Norske Kygo: – Trodde aldri jeg skulle toppe en Billboard-liste

17. apr 2014 kl. 00:00


Den amerikanske musikkbransjebibelen Billboard putter nå norske Kyrre Gørvell-Dahll alias Kygo øverst på Uncharted. Listen rangerer de mest populære artistene som ennå ikke har vært inne på Billboard Hot 100 og Billboard 200 og resten av bladets mange hitlister. Uncharted er blant annet basert på streaming, sidevisninger og antall fans. Kygo har ligget inne på listen i 22 uker.

Den 22 år gamle økonomistudenten fra Bergen har ennå ikke sluppet sin offisielle debutsingel, men hans remixer har over 20 millioner streams via hans profil hos SoundCloud, hvor han har 170.000 følgere. I skrivende stund følger 234.000 fans fra hele verden Kygo via Facebook.


Billboard, som har laget hitlister siden 1936, har Ed Sheeran på omslaget av sitt nye nummer. Kygos versjon av britens «I See Fire» har snart 5 millioner SoundCloud-streams.
 
Kyrre aka Kygo, som er på påskeferie på Geilo, forteller oss at han synes nyheten selvfølgelig er stor stas.
 



– Jeg hadde aldri trodd at jeg noen gang skulle toppe en liste på Billboard. Det føles ganske vilt, sier han til 730.

– Det er ikke før de siste tre-fire månedene jeg har merket at ting har begynt å gå veldig fort, fortalte Kygo til Music Norway i forrige uke.

– Det er flere dyktige produsenter fra Norge som har vist seg frem internasjonalt den siste tiden, for eksempel Cashmere Cat, Lemaitre og Finnebassen. Jeg tror en av grunnene kan være at det har blitt enklere å få ut musikken sin til store deler av verden ved hjelp av sosiale medier og musikksider som Soundcloud. På denne måten har vi produsenter fra lille Norge like store muligheter for å nå ut internasjonalt som produsenter i andre land, sier bergenseren.


I sommer skal Kygo varme opp for verdens mest populære svenske artist akkurat nå – Avicii
– på Bislet Stadion i Oslo. Avicii har allerede tilbudt nordmannen å gi ut musikk via sin label Le7els.