Hopp til hovedinnhold
Stassie Karanikolaou og Kylie Jenner trenger ikke å følge ny norsk influencer-lov (Instagram/stassiebaby)
Stassie Karanikolaou og Kylie Jenner trenger ikke å følge ny norsk influencer-lov (Instagram/stassiebaby)

New York Post skriver om ny norsk influencer-lov

New York Post skriver om ny lov i Norge.

Det mye omtalte lovforslaget fra Barne- og familiedepartementet får oppslag i utlandet.

Blant andre New York Post og The Sun skriver om den nye loven.

Det blir nå forbudt for influencere i Norge å retusjere og justere på bilder og videoer til bruk i forbindelse med reklame uten å tydelig merke at innholdet er redigert.

Dette gjelder for eksempel kroppen, ansiktet og huden.

Loven gjelder for sosiale medier som Instagram, Facebook, TikTok og Snapchat – og trolig også for nettsteder og blogger.

«Instagram-lov vil fengsle influencere for å i hemmelighet redigere utseende», er tittelen til New York Post-saken.

De har Stortinget.no som kilde.

Influencere – eller content creators, som mange innen yrket foretrekker å bli kalt – kan ifølge avisen «få bøter eller bli fengslet i Norge» som følge av den nye loven.

«Å gjøre leppene sine større, forsterke muskler eller å gjøre seg selv slankere eller større i visse områder», lister NY Post som eksempler på hva som må merkes.

«Den norske monarken Kong Harald V vil bestemme når loven trer i kraft», legger de til.

Det er ennå ikke annonsert hva strafferammen kan bli hvis man bryter den potensielle loven.

Det er også ikke kjent om personer som har gjort kirurgiske inngrep som BBL, for så å poste treningsvideoer, vil kunne risikere straff.

New York Post bruker et bilde av Kylie Jenner og hennes bestie Anastasia Karanikolaou alias Stassie Baby i saken.

Avisen har satt røde sirkler rundt armene deres, og bildeteksten sier at Los Angeles-jentene er eksempler på influencere anklaget for å ha justert sitt utseende.

Ny norsk lov dekkes i utlandet (faksimile New York Post)

Ny norsk lov dekkes i utlandet (faksimile New York Post)

Les også: Dødsfallet til influencer kan skyldes kosmetisk kirurgi

Lovsaken ble ferdigbehandlet 7. juli.

Vedtaket i korthet:

Stortinget har vedtatt endringer i markedsføringsloven som har til formål å bidra til å redusere kroppspress i samfunnet på grunn av idealiserte personer i reklame.

Det innføres blant annet en plikt til å merke retusjert eller på annen måte manipulert reklame når dette medfører at kroppen til personen i reklamene avviker fra virkeligheten mht, kroppsfasong, størrelse og hud.

Reglene for merking av reklame har i mange år vært til stor hodebry for mange influencere.

Det er fortsatt problemer:

Forbrukertilsynet med tilsynsaksjon mot 76 norske TikTok-ere

Les også:

730.no møter Bloggpatruljen

Les mer