St. Niklas kan ikke klage. Siden oppstarten i fjor så har han fått radiorotasjon i inn- og utlandet, og blitt signert av dem amerikanske labelen MIH i Los Angeles. Dessuten har han rukket å kjøre norgesturné med utsolgt konsert på hjemmebane i Trondheim, samt sluppet ORIGO EP, som streamet seg inn på Spotify-topplister både i Norge og Sverige.
Nå er singer-songwriter-en klar med singelen «C-O-O-L», som har fått video skutt i drøyt lekre Malibu utenfor Los Angeles via regissør TNGS. Se premieren nedenfor vår prat med St. Niklas.
Hvordan vil du beskrive sounden din?
– Popmusikk med referanser fra 80-tallet; svevende synther, fingerknips beats og saksofoner er noe av ingrediensene!
Hva er budskapet i låten?
– At det er farlig lett å bli forelsket i utseende til noen slik samfunnet er blitt i dag, å ikke personen.
Hva er tanken bak videoen?
– Vi ønsket å få frem når to personer som mentalt sett, ikke er på samme planet, forsøker å finne kjærligheten – pakket inn i et retro 80-talls univers.
På mange måter ble videoen en personlig manifestasjon på alle mislykka forsøkene mine på å finne drømmedama de siste årene, haha! Dessuten konstruerte de en oppblåsbar dukke av meg – den blir perfekt merch på konserter fremover, hahaha…
Hvordan vil du oppsummere karrieren din så langt?
– Det er under et år siden jeg ga ut min første offisielle utgivelse – siden den gang har over en halv million mennesker streamet musikken min, jeg har vært på norgesturné med utsolgt konsert i hjembyen Trondheim, blitt spilt på radio i inn- og utland og jeg har vært i Los Angeles for å spille inn musikkvideo. Ganske surrealistisk på mange måter – hadde aldri trodd ting skulle skje såpass fort!
Hva er planen for resten av 2016?
– Jeg har nylig ferdigstilt debutskiva, men ettersom at jeg er et relativt ferskt navn, kommer jeg nok til å slippe noen EP-er før det gis ut i sin helhet.
Bortsett fra det skal det spilles en del konserter rundt omkring i tillegg til en tur tilbake til LA for å jobbe videre med musikken.
Se premieren på St. Niklas’ video til «C-O-O-L»: