Nye Child’s Play er her! 730.no traff den norske regissøren

17. jul 2019 kl. 14:15

Mysen-mannen Lars Klevberg tok andreplassen på kino i USA (Instagram/larsklevberg)

Vi møtte den norske regissøren for en prat: – Vi måtte filme mer vold og grusomheter og putte inn senere.

Uansett om du kjenner til Chucky og Child’s Play-filmene fra før eller ikke, kan du forberede deg på å skvette en hel del. Fredag 19. juli har nye Child’s Play premiere i Norge.

Ikke bare er det produsentene bak IT som står bak denne oppdaterte versjonen av den grusomme dukken fra 1988. De har fått med seg 38 år gamle Lars Klevberg fra Mysen som regissør.

I denne versjonen utspiller handlingen seg rundt Karen (Aubrey Plaza) og sønnen hennes Andy (Gabriel Bateman). Stemmen til Chucky er selveste Mark Hamill (kjent for stemmen til Luke Skywalker fra Star Wars).

Se traileren her:

Etter pressevisningen i Oslo møtte vi Lars for en prat om veien til Hollywood, strenge anmeldere og selvsagt hans nye skrekkfilm. (Den er rå og ganske drøy!)


Du har kun én spillefilm på regissør-CV-en din fra før av. Hvordan endte du opp som regissøren av en profilert Hollywood-produksjon?

– Jeg lagde kortfilmen Polaroid som ble til spillefilm. Den ble dessverre ikke lansert, for den ble dratt med i dragsuget av Weinstein-skandalen. Dimension Films stod nemlig bak filmen, selskapet til Bob Weinstein, Harveys lillebror. Etter det, vandret jeg villøs rundt i noen måneder. Men så fikk jeg manuset til Child’s Play fra agenten min.

Gratulerer med andreplass på kino i USA. Var du spent under den amerikanske premierehelgen?

– Thank you! Ja, litt… Det som er merkelig med Hollywood er at de er så analytiske i prosessen med å lansere filmer, så de vet noenlunde ganske nøyaktig hva de kommer til å tjene inn den første helgen. Den endte da på 14,4 millioner eller noe sånt. Men jeg er selvfølgelig aller mest spent på hva pressen og publikum mener om filmen.

Filmen din hadde USA-premiere samme helg som giganten Toy Story 4. Hva tenkte du om den avgjørelsen?

– Jeg synes det var veldig modig og morsomt. Vi lagde et poeng ut av det, ved at markedsføringen tok noen pek mot Toy Story… Det er så mange filmer i Hollywood at du alltid vil møte på noen større filmer. Det var to andre skrekkfilmer som kom to uker etter, så det var egentlig en fin dato. Det er en litt tøff sesong, for flere filmer har underprestert denne sesongen. Det at den gjorde det bra både økonomisk og kritikermessig er jeg veldig fornøyd med.

Oppdaterte Chucky i Child’s Play 2019 er en ekstra grusom krabat – med stemme fra Mark Hamill (Another World Entertainment/MGM/Orion Pictures)

Hvor gammel var du da du så første Child’s Play?

– Det husker jeg ikke… Men jeg så den på VHS og var nok altfor liten, så jeg ble så skremt at jeg kun så den én gang.

Originalen ble jo en global suksess, selv om det altså er en ganske sjuk film om en liten dukke besatt av en morder. Hva tror du gjorde første Child’s Play til en så stor suksess?

– Den hadde et poeng og en idé som var original på den tiden. Det var ikke så mange morderdukker da. I tillegg handler det om at forbrukerne alltid vil være oppdatert på det nyeste, så man er ekstra nysgjerrig når det kommer nye ting som ikke har blitt gjort før. I tillegg var den veldig bra laget med tanke på spesialeffektene så langt tilbake i tid. 

Hvor mange anmeldelser har du lest av din Child’s Play

– Jeg leser ikke så mange anmeldelser. Noen blir sendt til meg og noen snapper jeg opp selv. Jeg leser både noen gode og noen dårlige bare for å se hva de tenker. Alt skjer jo så fort nå, og du får jo blant annet hovedinntrykket av Rotten Tomatoes som samler alt opp i en linje, og det er det nok ganske delte meninger om. Men jeg synes anmelderne skal få jobbe i fred, og de har sin rett til å mene det de vil.

Hvordan er det å se folk analysere arbeidet ditt?

– Det spørs hvem det er… Nå er det mange som bare kan ha en blogg og skrive om filmen, og det gjør at mange anmeldelser ikke nødvendigvis har et høyt faglig nivå. Men jeg setter stor pris på filmanmeldelser og leser det ofte på andre filmer. Det kan ofte være belærende og setter en kontekst som er inspirerende og nytt. Det er det jeg ønsker at en anmelselse skal være: kritisk og for et viktig medium.

Lars Klevberg på sett med Andy (Gabriel Bateman) og Chucky. (Eric Milner, MGM/Orion Pictures)

Blir du noen ganger så provosert at du får lyst til å sende en mail til anmelderen?

– Nei, aldri. Og det skal man ikke gjøre. Det skal være et skille mellom anmelder og utøvende kunstner. Ingmar Bergman hadde en anmelder som alltid rakket ned på verkene han hadde. Til slutt klappet han til ham på scenen. Da kunne han aldri anmelde noen av Ingmars verk igjen, for da ville det alltid være en personlig og subjektiv fremstilling.

Hva med sosiale medier? Kommenterer du noen ganger hva folk skriver på Instagram?

