Norske influencere svarer på anklagene om Instagram-juks fra Morten Dalhaug

17. aug 2020 kl. 16:16

Monica Nyhus er en av flere som svarer på påstandene til Morten Dalhaug (TV 2, YouTube)

Morten Dalhaug er skeptisk til følgertallene til flere norske influencere.

I en ny YouTube-video antyder Love Island-profilen at flere store norske Instagram-kontoer har kjøpt følgere, og dermed jukset seg til toppen.

Paret som får hardest omtale er i dag aktuell som nykommere i Bloggerne på TV 2.

I videoen du kan se nedenfor tar Morten en titt på statistikken til flere influencere som har registrert seg via analyseverktøyet til norske Inzpire.me

27-åringen mener at de fleste norske profiler, de som skriver på norsk og henvender seg til et norsk marked, bør ha en overvekt av norske følgere.

Kjøper man følgere kommer de som regel fra land i andre verdensdeler.

Flere influencere Morten Dalhaug sjekker får grønt lys, deriblant YouTube-favoritten Nellie og Emilie «VOE» Nereng, som begge har 93 % norske følgere.

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Emilie Nereng (@emilienutrition)

Så kommer han til de norske Instagram-profilene som er størst i utlandet.

Mamma-influenceren Sara Emilie Tandberg har over 321 000 følgere, men bare 22 % av disse er norske.

Han understreker at Sara Emilie delvis henvender seg til et utenlandsk publikum, noe som skiller henne fra de andre han omtaler.

Til 730.no sier Sara Emilie Tandberg at hun ønsker debatten velkommen, men hun etterlyser bedre research fra kritikerens side. 

– Jeg synes at det er en viktig tematikk som burde bringes frem i lyset, da det absolutt er en problematikk i vår bransje. Jeg syns dessverre at videoen er basert på et tynt grunnlag og lite research. Tanken om å ta et oppgjør med de som jukser er bra, men Morten ville vært tjent med å sjekke fakta og bakgrunn grundigere først, sier hun.

– Vi jobber på en svært transparent måte og mine kunder har en tett dialog med meg og mitt management som helt åpent deler statistikk som er direkte hentet fra mine medier. Her er det mange bedrifter som blir svartmalt utifra veldig tynt grunnlag.

– Jeg selv har en stor utenlandsk følgerbase fordi min Instagram er skrevet hovedsakelig på engelsk. Jeg ble kjent i utlandet lenge før i Norge, og gjorde det størst internasjonalt. Aviser som The Guardian og Daily Mail har skrevet om meg i flere omganger og det er ganske naturlig at en utenlandsk følgerbase vil komme da.

Fortsetter nedenfor 

– Å anklage noen for svindel og å ha kjøpt følgere som Morten gjør er ganske alvorlig, og trengs et mye større bilde enn hva han viser til, fortsetter Sara Emilie.

– Jeg er veldig forundret over Morten sine uttalelser da jeg antok at han vet hvordan dette fungerer, med tanke på hans egen rolle i sosiale medier. Jeg føler dette er mer for PR-stunt og gir feilinformasjon i en veldig viktig debatt som trengs å diskuteres, avslutter hun.

Bloggerne-nykommeren Monica Nyhus fra Kristiansand har 117 000 følgere, av disse er 24 000 fra Norge.

Ektemannen Chris Nyhus har tilsvarende statistikk – av 48 000 følgere er 8000 norske.

– Dette er kjøpt. Dette er det verste jeg har sett, sier Morten Dalhaug om tallene i sin YouTube-video.

På topp 5 byer for Chris Nyhus finner vi Kristiansand, Oslo, Bergen, Kairo og Istanbul.

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Monica Nyhus (@monica.nyhus)

Monica og Chris Nyhus avviser at de kjøpt noen følgere til 730.no. 

– Alle vi jobber med har full innsikt på statistikk og demografi og vi har ingenting å skjule. Vi har aldri kjøpt følgere, så dette er grunnløse beskyldninger, sier paret.

– Vi ble kjent via Instagram og flyttet til USA i 2018 der vi signerte med byrået Buchwald, hvor vi blant annet jobbet med Disney World. I dokumentaren Uro på NRK med Leo Ajkic, kan man se mer om dette.

– Vi flyttet hjem for 2 år siden og har nå et norsk fokus, og nå er det våre norske følgere som er de mest aktive blant våre følgere. Vedkommende kjenner nok ikke vår reise siden han kommer med disse beskyldningene.

