HAR FOLKENE TIL JAY-Z TRICKSET MED LYTTERTALLENE TIL KONA? (TWITTER)
fortsetter å gjøre TIDAL sinte.
Nå hevder avisen at
streamingtjenesten, som ble lansert som Wimp av blant andre Platekompaniet i 2010, før norske Aspiro gjorde den om til TIDAL i 2014, skal ha blåst opp avspillingstall hos 1,7 millioner brukere.
Det er to album som skal ha fått tallene sine manipulert; Lemonade til Jays kone Beyoncé Knowles-Carter og Life of Pablo til Jays «lillebror» Kanye West.
Førstnevnte er permanent eksklusiv for TIDAL, mens streamingtjenesten hadde sistnevnte alene i de første seks ukene etter slippet.
TIDAL hevder at låtene på Kanyes skive ble spilt 250 millioner ganger i løpet av de ti første dagene. Med tre millioner abonnenter betyr det at hver eneste konto i snitt spilte albumet åtte ganger om dagen.
😎
På vegne av DN konkluderer NTNU med at påstanden om alvorlig juks stemmer.
– Gjennom avansert statistisk analyse har vi kunne slå fast at det har foregått manipulasjon av dataene i visse perioder. Manipulasjonen ser ut til å rette seg mot et svært spesifikt sett med sanger, knyttet til to distinkte album, sier universitet.
Fortsetter nedenfor.
Tidal calls Norwegian report «smear campaign» by publication that once called Jay-Z a «crack dealer» https://t.co/ylRuEseaEN pic.twitter.com/KP19ZKoowI
— billboard (@billboard) May 9, 2018
Den ekstraordinære påstanden til DN har i dag blitt plukket opp av flere utenlandske medier, blant andre
Music Business Worldwide
som åpner saken sin med «What a story this is.»
Variety skriver også om TIDAL-anklagene til DN.
Ifølge bransjebladet har selskapet til Jay-Z sendt ut en pressemelding hvor de slår hardt ned mot den norske avisen, som de fra før av har et anstrengt forhold til.
– Dette er en svertekampanje fra en publikasjon som en gang omtalte en av våre ansatte som en «israelsk etterretningsagent» og vår eier som en «crack-dealer». Vi forventer ikke mindre fra dem enn denne idiotiske saken, løgner og falske påstander. Denne informasjonen var stjålet og manipulert, og vi vil kjempe hardt mot disse påstandene, sier en TIDAL-rep.
TIDAL finnes i 52 land. I fjor kjøpte teleoperatøren Sprint 33 prosent av selskapet for angivelige 200 millioner dollar. Med andre ord en bra deal for Jay-Z, som skal ha kjøpt TIDAL for «bare» 56 millioner kroner.