Hopp til hovedinnhold
CURTIS (G-UNIT/SHADY/AFTERMATH/INTERSCOPE/UNIVERSAL)

– Norske rappere selger mer enn Fat Joe!

Første gangen jeg traff 50 Cent var i den sparsommelige kjellerstuen i huset til hans daværende manager Sha Money XL på Long Island i New York sommeren 2002.
Lloyd Banks og Tony Yayo var sikkert to av de fire karene som satt i bakgrunnen og spiste pizza, mens produsentene Buckwild, L.E.S. og Tommy Tee (hele Norges) var samlet rundt computeren og spilte beats for Curtis, som da ennå ikke hadde truffet Eminem og Dre. (50 valgte et par beats fra Tommy, men den ene endte som en Paperboys-låt.)

Det var en hyggelig kveld, og hver gang jeg intervjuer rapstjernen skråstrek businessmannen pleier jeg – for the helluvit – å nevne dette. Han later som han husker seansen, og selv om han kanskje kun er høflig, blir tonen alltid lystig.

Når han ringer 730 fra sitt G-Unit-kontor på Manhattan, presis klokken 10:00 om morgenen New York-tid, er han trøtt. Men Fif er fortsatt en funny fyr. Han liker å le, og han ler slik han ler på låter.

Når kommer du vanligvis til kontoret?

– (Gjeeeesper.) Mmmmm… Jeg pleier å være på plass her på denne tiden, men jeg må stå opp klokken 7:00. Du vet, jeg kjører fra Connecticut. Jeg har reist mye i det siste, og i kveld drar jeg til London. Hvordan går det i Norge?

Det går bra her. Her er du jo en norgesvenn nå.

– Ja, jeg elsker Norge. Men jeg lurte på hvordan du har det i Norge?

Joa, alt er vel. Du får ta deg en ny tur snart nå som (albumet) Before I Self Destruct endelig kommer. Vi har ventet lenge.

– Jeg vet. Jeg også! Hahaha!

Haha, ja. WTF, liksom. Hva skjedde?

– Du vet, hele musikkbransjen har forandret seg. (Musikkselskapet) Interscope (hvor jeg er signert) har mistet nesten 60% av sine ansatte, og folk har fått nye stillinger. Han som var new media-sjef er nå produktsjef, etc. Men men… Jeg har også egne budsjetter å jobbe med og egne folk som tar seg av radio, etc., så jeg gjør mye på egenhånd, før moderskipet (Interscope) kommer inn, og vanligvis har jeg møter med Em, Dre, Paul Rosenberg (Eminems manager) og Jimmy (Interscope-sjefen). Men jeg jobbet mye for meg selv, og slapp de to første singelene på egenhånd, «Get Up» og «I Get It In», uten at de ble jobbet fra Interscope. De ble spilt på grunn av musikken jeg har gitt ut før.

Fortsetter nedenfor.

Så ditt selskap G-Unit er som en mini-Interscope?

– Yeah! Akkurat. Jeg kan gjøre som jeg vil. Jeg bestemmer over musikken, jeg kan signere hvem jeg vil. Lloyd Banks og Tony Yayo er nå signert rett til G-Unit, ikke via Interscope. Banks har masse ny musikk.

Ja, vi liker hans «730».

Real music. Men han må passe på at musikken ikke lekker hele tiden… Han blir så gira.

Hvor involvert er Eminem og Dr. Dre når det kommer til musikken din?

– De har jobbet mer med dette albumet enn mine forrige, og på mitt første jobbet vi mye, både hos Em i Detroit og hos Dre i LA. Dres «In Da Club» var egentlig en D12-låt, men siden D12 ikke visste hva de skulle gjøre med den, endte den hos meg. Dres «Back Down» ble først gitt til Rakim.

Du slipper nå din nye singel «Baby By Me».

– Har du fått hørt den ennå?

Ja. Den bør kunne funke på radio. Og Universal i Norge elsker den, så vet du det.

– Bra. Haha, kan ikke du være min spion i Norge?

Joa, seff… Vi har hørt to versjoner av den. Det er fortsatt den med Ne-Yo som gjelder?

– Jeg skrev hele selv, også refrenget, men den første som lekket er med en referansesanger. Polow Da Don har produsert. Vi sendte den til Ne-Yo, og han synger ikke på låter han ikke liker. Han gjorde om litt på den, og det er en hit. Dette samarbeidet har den samme energien jeg fikk med Justin på «Ayo Technology».

Videoen kommer snart, og der har du Kelly Rowland som kjæreste. Fortell.

– Ja, Chris Robinson regisserte. Jeg skulle egentlig ha med (modellen) Sofia Vergara, som jeg var sammen med på lantiske MTV VMA dagen før, men hun kunne ikke, så jeg spurte Kelly, som jeg traff der. Jeg synes Kelly er hot. Hun gjør det veldig bra internasjonalt, ikke sant?

Kelly har en stor hit i Norge med franske David Guetta («When Love Takes Over»).

– Hun er i en bra posisjon om dagen. Hun har aldri fått de samme markedsføringsbudsjettene som Beyonce.

Faren til Beyonce var manageren hennes…

– Nemlig, og gjett hvem som var hans prioritet? Beyonce eller Kelly?

Hm…

– Haha!

Det hadde vært morsomt hvis du hooket opp med Kelly.

– Hva mener du?

Vel, det hadde vært morsomt hvis du hooket opp med Kelly, ikke sant? (Beyonce/Jay, Kelly/50)

– Aaah… Ja, det hadde vært interessant… Haha! Hun er nydelig.

Apropos andre artister. Du har klovnet Fat Joe mye i det siste, selv om hans situasjon ikke er så bra om dagen.

– Han er ikke i en bra situasjon. Mange artister legger seg ut med meg litt for tidlig, før de kommer seg opp til en posisjon hvor det er mer interessere rundt dem. Fat Joe føler kanskje en slags lojalitet mot Ja Rule på grunn av sin gamle Ashanti-hit, og han snakket mye om meg privat, og så offentlig, så jeg måtte ta meg av det. De synes det er gøy med oppmerksomheten de får fra meg, men når jeg slutter å snakke om dem, så snakker ikke folk om dem lenger. Det er da du selger 8000 album.

Ja, det var triste salgstall for Fat Joes nye album.

– Jeg sa 8-0-0-0 album! Haha.

Det er norske rappere som selger mer.

– Hahaha! Norske rappere selger mer enn Fat Joe! Hahaha. Det skal jeg si i hele dag. (Gjentar det til noen andre på kontoret.) «Norske rappere selger mer enn Fat Joe…» Hvis du er en tough guy, så la oss ta det på en tough guy-måte. Ikke bare rap om det.

Hadde det blitt slåsskamp hvis du for eksempel møtte Fat Joe på flyplassen?

– Det ville være interessant. Det kommer an på vibbene deres. Det må først komme negativitet fra dem for at jeg skal bli ukomfortabel. Da får flypassvaktene mye å gjøre.

(Violator-dame bryter inn og sier at vi kun rekker et spørsmål til.)

Hva skjer med bildet på albumcoveret ditt?

– Albumet er actionpacked. Når du åpner omslaget og ser artworket så skjønner du coveret. Dette er mitt beste album siden Get Rich Or Die Tryin’, og det skiller seg ut fra andre rapalbum fordi jeg også snakker om mine svake sider. Ikke bare vanlig superheltskryt om penger og damer. Alt det har jeg oppnådd. Jeg er mer interessert i å fokusere på mine utfordringer i livet.

Det høres ut som om du er mer personlig enn du vanligvis er.

– Ja, men jeg har vært personlig før. På «Hate It or Love It» sier jeg «coming up I was confused, my mama kissing a girl / confusion occurs, coming up in a cold world». Moren min døde da jeg var 8 år, og jeg referer til noe som kanskje skjedde da jeg var omtrent 7. Men når man skal rappe i tre minutter, med refreng i midten, er det ikke alltid så mye plass til å si alt du vil si. Denne gangen har jeg med mer fra barndommen som jeg tidligere kanskje ikke var selvsikker nok til å snakke om.

50 Cents fjerde album «Before I Self Destruct» kommer etter planen i salg 23. november.

«Baby By Me» featuring Ne-Yo:


«Get Up» produsert av Scott Storch:


Klassiker live:


– 50 Cent hentet i ambulanse

Nyeste saker fra 730.no

Les mer