Oter: – Karma e ei bitch!

30. apr 2014 kl. 00:00
OTERS VRI PÅ DET KLASSISKE THE SOURCE-COVERET TIL DR. DRE (CARL CRITICAL)
OTERS VRI PÅ DET KLASSISKE THE SOURCE-COVERET TIL DR. DRE (CARL CRITICAL)

Aaah, vi har ventet på dette albumet siden vil satte «Lett for dæ» og resten av mixtapen MDV2 i heavy rotasjonen i 2010. Ting tar tid, men i dag slapp Oter Kollektiv kollaps. Det er verdt ventetiden. Sammen med sin mentor Poppa Lars så har Tromsø-rapperen laget en helstøpt skive (for en lyd!). Uten å bruse med egne rapfjær og rå tekster, har han med musikkbidrag fra blant andre Lars, Tommy Tee, Salvador Sanchez og Da Playboy Foundation, med gjester som
RSP, Admiral P, Klish, Jonas V, platinaprinsen Vinni og flere. Hør albumet nedenfor mens du leser det Oter forteller 730 om låtene. (Blant annet en med s/o til oss 💦) 

«Cash Cab (Preludium)»

– Dette er egentlig den samme introen som Lars satte sammen til «Cash Cab»-videoen. Passer like fint som albumintro. Hvis man vil høre albumet som nettopp et album. Har man det travelt, kan man godt hoppe over den.

«Cash Cab Tromsø» (prod. Poppa Lars)

– Det virker muligens veldig gjennomtenkt, sånn sett i post-trilogi-video-perspektiv. Det var ikke det. Jeg kom over et sample som jeg viste til Lars – og så skrev jeg/vi hvertfall førsteverset bare over loopen. Som gikk mye fortere. Som en selvstendig, noe abstrakt historie. Beaten kom til over lang tid, ble slowet ned, og inkluderer både Carl Critical på gitar og Oh! på annen instrumentering. I tillegg til Lars’ minimalistiske greier. Det er forresten Lars som har stemmen(e) på refrenget.

(I videogreiene våre er dette episode 2, men handlingen skjer altså FØR det som skjer i:)

«Karusell» (prod. Souldrop)

– En av de tidlige låtene på albumet, produsert av Souldrop. Sounden minte meg om et tivoli, og spant videre på tivoli/karusell-idéen. Som når du har ingen andre valg en å sitte ut turen. ingen kan få vogna til å stoppe midt i loopen. Var opprinnelig heller ikke en del av noe som helst, men ble vel helst «første kapittel» på grunn av videoen. Det var både vår og Carl Criticals første video, ever, og trigget en lyst til å «lage det til noe større». Vi har hatt mye moro med å lage disse videoene.

«Han e borte» (prod. Poppa Lars)

– Lars spilte opp dette orgelsamplet som ligger i bakgrunnen, og min kommentar var vel noe sånt som «dette høres ut som begravelsesmusikk». Som selvsagt fikk meg til å tenke på hvordan folk blir framstillt etter at de er død. En bra kar blir som oftest huska som en bra kar. En mindre bra kar blir som regel også huska som en bra kar. Begynner 1. verset der jeg ser for meg foreldrene mine på første rad i kirka, i min egen begravelse. Tok det derfra. Som avslutning i trilogien er det selvsagt ikke jeg som begraves.

«Hatten e tom» med Klish (prod. Sino Beats)

– Tryllekunstneren begynner å bli sloppy. Når man slutter å se magien i et liv man kanskje så opp til før. Prøve å kompensere med nye triks for å imponere. Men når han stikker handa i hatten sin, er det kun for å finne ut at
kaninen er borte for lengst. Klish leverer som alltid! Do you belive in magic?

«Tydligvis» med Vinni (prod. Salvador Sanchez)

– Ble vel en typisk rags to ritches-låt til slutt. Gjett hvem som er rags? Satt godt nede i en flaske vin i et famileselskap da jeg fikk en telefon fra Lars. Vinni var på besøk i HQ, og NRS hadde nettopp spilt en av mine låter (takk Tommy!), og nå ville lage låt. Vi spinner rundt en vokalgreie som allerede lå på en Salvador Sanchez-beat vi hadde liggende. Topic/utgangspunktet blei tydeligvis tydeligvis. Ikke mer en det.

