Thelma spør om vi tør å være den vi er.
Tør du være den du er?
20 år gamle Thelma flytter fra sin religiøse familie på Vestlandet for å studere på Blindern i Oslo.
Her treffer hun medstudenten Anja, som hun på en mystisk måte blir veldig tiltrukket av. Og vice versa.
Thelma blir overveldet av følelser og får uforklarlige anfall, mens skremmende, overnaturlige krefter presser seg frem.
Men hvor forsvant Anja?

EILI HARBOE SOM THELMA (MOTLYS/SF)
Thrilleren/grøsseren, som kostet 50 millioner kroner, har manus fra Joachims faste partner Eskil Vogt, med hovedrolleinnehavere Eili Harboe og Okay Kaya alias Kaya Wilkins.
(Fun fact: En annen, veldig kjent norsk popstjerne prøvefilmet også for rollen.)
Med Reprise, Oslo 31. august og Louder Than Bombs på CV-en, så forventet de fleste at Joachim Trier også skyter gullfuglen med Thelma.
Noe de fleste er enig i at regissøren og hans gjeng foran og bak kameraene gjør.
Filmen til 42-åringen fra Frøen i Oslo (et stenkast fra Blindern) får raus skryt fra alle:
– Eili Harboe avstemmer strenghet og sårbarhet sensasjonelt bra, skriver VG og gir terningkast 6.

– Og når hun klarer å få en voksen mann til å felle tårer i kinosalen tør jeg ikke tenke på hva hun vil gjøre med en usikker 22-åring. Kaya Wilkins’ Anja utfyller henne perfekt: Det er varme og åpenhet i hvert smilehull samtidig som hun inviterer oss inn bak fasaden på den selvsikre 22-åringen. Det er så bra at man nesten glemmer at det er spenning i massevis her også. Joachim Trier legger lista svært høyt for den norske filmhøsten, gå og se Thelma!, roper anmelderen i konklusjonen.
Dagbladet føler at filmen ikke er perfekt, men går likevel for den perfekte poengsummen terningkast 6.
– Men det kan ikke skygge for den kjensgjerningen at norsk film har fått et helt spesielt tilskudd, en fortelling som uten store fakter går dypt ned, til understrømmene og de ulmende instinktene som herjer i kroppen på tilsynelatende helt vanlige studenter med hestehale og smale jeans.

JOACHIM TRIER PÅ SETTET MED EILI HARBOE (MOTLYS/SF)
– (H)istoriens modige omdreiningspunkt og Eili Harboes intense levendegjøring av Thelma, av løsrivelse og ubevisst frihetstrang, bærer filmen over alt som heter påtatthet og nødrim, skriver Dagsavisen og ruller 5-er.
— (S)elv om vi blir servert bilder vi knapt har sett i norsk film før, så er ikke dette en fullblods grøsser som er ute etter å skremme oss. Det er en spirituell og eksistensiell krise som skildres, og Trier setter himmel og jord i bevegelse for å vise sammenbruddet i all dets velde, konkluderer Se traileren til Thelma her