Snapchat-tjenesten Spotlight er her.
Alle vil ha en del av TikTok-kaka.
Instagram pusher sin nye TikTok-ete funksjon Reels hardt.
Nå kommer Snapchat med en vri som heter Spotlight i håp om å skape virale suksess-snutter.

Snapchat med variant av TikTok (Snapchat)
Det blir litt annerledes enn TikTok, da hver eneste Spotlight-video vil bli vurdert av Snapchat-ansatte (tenk å ha den jobben) før de kan bli publisert.
Raust: Snapchat setter av 1 million dollar hver dag i honorar til videoene som blir sett av flest personer.
Det vil si omtrent 9 millioner kroner dagen.

Fra Snapchat-promo for Spotlight (Snapchat)
Minus: Snapchat betaler kun for dine Spotlight-videoer ut desember…
Etter det må du gi dem innholdet ditt gratis.
Aldersgrensen er 16 år.
Les også: Facebook stenger sin TikTok-konkurrent Lasso, satser på Instagram Reels
1 million dollar som honorar per dag i en drøy måned er ikke mye for Snapchat.
Ifølge Statista solgte de reklame for 1,7 milliarder dollar i 2019.
De dro med andre ord inn mer enn 15 milliarder kroner.

(Snapchat)
Les også: TikTok instruerte sine moderatorer til å ikke vise frem «stygge» personer
Snapchat forteller 730.no at rullet ut tjenesten i dag i 11 land.
Nærmere bestemt Norge, Sverige, Danmark, USA, Canada, Australia, New Zealand, Storbritannia, Irland, Tyskland og Frankrike.
Flere land står straks for tur.
Fun fact:
Hver dag sendes fire milliarder snaps 🙂
Snapchat ble startet av Evan Spiegel, Bobby Murphy og Reggie Brown; tidligere studenter ved Stanford University i California.
I september 2021 fyller Snapchat 10 år.
Les også: