Hopp til hovedinnhold
Forbrukerraadet klageguide snorre mansson klag mer og bedre
La det å klage oftere og bedre bli ditt mål for 2024 (Forbrukerrådet)

Forbrukerrådet oppfordrer flere unge til å klage mer og bedre

Unge klager for lite, mener Forbrukerrådet – nå lanserer de ny klageguide.

Forbrukerrådet sin oppfordring i 2024 strider kanskje litt imot noen sine nyttårsforsetter om å la negativiteten ligge igjen i 2023.

De ønsker nemlig at flere skal begynne å klage oftere og bedre.

Ok, så gjelder det kanskje ikke klaging generelt i livet, som nyttårsforsettene potensielt handler om, men om kjøp som ikke er helt som de skal. Enten dette gjelder pris, feil eller manglende levering.

Ikke bare kan studenter og unge voksne spare penger på å klage på produkter og tjenester som ikke holder mål – det er også store fordeler for miljøet ved å klage. For hver klage blir det mindre kast og svinn, og større press på å lage produkter som varer.

I den anledning lanseres det derfor en ny guide på Forbrukerrådet.no

Er du en av de som synes det er litt ork å klage, eller kanskje du er usikker på hvordan du skal gå frem? Say less, sier Forbrukerrådet. Guiden deres vil nemlig hjelpe deg med nettopp dette, og vil gjøre klagingen lettere via både veiledere og maler.

De teamer også opp med moromannen Snorre Monsson, for å bli bedre kjent med nordmenns klagevaner og spre mer kunnskap om fordelene ved å klage.

 
 
 
 
 
Se dette innlegget på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et innlegg delt av Forbrukerrådet (@forbrukerradet)

Ja, for hvorfor lønner det seg egentlig å klage?

I Norge har vi et av verdens beste forbrukervern, noe som betyr at vi har veldig gode rettigheter når vi kjøper noe som ikke holder mål. Det hjelper dog fint lite om man ikke selv tar nytte av dette.

Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, mener det er viktig at flere blir bevisste og bruker disse gode rettighetene slik at man ikke går glipp av fordelene som finnes her til lands.

– Det vil selvfølgelig spare deg for penger at mobiltelefonen din blir reparert gratis eller byttet ut av selger, forklarer Thomas.

Thomas Iversen Forbrukerraadet
Thomas Iversen (Forbrukerrådet)

Vi vet ikke med dere, men vi elsker i alle fall den godfølelsen av å slippe å betale for en dyr reparasjon eller å bruke penger på en ny vare.

Enda viktigere er det kanskje at klaging også er viktig miljøtiltak. Ved å klage er det større sannsynlighet for at varen repareres og at du slipper å kjøpe en ny. Jo flere klager, jo større forskjell kan man altså gjøre for miljøet.

De som er flinkest til å klage fra før er boomer-generasjoner, spesielt gubbene som antagelig ikke gjør det av miljøvennlige årsaker. Likevel har unge kanskje noe å lære her? Man vil jo ikke være mindre miljøvennlig enn den gjengen.

 
 
 
 
 
Se dette innlegget på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et innlegg delt av Forbrukerrådet (@forbrukerradet)

Til tross for at klaging altså har sine store fordeler, skulle Forbrukerrådet gjerne sett at flere unge grep muligheten.

Og at flere står på sitt til de får det de har rett på.

For selv om Forbrukerrådets undersøkelser viser at fire av fem allerede klager når de er misfornøyde, svarer bare 55 % at de oppnådde det de mente de hadde rett på sist de klaget.

Dette kan det være flere grunner til.

Kanskje mangler du en kvittering, eller synes det er vanskelig og ubehagelig å skulle argumentere for deg selv? Vi nordmenn har jo en tendens til å være litt konfliktskye til tider.

 
 
 
 
 
Se dette innlegget på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et innlegg delt av Forbrukerrådet (@forbrukerradet)

– Vi vil motivere folk til å tørre å ta kontakt med selger på en hyggelig og saklig måte. Vår erfaring er også at så godt som alle klager løses på kundeservice-nivå, og du taper ingenting på å prøve å klage, forteller Thomas.

En annen grunn kan være at man er usikre på hvilke rettigheter man har. Det er nettopp her Forbrukerrådets nye guide kommer inn. Denne er ment til å gjøre deg mer bevisst og klagingen enklere.

– I praksis skal dette fjerne de utfordringene som folk møter når de klager, eller om de har klaget og fått avslag. Vi har samlet de vanligste grunnene til avslag som kan demotivere og hindre at folk får sin rett. Så kommer vi med forslag om hvordan man kan gå frem og klage på en bedre og smartere måte.

Så hva venter du på? Har du en vare du som ikke holder mål er det bare en ting å gjøre – klag i vei!

Du kan lese mer om guiden til Forbrukerrådet og bli en bedre klager her.

Les mer

Nyeste saker fra 730.no