«Spackel opp» med Johnson (prod. Tommy Tee)

– Karma e ei bitch! Ka skal man gjøre for å holde sæ i pluss? Funny låt om at ting som regel kommer tilbake og biter deg i ræva. En av de første låtene vi gjorde til albumet. Hadde valgt en Tommy Tee- beat, som passet finfint med en snutt fra U$O/LOC/Johnson-låten «Ingen diskussion». Helt siden jeg og Tom 12″ for x antall år siden kom over, og hørte ihjel, en CD fra danske Johnson har jeg vært på en mission. Lars, optimisten, mente det bare var å spørre han. «Æ kjenne han LOC»-liksom. Sånn ble det.

«Hold litt flabb» (prod. Poppa Lars)

– Trang fødsel på denne også. Var et par tilfeller der vi nesten måtte presse fram resultatet, fordi vi «visste» det kunne bli bra. Selv om det så mørkt ut innimellom. Får nå vise seg om vi traff. Handler åpenbart om at det i de fleste tilfeller er best og bare holde munnen lukket. Tommy Tee sa på NRS noe sånt som at han »hadde brukt samme samplet en gang». Skulle gjerne hørt den.

«Re-Up (Timenes time)» med Jonas V (prod. Salvador Sanchez)

– Vi møtte Jonas V da vi begge var med på National Cypher i forfjor. Inviterte han opp til Tromsø, for minikonsert og studiohelg. Det var stas. Låten er resultatet, litt som resultatet av et sunt hat. Dette kom riktignok litt i skyggen av hans Twitter-beef med Jarle Bernhoft, som pågikk under hele studiosessionen. Siden har vi gjort flere ting sammen; jeg er med på hans «Sonar ut remix», han er med på «Cash Cab XXX» – som tilfeldigvis er bonustrack på vinylversjonen av albumet.

«En av fem» med Admiral P (prod. Salvador Sanchez)

– På ene siden en straight spittin’-låt. På andre siden går jeg inn i rollen til «gammel venn» med en viss tankemåte som jeg vil to de fleste kjenner til. Selv hentet jeg inspirasjon fra en gammel venn, selvsagt. Lars kom opp med at vi kunne sample Mae (S/O!), så jeg wrappet opp versene etter samplet. Jeg var ikke i studio når Admiralen spilte inn sin del, men det var etter sigende en meget improvisert setting en sen kveld.

«Over lik» med Frode Larsen fra Oh! (prod. Poppa Lars)

– Du har redd opp sengen din. Nå må du ligge i den. Noen er mer nøye enn andre, men nå når du har gått over lik for å oppnå målene dine – er du fornøyd med «premien»? Frode og Lars skrev refrenget, og det er faktisk Magnus Eliassen som har skrevet bridge’en. Han var innom studio, rett og slett.

«Snutbila» (prod. Poppa Lars)

– Lars jobbet fram dette monsteret av en beat rundt noen oppkuttede linjer fra «Oslo Oslo»-låten fra MDV2. Så da ga temaet seg noenlunde selv. Namedropper bl.a. 730. But of course.
(<$, red.anm.)

«Støy» med RSP (prod. Playboy Foundation)

– RSP var på besøk i Tromsø, tror han skulle spille inn noe greier til sitt prosjekt oppe hos Lars. Husker ikke hvordan jeg kom inn i bildet, men vi lagde to låter den dagen. Den andre ble forbigått i stillhet. Mener denne opprinnelig var ment som en RSP-låt. Vi overtok den hvertfall etterhvert. Bridge’en var det siste som kom til. Samplet A-Laget litt inni der også.

«Hevn» med Svartepetter (prod. Xtatic)

– Et produkt av en «stressa» studiosession i nye Cracklab, altså den forrige. Var innom Oslo på lynvisitt. I kjent stil mente Svartepetter at vi burde klare å lage minst to låter på de timene vi hadde sammen. Den ene topic’en etter den andre ble forkastet, før vi kom på å lage «hevn». Vi så for oss et scenario der vi skulle hevne noe utilgivelig. Klar ferdig skriv. Jævlig artig å jobbe med Svartepetter igjen. Var nesten som jeg kunne kjenne lukta av Osterhausgata.

«Dyret» (prod. Poppa Lars)

– Både jeg og Lars hadde lyst å gjøre noe basert på Karlsøy Prestegaards Dyret (666). Originalen handler om at samfunnet tar over, og individet blir mindre og mindre. I min versjon er det mer egosentrisk. Satte meg inn i et psykotisk hode som er villig til å gjøre alt for å få tilbake noe som er mistet. Selv om det betyr å måtte bryte noen (natur-)lover/sosiale regler. Når hodet ditt jobber overtid og du mater det Dyret, som bare blir større og større. I videoserien vår er vel dette som en slags «confession tape» og regne. I påvente av noe ille.
 
 
Tromsø, WHAT! Ikke sov på Klish