– Vi tenker at utenlandske følgere ikke er synonymt med kjøpte følgere, og er overrasket over at Morten som faktisk tok kontakt med oss for å få opplysninger til sin «oppgave» – ikke ba om ytterligere informasjon slik at denne misforståelsen kunne vært forhindret.

– I dag har Bloggerne premiere, og vi gleder oss til i morgen når vi presenteres i serien. Her får våre følgere og Bloggerne-seerne bli bedre kjent med oss og vår reise, avslutter Nyhus-paret.

Morten reagerer også på at Belinda Jakobsen (som riktig nok har 84 % norske følgere) også har 5000 fans fra Brasil.

I en kommentar til 730.no sier Belinda Jakobsen at hun ikke selv har sett videoen, men hun kjenner til innholdet.

Hun ønsker også debatten velkommen, men avviser at hun selv har kjøpt noen følgere.

– Jeg har åpne statistikker, dvs at eventuelle samarbeidspartnere kan se mine tall før de velger å kjøpe annonseplass hos meg, så denne informasjonen er ikke noe jeg holder skjult, starter hun.

– Synes det er kjempefint at folk har fokus på det negative rundt det å kjøpe følgere, selger man f.eks. annonser basert på falske følgere er jo dette rett og slett svindel, og man blir aldri booket igjen av et selskap.

– De fleste bedrifter i Norge kjøper annonseplass ikke basert på antall følgere, men på antall prosent norske følgere, eller basert på byen du har flest følgere i. Har du dårlige prosenter her, kommer du ingen vei, sier hun.

Belinda forklarer også hvorfor hun har 5000 følgere fra Brasil. 

– Følgerne mine fra Brasil henger igjen fra 2014, jeg bodde i USA og var dum nok til å prøve meg på en nettside som skulle gi meg trafikk. Datet da en brasiliansk jiu jitsu-stjerne som skulle «vise meg noe kult med Insta» (dog ikke kjøpt, men var bare noe humbug). LOL, lang historie.

– Det er heldigvis ikke mange brasilianere som får med seg mine plantebaserte Instagram-poster med norsk tekst haha, og de forsvinner sakte men sikkert. Jeg jobber hardt for å oppnå en solid god og planteinteressert følgerbase i Norge, så følgere fra Brasil kommer jeg ingen vei med haha.

– Ser dog ikke helt vitsen med at han Morten fra Paradise lager video om oss som har åpen statistikk, men hans fritid er hans fritid 😊, avslutter hun.

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Tok med gjengen på dagstur til Lista 🚙

Et innlegg delt av Morten Dalhaug (@mortendalhaug)

Morten Dalhaug forteller 730.no at han kontaktet profilene før han slapp YouTube-videoen.

Han sier også at et management som representerer flere av influencerne har truet med advokat.

– Jeg synes responsen er særdeles merkelig. Jeg forsøkte å kontakte de onsdag slik at de skulle få muligheten til å komme med en forklaring på statistikken sin. Da var planen å skrive en sak om dette. Da de ikke svarte så endte jeg til slutt opp med å lage videoen, sier han.

– Bare noen få timer etter videoen ble sluppet så renner det inn en lang melding fra managementet til et par av influencerne jeg nevner i videoen. Der blir jeg fortalt at det jeg gjør er ulovlig og at jeg vil høre fra deres advokat. Så da tenker jeg at jeg åpenbart har truffet en nerve. Ellers har responsen vært utelukkende positiv!, sier han videre.

Morten understreker at han vil opplyse og forsøke å starte en debatt, da følger-juks kan føre til at «ekte» influencere mister muligheter. 

– Hensikten med dette er så sette i gang en debatt og belyse et stort problem som jeg mener vi har oversett alt for lenge.

Sørlendingen hevder også at påstandene kan backes av statistikk han har sett på nettstedet Socialblade

– For det første kan man sette statistikken jeg viser opp mot Socialblade sine sider hvor man kan se mildt sagt merkelige økninger i følgertall. Når man går inn og ser på følgerne deres så ser man mange boter/falske følgere.

– Hadde det vært så enkelt som å skrive på engelsk/bo utenlands hadde «alle» gjort det, avslutter han.

Se også: Linnéa Myhre troller Jodel med falskt forhold