Hopp til hovedinnhold
BIG BOI VILLE IKKE REKLAMERT FOR HUNDEMAT VIA PUDLER - CAUSE HE DON'T FUCK WITH POODLES (NRK)

– Snikreklame må til

Snikreklame i musikkvideoer er ikke nytt, men det blir mer og mer skamløst.
Lydverket vier teamet lekker oppmerksomhet i denne snutten, hvor de har snakket med flere artister og blant andre regissør Ray Kay, som selvsagt har fått sin dose med krav om produktplassering opp gjennom årene.
– Den bransjen jeg driver med er nok den mest hyperkommersielle bransjen som finnes. Så man må bare spille på lag hvis man skal ha suksess, sier haugesunderen til Lydverket, som også minner om høretelefonene Beats by Dre som Interscope lager sammen med Dr. Dre. Et produkt de viser frem så ofte de kan.
– Noen ganger når vi har sittet i møter med Interscope, har de brydd seg mer om nærbilder av headsetene enn av artisten.

Lydverket forteller 730 at spesialen har vært planlagt en stund.

– Vi har lenge hatt lyst å lage saken om produktplassering, men følte vi trengte å komme med noe nytt. Og det fikk vi fra Ray Kay, den suksessrike sitatmaskinen fra Haugesund. En ting er når folk utenfor synser, men Ray Kay har laget et knippe av tidenes mest suksessrike videoer, så da var det gull på rull at han vil dele med sine førstehåndserfaringer. Det at Beats by Dre er blitt en så viktig aktør i musikkbransjen tror jeg kommer som en overraskelse på selv den mest kyniske bransjeanalytiker, sier programleder Asbjørn Slettemark og journalist Ellen Ramstad i kor til 730.

Se hele innslaget nedenfor.

Se også: Ray Kays nyeste video: Sommer, sol og sex


Les mer