Tar folk feil om James Charles og Tati?

13. mai 2019 kl. 11:37

YouTube-beefen har flere sider.

Denne helgen postet sminke-influenceren Tati Westbrook (37) en lang video hvor hun forklarer hvorfor hun nå tar avstand fra James Charles (19).

Les 730s store oppsummering av saken her.

Før helgens opptøyer hadde James Charles 16,5 millioner abonnenter hos YouTube. Tati Westbrook hadde 5,9 millioner. 

Nå har bordet snudd – på drøye tre dager har James mistet 2,5 millioner, mens Tati har vokst med nesten 3 millioner følgere.

I sin 43 minutter lange video sier Tati at hun tidligere hadde et mor- og sønn-forhold til den unge YouTube-superstjernen.

Tati forklarer at hun hjalp James helt fra starten av.

Hun har alltid gitt ham shoutout i sine kanaler, delt hans rabattkoder og lignende for å bidra til hans suksess. Tenåringen skal ikke ha vært like flink til å booste Tati tilbake.

37-åringen understreker gang på gang at forholdet deres aldri har vært basert på økonomisk vinning.

Likevel virker det som at det er nettopp økonomisk vinning som gjør at Tati nå kaster James ut av sin omgangskrets.

Noen uker før helgens YouTube-video kunne vi se Tati gråte på Instagram Story fordi hun følte seg sviktet av en nær venn. Hun nevner ikke James’ navn. 

Det store sviket er at James Charles har en Instagram-reklame for SugarBearHair. 

Ja, Tati gråter fordi James har blitt sponset av hennes største konkurrent.

Tati selger nemlig også vitaminer som skal stimulere god hårvekst.

Dagen etter beklaget James via Instagram Story, men Tati synes han burde gjort mer for å reparere vennskapet.

I den 43 minutter lange videoen forteller Tati Westbrook også om en rekke problematiske sider ved James. Hun hevder at han stadig prøver seg på heterofile gutter, og til og med «lurer» dem til å tro at de er homofil.

Kort oppsummert, så sier Tati at hennes eks-venn er en kynisk fyr som utnytter og manipulerer folk. Noe som sikkert kan stemme.

I en YouTube-video stiller Andy Warski (250k abonnenter) spørsmål ved Tatis agenda. 

Han understreker at anklagene om James kan være riktige, men synes det er betenkelig at Tati først tar avstand fra 19-åringens giftig oppførsel når det får konsekvenser for hennes business.

Det er også spesielt at hun lufter «sønnens» problemer i offentligheten, dersom de virkelig har hatt et nært forhold gjennom flere år.

Hvis det stemmer at James har blitt et lite monster, kunne hun ikke heller prøvd å hjelpe ham til å bli bedre? Eller avslutte vennskapet uten dramatikk?

I stedet valgte hun en rute som ga henne millioner av nye følgere, og enorm oppmerksomhet rundt bedriften hennes.

Se videoen her:

NB! Andy Warski er selv anklaget for både rasisme og sexisme.

Med et titalls millioner følgere må James Charles AS selvsagt tåle kritikk, men vi må også huske at personen bak den brå suksessen fortsatt er en tenåring.

Fun fact: Menneskehjernen er ikke ferdig modnet før i 25-årsalderen. Fin ting å nevne neste gang du driter deg ut 🙂

«Kanselleringskulturen» rammer influencere hardt i 2019. Boikott kan være effektivt, men å avfeie noen som «kansellert» for alltid gjør ikke nødvendigvis at de forbedrer oppførselen sin.

Vi krysser fingrene for at begge parter har det greit, og at James Charles kommer ut av dette med nye refleksjoner.

Se også: Norske influencere dro på falsk ferie – se videoen de laget