Skal slå barna sine hvis de røyker crack

22. sep 2008 kl. 00:00
MAGDI OG CHIRAGS FAVORITTFILM ER KANSKJE DEAD POETS SOCIETY (GISLE G. STOKLAND)

Høsten ble fort kjølig i Oslo i år. Da vestkantkafeen hvor vi traff Karpe Diem var bråkete, måtte vi sitte ute. Der var det litt for kaldt for den fastende, litt puslete Magdi, men etter at han fikk et pledd, var det chill. Vi snakket med Karpe Diem fordi det er hyggelig. Og fordi deres nye album Fire vegger kommer i salg mandag 29. september.

730: Vi starter med å bake inn tre standardspørsmål i ett: Hvordan vil dere beskrive albumet, hvordan er albumet sammenlignet med det forrige og hva legger dere i albumtittelen?

Chirag: – Albumet er bedre. Det er et større spenn i produksjonen. Vi tør å gjøre mer forskjellige ting. Ikke bare sampel, trommer, vers, hook. Vi vet mer når det kommer til hva man kan gjøre med musikken.

Magdi: (Gjesper høyt.)

C: – Haha! Vi har svart på dette tusen ganger… Dessuten faster han.

M: – Hvordan vi beskriver det og sammenligner det med forrige er egentlig ett spørsmåååå… (gjesper høyt og langt, med åpen munn, mens Chirag ler). Men… albumet heter ikke Fire vegger fordi det handler om familie og sånn, men vi så at det var noen familiereferanser på mange av låtene. I tillegg er det endel man ikke tør å snakke om utenfor hjemmets fire vegger. Eller, ikke nødvendigvis tør, men man bare gjør det ikke. Eller eventuelt temaer man snakker om… utenfor hjemmets fire vegger, men… (tenker) aldri innenfor?

C: – Nå gjorde du det veldig kronglete.

Hva mener dere med at dere vet mer når det kommer til å lage musikk? Med hensyn til å lage hits?

M: – Nei, hva som låter bra. Hva vi syns er kult.

C: – Ting som kjeder meg nå, kjeda meg ikke før.

Tenker du det hvis du i dag hører på debutalbumet Rett fra hjertet?

C: – Så kunne man tenkt, faen de kunne ha switcha opp. Men Rett fra hjertet er som det første barnet mitt, og man kan ikke spørre foreldre om man syns barnet deres er fucka opp. Jeg hadde jo tilgitt barnet mitt hvis det hadde røyka crack, hvis barnet mitt sa unnskyld.

M: – Crack? Røyke crack?

Magdi, hadde du slått barnet ditt hvis det røyka crack?

M: – Ja!

C: – Jeg hadde slått det, men jeg hadde elska det likevel. Haha, de fleste innvandrerkids har kanskje fått litt klapp opp gjennom årene, og…

M: – Hahaha. (Peker på en gutt i veldig store jeans, stor grønn hettegenser og matchende lue går forbi utenfor kafeen.) Se på hip-hop-er. Solo-reklame-hip-hop, haha.

C: – Men ja, dette med å bli slått er jo noe som hører hjemme i husets fire vegger.

Men dere har vel med et par tullelåter også?

C: – Jojo, selvfølgelig noen. Men det er veldig mye snakk om at Karpe Diem er så veldig positive og hyggelige og det kjøret det, og det har jeg ikke noe problem med, jeg liker det. Måten man ser på verden og måten man oppfører seg på er nok relatert til måten man er oppdratt på. Ofte kan våre synspunkter komme fra måten vi har blitt disiplinert på hjemme, som kanskje er annerledes enn bakgrunnen til endel av de andre som rapper i Norge.

M: (Gjesper høyt og lenge, med åpen munn, uten å dekke seg til)

Mange barn lærer at det er høflig å dekke til munnen når man gjesper.

C: – Han dekker seg ikke til når han nyser heller. Sprayin’.

M: – Jo, jeg gjør jo det? Med blader eller jakkeermet og sånn. Men nå har jeg ikke noe blad og jeg vil ikke snørre til denne jakka. (Magdi har hvit, crips skinnjakke, akkompagnert av et boxfresh Palestina-skjerf. Han tar en slurk munnskyll og spytter ut. Fastingen tar på.)

Er det noen kontroversielle låter på Fire vegger?

C: – Sånn Gaute Drevdal-kontroversielt? Pule-muslimer-unødvendig-kontroversielt? (Referer til den tidligere redaktøren av Natt&Dag.) Nei, det forsøker vi å unngå.

