To norske fruktfat: Fredfades & Ivan Ave

4. des 2015 kl. 00:00
BACK 2 BACK: FRED & IVAN (JAKARTA)
BACK 2 BACK: FRED & IVAN (JAKARTA)

Den norske dynamittduoen Fredfades & Ivan Ave har siden de ga ut Breathe EP på britiske KingUnderground hatt oppsving både solomessig og som duo. De var med å forme crewet Mutual Intentions, og slapp Mutual Intentions – #1 på vinyl som ble utsolgt på under 12 timer, ifølge guttas promobabe. De har gitt ut soloprosjekter hver for seg, som Ivan Ave sitt kritikerroste Low Jams som fikk 5 i Dagbladet, og Fredfades’ nye prosjekt Jazz Cats med trompetist Kristoffer Eikrem fra Mopti, spilt på Øyafestivalen, Slottsfjell, Oslo Fjordfest og i Estland, Tyskland, Frankrike, Russland og Sverige. Nå er de ute med oppfølgeren til sin første utgivelse på tyske Jakarta, med gjestene Fresh Daily, Juju Rogers og Jalal Salaam, Kristoffer Eikrem, Dr. Kay og Mette Henriette.




Lytt til fete
Fruitful mens du leser hva de forteller 730 om låtene nedenfor.

 

«Behold»



IA: – Introsporet er som en takk for sist til lytteren. Tid har passert, tid skal passere, og vi
er her for å bevitne. Beaten er storslått, men sårbar, litt som livet, derfor ligner verset
mitt på noe Mufasa og Simba kunne snakka om på bakketoppen. Circle of life, behold!




FF: – Jeg samplet en av favoritt modern soul-låtene mine for denne beaten. Visste med en
gang at Ivan kom til å kicke på det, så jeg laget egentlig denne beaten med hensikt for at
han skulle få den.




«Fruitful»



IA: – Tittelsporet er også skivas posse cut. Her er våre venner Fresh Daily fra New York
og JuJu Rogers fra Tyskland med på å reflektere rundt produktivitet, folk man har rundt
seg og om hustlen bærer frukter. Kult å få forskjellige perspektiv på temaet. Den
sprøe synthen på hooket her høres ut som den ble spilt i vinduet på coveret til
skiva. Shout outs til Hans Jørgen Wærner aka Dirtyhans for cover designet!




FF: –  Jeg laget beaten på seriøst 4-5 minutter dagen etter jeg kom hjem fra en tredagers
fylletur i Budapest med firmaet jeg designer for. Rakk akkurat å beine innom en bakgate
og snatche opp noen ungarske jazzplater og noe dansk mikrobrygg som jeg styrta i
boblebadet på hotellet. Ref. den sprøe synthen: Ol’ Burger Beats var innom kåken min
for å vorse etter jeg laga beaten og spilte egentlig en lead-synth til denne beaten, som
endte med at jeg hoppet inn og la en avslutning på leaden hans. Avslutningen ble så
funky at jeg ditcha lead synthen til Ol’ Burger (sorry OB).




«Back To The Streets»



FF: – Husker ikke helt hva som inspirerte denne beaten. Jeg startet med fender rhodes-partiet, som jeg syntes ble utrolig soft, og ville gjøre det til noe mye hardere og mer
breialt, så jeg klipte inn disse «back to the streets» tingene og spilte en tung basslinje på
ARP Odyssey.




«Reaping»



IA: – Selve innhøstinga skjer på det sporet her. Produksjonen er både sliten og håpefull,
noe teksten reflekterer. Låta handler om å høste som man sår og om å savne mor. Dette
blir video nummer to fra skiva. Erik Treimann er på saken, Mutual Intentions stay reaping!




FF: – Shoutout til Dirtyhans som gav meg en kassett forrige julaften, hvor jeg fant dette
samplet.




«Never Seen»



IA: – Jeg liker å skrive listebaserte tekster, å liste opp alt jeg kan komme på innenfor et
tema eller konsept. Her tar jeg rollen som noe du aldri ser og lister opp
sammenligninger til andre ting du aldri ser. «Your moms shaking a tit, your boss blazing
a spliff, James Bond taking a shit», osv.




FF: – Veldig bra at Ivan bruser litt med fjærene på denne låta. Var det eneste vi manglet på
skiva sånn rent tekstmessig. Var litt bekymra for hvor soft plata kunne bli, før jeg hørte
dette verset.




«Duck»



FF: – En av de beste beatsa mine i følge kompisene mine. Jeg samplet litt vokal fra
Charlotte Dos Santos og slang på.




«Walking Home»



IA: – Du går bittert i retning riktig bydel, mer eller mindre, for å innse nederlaget og legge
deg. Var det vits å ta den så langt i natt, fant du ut noe viktig, fant du noen viktig?
Den reflektive timen, du går hjem i total innsikt, eventuelt totalt i blinde.




FF: – En av favorittbeatsa mine på plata. Produsert på floppydisk i en 12-bits maskin som
heter SP-1200 og bare har 10 sekunders sample-minne. Når jeg hører på
originalsamplet nå så har jeg ikke en sjanse til å høre hvor jeg har plukket akkordene fra.
Det låter heeeelt annerledes enn originalen. Bassen ble spilt live i tre minutter på synth,
og er altså aldri sequencet. Kristoffer Eikrem drepte denne låta. Video ute STRAKS !!!




«Phase Three»



FF: – Denne beaten ble egentlig laget med hensikt for å få Ivan til å gjøre en Honey Dip (fra
Breathe LP’en) Part Two, men vi har aldri fått recordet Ivan på den. Vi kjører beaten live
med rapping på konserter, men beaten funker godt nok alene til å være med som et av
instrumental-sporene på skiva. Denne er for Moe Chakiri.




«Watchin’ U»



IA: – Her snakker jeg og Jalal Salaam om å se seg selv fra utsida. Jalal er så sprø, definitivt
en å følge med i fra Brooklyn-scena. Kult triol groove på den her, massiv kompresjon
og nydelig vokalsample på hooket. Definitivt en beat som tok meg på senga.




«Get Paid»



FF: –  Jeg kjøpte en ultra-rare modern soul 7″ av en kompis i Sverige for 350 dollar (
that shit cray, jour.anm.) og mekka denne
beaten på en kjapp time når jeg fikk plata i posten. Tror Ivan egentlig skrev en låt til
denne beaten, men at den låta ikke ble noe av. Denne er for Stu.
 
«Waters»




IA: – Ødipuskompleksbanger! Amen.




FF: – Visste du at vokalsamplet er sunget av menn?!?!?! Og ikke damer?!?!?!




«We Out»



FF: – Jeg har alltid pleid å avslutte shows med denne instrumentalen produsert av meg og
Deckdaddy. Tenkte derfor at den kunne passe fint som en outro på plata.
 
Slippet feires med show på Jaeger i Oslo på lørdag.
 
PS: Se norske Ary covre Kendrick Lamar (VIDEO)