt ut til de drøyeste dancetracksa, midt i lunchen. Og da tenkte jeg «fuck it», jeg har lyst til å være med på dette. 
 
Om dagens R&B: 
 
– Jeg synes The Weeknd og folka er flinke, jeg er down med alle. Jeg velger å tro at de er inspirerte av meg. Første gang Drake spilte i Atlanta opptrådte han på en klubb hvor jeg selv ble oppdaget som ung. DJ’en hans satte på «Seduction» (fra Ushers fantastiske 2004-album Confessions) og publikum gikk helt av hengslene. Så jeg gikk opp på scenen og ga ham en pound, og da eksploderte det. Drake fikk kjenne på ekte ATL-kjærlighet den kvelden.
 
Om hvorfor han (utrolig nok) aldri har jobbet med Atlanta-kollegaene Organized Noize og Big Boi fra Outkast: 
 
– Det er ikke så mange som vet det, men Dungeon Family-gjengen var første folka jeg hang med. Men Big Boi, shit – det er noe av det jeg angrer mest på; Han kontaktet meg for å gjeste «I Like the Way You Move», men jeg tok tidenes dummeste avgjørelse om å ikke bli med på låta. Sleepy Brown endte som kjent opp på refrenget, og fortsatt når jeg hører den til dags dato så tenker jeg «fy faen, det toget missa jeg ut på».
 
– Men, Big Boi solgte meg i det minste en hund.
 
Se også: Usher holder kroppskoken! (nam?)

Nyeste saker fra 730.no

Les mer