Vel, kanskje ikke på den måten, men ta for eksempel Samsayas singel «Change», hvor hun snakker om faren som egentlig ønsket seg en sønn. Dette ble skrevet om.

C: – Hvis det er nok til å bli snakkis, så har vi kanskje noe.

M: – Hvis «Change» fikk VG-oppslag bør vi få hele VG.

C: – Alle indere som hører Samsaya synge at faren ville ha en sønn, tenker «jaja, det gjorde faren min også». Det er bare litt rart for noen nordmenn at det finnes en tradisjon om å ønske å få en sønn.

Dere er norske rappere, men dere lager hits. Det er sjelden kost. Hvordan har dere kommet frem til formelen?

C: – Vi klarer ikke å slå på Madcon-knappen. Det er fascinerende hvordan de etter «Beggin» klarer å tenke sånn. For eksempel «Liar»… Men det har gått bra. Det smarteste vi har gjort er å gi ut «Under overflaten» og «Stjerner» samtidig.

M: Vi hørte at Beyonce skulle slippe to singler samme dag, så vi tenkte det var lurt med to på en gang.

C: Det er en kul greie og vi får vist to forskjellige sider. Gatesingel og radiosingel.

Men det er litt mer som skal til for å klare å få oppmerksomhet og få mannen i gata til å nynne på låtene deres. Kan dere ha hatt litt flaks?

C: Jeg tror det er veldig sjeldent artister «får det til» på grunn av flaks og at flaksen varer i 10 år. Karpe Diem fyller snart 10 år. Vi har vært her lenge nok til at mange har fått et forhold til oss. Kanskje det hjelper. Kanskje noen har vokst opp med oss og musikken vi har laget. Folk skjønner at vi ikke er døgnfluer. Vi er ikke de som er «kule i år» og så forsvinner.

Så dere er ikke overrasket over at lanseringen av Fire vegger har gått så bra?

C: – Jo, vi hadde ikke trodd vi skulle få to singler A-lista samtidig. (I maks rotasjon på radio.) Selv «Piano» ble ikke A-lista.

M: – Både «Under overflaten» og «Fireogtyvegods» har blitt spilt mye mer på radio enn «Piano». Selv «Stjerner» har 200 000 hos YouTube uten at det var en offisiell singel, og… fy faen… (En gutt sminket som en jente stopper utenfor kafeen.)

C: – Faen så jævlig…!

Blir dere sinte når dere ser homfile?

C: – Nei, ikke sinte, bare litt sjokka.

M: – Det er forskjell på homofile og en… jente-gutt.

C: – Det er det, ass… Men, tilbake til det vi snakket om. Vi får god hjelp når det kommer til å velge låter som skal bli singler. Når man spiller inn en skive blir man veldig låst fast i ting man liker, kanskje fordi det er detaljer du liker, etc. Men når det kommer til stykke, så tror jeg det er jææævlig viktig å høre på hva andre mener. Folk som er ærlige. Tusenvis av artister hadde gjort det bedre hvis de valgte andre låter som singler. Noen sa til meg at låtene man velger som singler, skal være litt kleine. Det tror jeg veldig få rappere i Norge har nok selvtillit å leve med. De klarer ikke å skjønne at that’s the hustle. Gamet går ut på å skjønne hvilken setting man er putta inn i.

Og på «Fireogtyvegods» sampler dere Halvdan Sivertsen…

C: – Ja, han digga’n. Folk vi sampler digger musikken vår.

Ja, Marit Larsen virket veldig gira i pressemeldingen som kom med «Under overflaten». Hva sa hun? «Det er okay at låten min lever et eget liv»?

C: – Haha, men nå så jeg intervjuet hennes på P3 Sessions, og da sa hun at ingen kalte henne Marit Larsen lenger, kun Marit Lars-eeen. (Som på slutten av «Under overflaten».)

M: – Vi har fortsatt ikke fått møte henne, men vi kommer til å dumpe borti henne en eller annen gang, og når hun går forbi meg skal jeg rope «KLEINT!», haha. Jeg tror hun har fått med seg det nå.

Deres musikkselskap Bonnier gir ut mye norsk musikk rettet mot ungdom, Madcon, Paperboys, Mira Craig, Wisnu, Chris Lee, etc. Føler dere at Bonnier utgjør en stor årsak til Karpes suksess?

C: – Nei. Eller jo…

M: – Joa, med promodelen og hookups og sånn… Man trenger fortsatt plateselskap.

