Hopp til hovedinnhold
Sophie Elise Isachsen kommenterer dagens dårlige nyhet for Sophie Elise AS (Instagram/SophieElise)

Sophie Elise kommenterer Gullbarbie-nominasjon

Sophie Elise AS ble i dag nominert til årets Gullbarbie sammen med to andre kandidater.

Prisen til Redd Barna sin ungdomsorganisasjon er ingen hyllest – hvert år nominerer de aktører som beskrives som «Best til å få ungdom til å føle seg verst».

– Dessverre er Gullbarbie-prisen fremdeles nødvendig å dele ut. Reklame – og mediebransjen bruker fremdeles bevisst barn og unges usikkerhet for å tjene penger. Vi vet at retusjering, unødvendig seksualisering og reklamer som har som formål å endre hvordan vi ser ut, er skadelig for barn og unges psykiske helse, sier Lea Mariero, leder i Press – Redd Barna Ungdom.

Sophie Elise AS blir nominert sammen med TikTok og kleskjeden Brandy Melville.

Nedenfor forklarer Press-lederen hvorfor de tre er nominert. Sophie Elise sitt tilsvar på Instagram kan du lese nederst i saken.

Hvorfor er akkurat disse tre nominert til årets Gullbarbie?

– TikTok er nominert fordi de har fjernet innhold basert på kroppsform som ikke følger idealet, funksjonshemninger, og LHBTI+-innhold. TikTok bidrar til å undertrykke det som går utenfor normen. Algoritmene fører til at det skapes ekkokammer for skadelig innhold, og plattformen tar ikke ansvar for dette. TikTok tillater også reklame for apper og spill der målet er å endre på eget utseende og kropp, sier Lea Mariero om nominasjonen.

– Gjennom sin bruk av one size på alle klær, fremstiller Brandy Melville et svært ensidig skjønnhetsideal. Dette går også igjen på deres Instagram og nettside, der det ikke er variasjon i verken kroppsform eller etnisitet. Brandy Melville er et populært merke blant unge jenter, og det er derfor problematisk at de bidrar til ideen om at det finnes én idealkropp, fortsetter Press-lederen.

– Sophie Elise AS har i flere år produsert innhold til sosiale medier, og i 2020 var hvert tredje innlegg på Instagram reklame eller annonser, hvor halvparten av disse spilte på kropp og unødvendig seksualisering. Sophie Elise AS tjener hvert år millioner på bekostning av barn og unges psykiske helse, avslutter hun.

Press bruker et bilde av rumpen til Sophie Elise når de lanserer årets nominerte.

På Instagram deler Sophie Elise onsdag ettermiddag et kort tilsvar til nominasjonen

26-åringen innrømmer at hun liker å være sexy, og synes at flere ting kan være sexy – vegetarmat, strekkmerker, lesing, og så videre. Dette er noe hun vil normalisere.

Sophie Elise Isachsen takker for kontakten hun har med følgerne sine, som hun mener ser henne for den hun er.

Avslutningsvis deler hun et velbrukt sitat som handler om at kvinner myndiggjøres av forskjellige ting, og det er ikke opp til andre å bestemme hva som er fasit.

– Hvordan jeg ser ut de aller fleste dager, usminket, nyvåken rundt frokostbordet. i dag er selvsagt en litt rar dag fordi jeg er nominert til gullbarbie – for meg, som sitter på andre siden av det og har kontakt med dere hver dag, snakker med dere om alt fra kropp, seksualitet, fitta, free the nipple men også bare det å være SEXY (og at det er greit!), så ja. vet ikke hva jeg skal si, skriver Sophie.

– Jeg liker å være sexy – og jeg prøver å normalisere både det, å gjøre strekkmerker sexy, lesing sexy, vegetarmat sexy, ta kontroll over min egen seksualitet og samtidig være åpen om veien jeg har gått på. jeg er – når alt kommer til alt – enormt glad for den fine kontakten jeg har med de fleste av følgerne mine og at dere ser meg for den jeg er 💗

– Avslutter med et sitat jeg liker: «nudity empowers some. Modesty empowers some. Different things empower different women and it’s not your place to tell her which one it is».

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av Sophie Elise (@sophieelise)

Årets Gullbarbie har blitt delt ut 10 ganger tidligere

Hos Wikipedia kan vi lese navnet på de forrige «vinnerne» og begrunnelsene.

  •  2020: Bloggplattformen blogg.no for retningslinjer som ikke er tilstrekkelige, og ansvarsfraskrivelse på sin plattform. Barn og unge blir gjennom rollemodellene deres utsatt for skadelig markedsføring, og kommersielle samarbeid er ofte dårlig merket.
  • 2019: Victoria’s Secret fikk prisen for andre gang for å idolisere gamle skjønnhetssidealer. Direktøren deres har selv sagt at transpersoner og «tjukke» personer ikke er velkomne i deres moteshow.
  • 2018: Bik Bok for klesstørrelser som ikke gjenspeiler virkeligheten, lite mangfold i sine reklamer og ensidige idealer
  • 2017: Nettavisen, med sine kjønnsdelte undersider Side2 og Side3, for å opprettholde gamle kjønnsroller og publisere seksualiserte saker.[5]
  • 2016: Dagbladet for forsider som ofte preges av ensidige idealer, seksualisering, gamle kjønnsroller, kvinner som illustrasjon for irrelevante saker og et stort fokus på vekt og slanking.
  • 2015: Elevkalenderen, som deles ut til norske elever ved skolestart hvert år, for det store reklameinnholdet og kroppspresset som blir formidlet i disse.
  • 2014: Russeklærprodusenten Russedress for deres fremstilling av et ensidig kroppsideal og budskap om at russetiden først og fremst handler om sex og fyll
  • 2013: Undertøysmerket Victoria’s Secret for idoliseringen av syltynne supermodeller i kampanjen «A body for every body».
  • 2012: Klesmerket Jack & Jones for seksuelt innhold og kvinnetrakassering i kampanjen «Fitness Club».
  • 2011: Klesmerket Diesel for kampanjen «Sex Sells», som viste lettkledde mennesker i samleiestillinger på reklameplakatene.

Les mer om årets Gullbarbie hos våre venner Melk & Honning.

Annijor om bildet med Sophie Elise: – Ikke det smarteste vi har publisert

Nyeste saker fra 730.no

Les mer