Hopp til hovedinnhold
YouTube AI tool musikk artister stemmer content creators Universal Music Warner Music plateselskaper
Omsider kan hvem som helst høres ut som en av disse på YouTube. Hvis de tillater det. (Instagram/Dia Dipasupil/Getty)

YouTube vil gi brukere mulighet til å bruke artisters stemmer via AI

Men forhandlingene mellom YouTube og plateselskapene tar tid.

YouTube jobber for tiden med et nytt prosjekt der de vil utvikle et nytt kunstig intellegens-verktøy.

Dette verktøyet vil gi innholdsskapere mulighet til å bruke stemmene til det som potensielt sett kan være deres favorittartister.

Betyr det at hvilken som helst tonedøv person omsider vil kunne høres ut som Beyoncé eller Taylor Swift på plattformen?

Vel, så enkelt er det ikke.

YouTube hadde egentlig et ønske om å lansere verktøyet allerede i september.

Det ble dog ikke noe av da plattformen fortsatt er i forhandlinger med flere store plateselskaper. Men å komme til enighet om en lisensavtale som vil gagne alle er en komplisert prosess.

YouTube (Aytac Unal/Anadolu/Getty)

I første omgang ønsker YouTube å lansere en betaversjon, der noen utvalgte artister vil gi tillatelse til noen utvalgte innholdsskapere om å bruke deres stemmer i sine videoer.

Deretter kan verktøyet ifølge Billboard bli lansert på plattformen slik at alle brukere kan bruke stemmene til artistene som velger å tillate det.

Kildene deres forteller dog at det er krevende for YouTube å få store artistene til å bli med.

Flere skal – naturligvis – nøle med å la fremmede bruke sine stemmer, og bekymrer seg for at det kan brukes stil å ytre uttalelser eller sangtekster de selv ikke vil like.

Hovedpunktene, som skaper størst problemer under forhandlingene med plateselskapene, er også hvorvidt artistene vil ha mulighet til å ombestemme seg dersom de først velger å låne bort stemmen sin.

Noe sier oss at denne duoen ikke går med på dette prosjektet (John Shearer/Getty Images for TAS)

I tillegg er selvfølgelig også spørsmålet om betaling et komplisert tema.

Vil de betales for deres input i AI-verktøyet eller for innholdet som skapes med deres stemme? Og hva med de mange mindre artistene som er kreditert som for eksempel låtskrivere på det som potensielt brukes av verktøyet?

Selv om forhandlingene virker å være en krevende prosess når det gjelder å komme til enighet, forteller kildene til Billboard at flere av de store plateselskapene er positive til å få avklart en avtale.

Det skal også være fordi de innser at denne teknologien har kommet for å bli. Dersom de derfor ikke blir enige om en avtale nå, risikerer de å bli hengende etter.

Noe sjefene for plateselskapene også anerkjenner.

(Warner Music Group)

– Man må omfavne teknologien, for det er ikke slik at du kan putte teknologi tilbake i flaska, har administrerende direktør for Warner Music Group – Robert Kyncl – tidligere sagt om temaet.

Noe Sir Lucian Grainge – administrerende direktør for Universal Music Group – virker å være enig i. Han ser i alle fall de positive mulighetene ved KI-teknologien.

– Teknologien kan forsterke menneskelig fantasi og berike musikalsk kreativitet på ekstraordinære nye måter, har Lucian tidligere sagt.

Det er riktignok ikke bare artister og skuespillere som står overfor konkurranse fra AI.

Nylig fikk også influencere kjenne det på kroppen.

Tidligere denne måneden lanserte Meta 28 KI-influencere.

De består av blant andre av Zach, Billie, Coco, Amber og Dungeon Master, som du kan skli inn i DM-en til og slå av en prat med.

Tilsynelatende ukjente nevn, men dog veldig gjenkjennelige ansikter. Ta for eksempel KI-influenceren nedenfor.

 

Nei, dette er ikke Kendall Jenner. Det er Billie – din såkalte lokale ride or die.

Det skal riktignok nevnes at Jenner-søsteren har fått betalt opp i mot 5 millioner dollar for å tillate Meta å bruke ansiktet hennes.

Andre stjerner som har gått med på dette inkluderer blant andre Mr. Beast (Zach), Charli D’Amelio (Coco), Paris Hilton (Amber) og Snoop Dogg (Dungeon Master).

Se også: Lover forandringer i ny sesong av Black Mirror

Les mer