C: – Man trenger et promoapparat og mennesker rundt deg.

M: –  I alle fall når man kommer til et visst nivå. Ellers får man ikke tid til noe. Skal vi sette oss inn i distribusjon og promo og ringe rundt til radiostasjoner og pushe låtene våre?

C: – Det er bare MySpace-entusiaster som tror noe annet. Jeg skjønner ikke hva som har slått slike artister i hodet.

Det er nok en del artister på MySpace som aldri vil få noe gjennombrudd.

C: – Hahahaaaa…. Hvordan får du råd til å mikse en låt hvis du er en MySpace-artist?

M: – Mange artister sier det er så bra med MySpace, men det som er bra er at et plateselskap kan plukke deg opp på MySpace. Det er det som må til for at man skal få et gjennombrudd.

Dere var med i en kampanje for å få folk til å laste ned lovlig. Det er altså ikke så stas at folk ikke betaler for musikken deres?

C: – Jeg vet hvordan det er å være 15 år og ikke ha penger, men selvfølgelig er det ikke noe kult… Men de er jo bare kids. Det hadde vært verre hvis folk ikke var interessert i oss. Vi kan ikke si så mye mer enn at vi håper folk betaler for det vi lager… Jeg kan forresten fortelle en sjuk superhemmelighet. Vet du hvor mange som betalte for «Piano»?

Hvor mange dere solgte av «Piano»? Aner ikke. 50 000?

M: – Alle kan den låta. Hvis du stopper hun på sykkel der (peker på en dame) og sier «ring meg når du skal til»…? Så sier hun til å si «stranda».

C: – Hvor mange har betalt for «Piano» totalt, fysisk og digitalt? 1400. Det er ikke kødd!

Oj. Det er sjukt ja… Men «Under overflaten» solgte til gull med en gang? (5000 eks.)

M: – Ja, nå har digitalt salg blitt vanlig. Alle har iPod og iTunes og Djuice Musikk, etc. Så singelsalg har tatt seg opp igjen.

Hvordan lages en Karpe Diem-låt? Går dere i studio sammen med en produsent og knocker ut en sang?

C: – Nei, først får vi skisser. Beats som ikke er ferdig. Så spør de om vi liker ideen. Hvis vi gjør det, forsøker vi å skrive vers, hook, finne et tema. Så fikser vi på låten etterpå.

Så dere fikser på musikken selv i studio eller er dere litt mer sånn som Diddy?



M: – Vi er veldig som Diddy, vi skrur ikke på knapper selv. Vi kan eventuelt spille litt på en synth for å vise hva vi vil ha. Di-dittiditti-di-di-ditti-ditti…. Eller på trumpet.

Hvem har produsert «Under overflaten»?

C: – Veldig mange. Hovedsaklig Afterglow og Rumblin. Navnene står kreditert i coveret. Det har vært noen runder, men nå er alle enige.

Hvilke gjester har dere med på Fire Vegger?

C: – Ras Steven, som var med i Paperboys før de het Paperboys, og Pumba med på «Vestkantsvartinga». Og legger så Samsaya litt «additional vocals».

M: – Men Samsaya er ikke en gjest.

Samsaya får ikke credit og TONO-penger?

M:  Nei. Men alle vet at vi syns hun er rå.

C:  Vi har altså få gjester. Det får holde med Chirag og Magdi, ellers får det ikke holde i det hele tatt. 

Er det mye norsk rap dere får gåsehud av?

C:  Gåsehud? 

Ja. Liker dere norsk hip-hop?

C:  Vel…. Vi følger kanskje mer med på norsk rap enn hører på… 

M:  Vi får ofte mixtapes og demoer fra norske rappere rundt omkring, og de hører vi jo på. Folk tror vi kan gjøre noe for dem, men det kan vi ikke. 

Kan dere ikke starte deres egen label og signere artister? Og så starte Karpe Diem Clothing.

M:  Det er jo målet. Vi skal jo ikke bare rappe. Vi skal blant annet produsere for R&B-artister. Vi har gjort en låt for Rihanna. 

Jøss, gratulerer. Alt er fullstendig i boks og hun skal bruke låten?

M:  Altså… Det er ganske i boks da. Men vi har ikke snakket med henne. Så vi får se. 

Har dere skrevet og laget musikk for andre artister i smug?

M:  Utenom Rihanna? Nei. Eller kanskje. Men det kan vi ikke snakke om. 



Fire vegger kan du laste ned hos blant andre Se videoen til «Stjerner»