Filmatiseringen av Jo Nesbøs Snømannen har fått hardt medfart i Norge, men det er ikke bare i hjemlandet kritikerne rister på hodet. Dessverre. Også internasjonalt strømmer anmeldelsene nå inn, og det er nesten like uhyggelig lesning som boken filmen er basert på.
Hos Rotten Tomatoes samles en rekke anmeldelser under ett. The Snowman har i skrivende stund skarve 9 % positive vurderinger basert på 111 anmeldelser. Til sammenligning så har It (<3) 85 % god stemning, mens My Little Pony: The Movie har 45 % tommel opp.
Newsday skriver at den er kjedelig som en nordisk vinter – og nesten like lang.
The Philadelphia Inquirer synes The Snowman er en dårlig thriller, og sier at filmen er en anti-turistreklame for Norge.
– [The Snowman gjør at man] aldri vil dra til Oslo, skriver anmelderen, men presiserer at det ikke er på grunn av nordmenn.
– Du vil nemlig se at det ikke er noen av dem i filmen.

Toronto Star trekker frem de solide skuespillerne (Michael Fassbender, Charlotte Gainsbourg, Rebecca Ferguson), og kan ikke forstå hvordan filmen ble som den ble.
Giganten Rolling Stone gir bunnscore aka 1/4 stjerner, og er så oppgitt at de skriver et åpent brev til hovedrolleinnhaver Michael Fassbender.
Rolling Stone går så langt som å sammenligne The Snowman med The Room – kalkunen som uoffisielt er døpt verdens verste film. (Filmen om filmen kommer straks via James Franco.)

Anmelder David Fear starter med «kjære Michael», og skryter så av herr Fassbender.
Den irsk-tyske skuespilleren er jo egentlig rå, og det samme kan sies om regissør Tomas Alfredson. Svensken står tross alt bak filmperler som La den rette komme inn (2008) og Fire nyanser av brunt (2004).
Så hva gikk galt?
Rolling Stone gledet seg til å høre Michael Fassbender med norsk aksent, men de skjønner at egentlig ingen bryr seg om at han ikke har.
Det skuffer magasinet ekstra mye at den svenske regissøren bommer så grasalt, ettersom hans La den rette komme inn er en av tiårets beste skrekkfilmer.
Kritikeren trekker frem avsløringen om at 10-15 % av manuset ble droppet da innspillingen gikk over budsjettet, noe som fører til at deler av plottet føles usammenhengende. Likevel fikk teamet plass til unødvendige ting som en Val Kilmer som bare går rundt og ser «lost» ut i en parallell historie, Chloë Sevigny som tvillinger, samt 600 bilder av en snømann, skriver Fear.
Oslos fremstilling som blek, blågrå og dyster er stilig i starten, men etterhvert blir det teit. Rolling Stone kjøper ikke at Oslo skal være en «morally conflicted metropolis» – trøblete metafor for mentale ståsted. – Glem det, Harry, det er Oslo, skriver bladet.
Rolling Stone runder av med å si at alle fortsatt støtter Michael Fassbender, og vil at han skal lykkes.
– Kanskje bare hold deg unna filmer med mye snø i en stund, avslutter anmelderen sympatisk/sarkastisk.
Se også: Marvels stiligste film noensinne?