– Jeg får ikke svart på alt, men kommenterer «takk» hvis jeg ser noe hyggelig.

De negative anmeldelsene vi har sett er stort sett sutring over at premisset for Chucky er forandret. Uten å spolere, kan du fortelle forskjellen på originale Chucky og din moderne versjon og hvorfor dere gjorde det slik?

– Den originale fra 1988 handler jo om seriemorderen som kommer seg inn i dukka, for det er eneste måten han overlever på. I vår moderne versjon har vi gått vekk fra dette, og forholder oss til kunstig intelligens og hvordan det kan påvirke oss i en tid hvor vi er avhengig av teknologi for å overleve. Det er den store forskjellen. Og det er jo en merkbar forskjell, men jeg synes det er viktig at vi gjør noe som er annerledes, for at det er litt inspirerende og motiverende.

Forstår du at noen puristiske Chucky-fanboys blir lei seg?

– Ja.

View this post on Instagram

Critics can't stop raving about Child's Play, calling it “pure entertaining fun”. Don't miss the star-studded horror event of the summer. Get tickets now: link in bio. 🔪 #ChildsPlayMovie

A post shared by Child’s Play Movie (@childsplaymovie) on

Det er også anmeldere som har blitt krenket av enkelte scener. Uten spoilere, så kan vi si at nye Chucky er ekstremt grusom. Forstår du at noen mener at filmen til tider er for hard kost?

– Jeg tenker det kommer helt an på hvem som ser. Dette er en film med 15-årsgrense her. Og du vet jo at det er en dukke med rødt hår som går rundt og dreper voksne mennesker. Det er jo litt absurd.

Er det noen scener som måtte klippes bort fordi det har blitt for drøyt?

– Nei, det var heller motsatt. Vi valgte å skyte mer av vold og grusomheter og putte inn senere.

Filmproduksjon i Hollywood er beinhard business med mye penger på spill. Hvor mye frihet fikk du i forkant og etterkant når det kommer til det kreative? Du har ikke det siste ordet?

– Nei, du har ikke det siste ordet. Du blir hyret som regissør fordi du har noe å komme med og de lytter til deg. Jeg satt veldig sterkt preg på denne filmen. Det er en helt ny type Chucky-film, hvor vi ikke holder tilbake. I post-produksjon og i klippen vil det alltid bli diskusjoner om hvilke scener og hva som er viktig. Man må gi og ta litt, men det er en god prosess hvor man argumenterer for det man vil ha med og kanskje innser at noen andres argumenter er mer riktige.

Hva er dine favorittskrekkfilmer gjennom tidene?

– Det må være Alien, Se7en og Jaws.

Hvordan var det å jobbe med stemmen bak Luke Skywalker alias legenden Mark Hamill?

– Mark er kjempeflott og en fantastisk person. Vi var jo på utkikk en skuespiller som kunne skape den komplekse og dynamiske Chucky, og samtidig hadde bakgrunn med stemmeskuespill. Det visste jeg at han hadde, og etter at vi kontaktet ham og sendte manuset, fikk vi svar etter en uke. Han er fantastisk profesjonell og det er veldig bra å jobbe med ham. Vi har også fått gode tilbakemeldinger på jobben han gjorde.

Karen (Audrey Plaza), Lars og Andy (Gabriel Bateman) på settet til Child’s Play (Another World Entertainment/MGM/Orion Pictures)

Mange kjenner Aubrey Plaza fra serien Parks and Recreation. Hva er hennes sterkeste sider som skuespiller?

– Hun er veldig flink til å improvisere og veldig flink til å komme med idéer til hvordan vi skal gjennomføre. Og er grundig forberedt, men samtidig ha et ønske om at karakteren gjør noe som gagner historien og scenen som spilles.

Hvordan vil du beskrive henne som person?

– Veldig morsom og rar! En fantastisk jente og vi hadde et godt arbeidsforhold. Hun var helt super og vil jeg gjerne jobbe med igjen.

Tror du det blir enda en Child’s Play?

– Det vet jeg ikke. Vårt mål var bare å lage denne så god som mulig, deretter er det publikum som avgjør. Om den hadde tjent 100 millioner dollar hadde det nok ikke vært noe spørsmål. Nå er den akkurat litt i grenseland. De er veldig fornøyd med filmen og tilbakemeldingene og vi har tjent inn på budsjett og markedsføring allerede.

Hvis det blir enda en film – og de spør deg igjen – hva svarer du?

– Da ville jeg bli beæret, men da må jeg lese manuset først.

Hva syns du om norsk films status anno 2019? Hva er bra og hva kan bli bedre?

– Det har vært et oppadgående nivå i mange år, som kanskje har flatet litt ut nå. Man kommer til et punkt hvor man lurer på om historiene er bra nok og blir fortalt på en bra måte. Jeg er stor fan av norsk film og prøver å holde meg oppdatert, og kunne laget norsk film selv. Man lager jo veldig gode filmer på minimalt budsjett. Child’s Play hadde samme budsjett som Joachim Rønning og Espen Sandberg hadde på Kon-Tiki. Norsk produksjon er veldig flinke til å lage mye for lite penger. Hva de kan bli bedre på er å se talentene og satse på de som ønsker å gjøre noe.

Har du en norsk favorittfilm?

– Den siste jeg så var En affære av Henrik Martin Dahlsbakken. Flåklypa Grand Prix er jo den desidert beste norske filmen som har blitt laget!

Child’s Play har norgespremiere på kino fredag 19. juli.

Se også: – Nye Løvenes konge er ikke katastrofe, men…