Etter å ha ventet i en time på vårt kvarter med Lady Gaga, fikk vi beskjed om at intervjuet hold på å bli kuttet ut og at OnklP ikke fikk være med inn for å møte henne.
Heldigvis ble det bare kuttet ned, og heldigvis tok den «Glir forbi»-aktuelle Lillehammer-rapperen det (ganske) fint.
Da 23-åringen fra New York gjestet Oslo i desember var situasjonen annerledes. Intervjuet ble gjort i hennes garderobe mens hun dollet seg opp og skiftet mens folk fløy frem og tilbake. Etterpå ble vi invitert på middag, og så dro vi ut på byen. Kompisopplegg.
I dag er hun en sensasjon, med en svær livvakt med tatoveringer og armybukser som konstant tapper løs på sin Blackberry og ser ut som han ønsker at han ikke sitter og vokter en Hotel Royal Christiania-dør i stormfulle downtown Tigerstaden.
Lady Gagas assistent, en liten, søt, jente med JC Penney-genser og Gap-jeans, er amerikansk-nice («so nice to meet you») og beklager en ny forsinkelse («thank you sooo-sooo much»). Superstjernen er nemlig på telefonen, noe vi lett kan høre takket være hennes kjente utestemme.
«Shit», «what the fuck» og «motherfucker» går igjen, samtidig som sangeren forteller hvem som skal og hvem som ikke skal være med til Australia og hva en eller annen må gjøre «not now but right now». Gaga høres ut som en sjef.
Da vi slipper inn i rommet, blir vi for tredje gang minnet om at vi ikke kan stille personlige spørsmål og at vi ikke kan fotografere henne. Selv om hun er stivpyntet med teatersminke (nesten), solbriller, lilla parykk, nettingstrømper, kort skjørt, lårhøye boots og blazer.
Våre 7 minutter blir så redusert ved at Gaga får en epost som hun må svare med en gang. Uten å se opp beklager hun seg, det er nemlig en «viktig fashion mail».
Vi åpner med den kjølige icebreakeren: Er det noe gøy på gang?
– Mailen er personlig, nynner hun og ser opp og så bort på assistenten som sitter 1,5 meter til venstre for oss og tekster konstant.
Din utsolgte Oslo-konsert finner sted samtidig med Madonna og Metallica, og du er både fan av metal og pop. Hvilket show ville du ha dratt på hvis du hadde fri?
– Jeg er i godt selskap, og det er so exciting at min konsert er utsolgt, selv om mine lokaler er mye mindre enn deres. Det er også gøy at jeg er her samtidig med dem fordi jeg er på en måte Madonna og Metallicas love child.
Har du møtt Madonna?
– (Begynner å synge:) Det er peeeeersonlig, det snakker jeg ikke ooooom.
Du spiller hele tiden inn ny musikk. Er du godt i gang med ditt neste album?
– (Hvisker:) Det er en hemmelighet.
Kan du ikke fortelle noe?
– Du er sneaky. Jeg liker monstere.
OK… Vet du når vi kan forvente den første singelen?
– Nei.
Kan du fortelle hvem du jobber med? Vi må snakke om svensken…
– Svensken? Snakker du om RedOne? Haha, hør her, du kan ikke refere til RedOne som svensken, for han er den fuckin’ største produsenten på jordkloden akkurat nå. Du må gjøre det på denne måten. Jobber du med ReeeeedOoooone? (Synger navnet hans veldig høyt, selvfølgelig veldig bra.)
Ja, det var vi mente. Men du vet, vi nordmenn synes det er stas at han er svensk.
– Han er faktisk opprinnelig fra Marokko. Men det er hyggelig at dere vil late som om han er deres.
Så jobber du med ham?
– Jeg vet ikke.
Eh, hva vil du snakke om?
– Musikk og mote, sånne ting.
Hva hører du på om dagen?
– Jeg elsker Glasvegas. Ååååh, åååh…. «Daddy’s Gone» eeer såååå bra! Litt sånn Morrissey, 50-tallsstil, og de ser så bra ut i sine Ray-Ban-solbriller.
Føler du at du har gjort electropop mer populært?
– Jeg tror jeg har gjort det i USA. Der var electropop fremmed, men det var det ikke i England og Europa. De tre nummer 1-singlene vi har hatt («Just Dance», «Poker Face», «LoveGame») har forandret radiolandskapet, som var mye mer formatert. Først ville de ikke spille musikken min.
… men så måtte de.
– Hør her, jeg måtte hustle! Jeg hustlet hardt. De trodde jeg laget undergrunnsmusikk, de trodde jeg var crazy.
I dag er musikken din mainstream, men ser du fortsatt på deg selv som en slags underdog?
– Jeg føler meg litt popkulturelt mistilpasset, selv om musikken min definitivt er mainstream. Men jeg hustler fortsatt.
Må du noen ganger sensurere tekstene eller stilen for å kunne opptre på radio eller TV?
– Bare en gang på én amerikansk radiostasjon, fordi de trodde jeg sier «Fuck Her Face» på «Poker Face». Noe jeg gjør. De er de eneste som har skjønt det, de var smarte.
Apropos mote; Kjenner du den norske designeren Fam Irvoll?
– Hun gav meg en vakker genser. Jeg elsker henne.
Vet du om noen andre skandinaviske designere?
– Nei, men jeg kjenner (norske) Ray Kay, som laget min «Poker Face»-video. Et av mine mest spennende kreative øyeblikk. «Just Dance»-videoen er flott, men med «Poker Face» føler jeg at elementene ved min performance-art virkelig fikk blomstre og at fansen min begynte å kjenne meg bedre.
Se 18 bilder fra den absurd rå konserten Lady Gaga disket opp med noen timer senere.
Ray Kay og Lady Gagas «Fuck Her Face»: