Hopp til hovedinnhold
KATHARINE MCPHEE OG MEGAN HILTY (NBC)

Smask @ Smash <3

KATHARINE MCPHEE OG MEGAN HILTY (NBC)

Det ser ut til å gå troll i ord for Smash,
den nye storsatsningen til NBC. Godt hjulpet av massiv forhåndsannonsering og The
Voice
(med blant andre sure Christina Aguilera og blide Cee-Lo Green
i snurrestolene) i sendeflaten foran, trakk musikalserien rekordmange seere da
den hadde premiere mandag for to uker siden. I løpet av den laaange amerikanske
seriesesongen er det bare ABCs Once Upon a Time som
har åpnet bedre.

Smash befinner seg i et slags krysningspunkt mellom gode,
gamle Fame, kinosuksessen Black Swan, musikalhiten
Chicago og fenomenet Glee. Her handler det om alt
som rører seg bak kulissene foran oppsetningen av en vaskekte Broadway-musikal om
selveste Marilyn Monroe.

Smånaive, uskyldige Karen (spilt av Katharine McPhee, som du ser for noen år (og kilo) siden på American Idol-audition i klippet nedenfor)
og vampete Ivy med den svære kjeften (gestaltert av Broadway-broiler Megan
Hilty) konkurrerer om hovedrollen, mens Debra Messing (The Starter
Wife
, Will & Grace), Anjelica Huston (med kleopatrasveis
i de fleste Wes Anderson-filmene) og britiske Jack Davenport (Norrington i Pirates
of the Caribbean
I-III) er skuespillerne bak henholdsvis skaperen,
produsenten og den sleske regissøren i dette sirkuset.

Fortsetter nedenfor den gamle Idol-snutten med Katharine McPhee fra Show:




I virkeligheten er Smash produsert av Steven
Spielberg og en del andre ringrever, skrevet av Teresa Rebeck (NYPD Blue, Law & Order og … ooops, Halle Berrys Catwoman),
mens Tony Award for beste musikal-vinner Michael Mayer har hatt regi på de første episodene. Og serien har fått
til dels panegyriske anmeldelser.

– Hvor bra er Smash? Så bra at du begynner å lure på hvorfor
ingen har tenkt på dette før. Her serveres en fengslende blanding av
troverdig hverdagsdrama og en mer eventyrlig fortelling om prosessen bak et Broadway-show,
fra idefase til premierekveld, skriver SF Chronicle.
 


LA Times kaller serien en triumf, og utdyper: – Theresa Rebeck og teamet hennes klarer å fange de
grandiose, storslåtte bevegelsene som hører musikalsjangeren til, og kombinere disse med fjernsynets umiddelbare intimitet.

Fun fact: Faren til
Anjelica Huston, John Huston, regisserte Marilyn Monroe i filmen The
Misfits
fra 1961:


Se også: Amber fra Glee synger Whitney Houston på Whitney Houstons nivå (video)

Les mer