Hopp til hovedinnhold

Norske Helly Hansen tar tilbake hip-hop-favoritten


Sponset sak i samarbeid med Melk & Honning og Urban


Et av Norges viktigste klesmerker, Helly Hansen, fyller 140 år. Nå har de gjennomgått arkivet og funnet fram til de mest klassiske plaggene gjennom historien.



Helly Juell Hansen trodde sannsynligvis ikke at navnet hans ville ende opp på noen av verdens mest kjente hip-hop-artister da han laget sine første jakker på slutten av 1800-tallet. Hansen fra Moss var sjømann og utviklet de første teknologiske nyvinningen som skulle tåle vind og vær på det store havet. Det skulle vise seg å passe godt i gatene på vestkystene i USA 100 år etter.


– Vi har klart å holde oss relevante i 140 år ved å være tro mot våre kjerneområde og våre kjernekonsumenter. Våre kolleksjoner i alle kategorier kjennetegnes av klær som har høy funksjonsverdi, og som gjør det mulig for folk på alt fra de syv hav til bygatene å ikle seg beskyttende klær fra Helly Hansen, forteller Design og Development Manager Dorte Vedal til
Melk & Honning

A post shared by 730.no (@730no) on




Det er ikke mange andre norske merker som har nådd hip-hop-miljøet i USA. Det var på 90-tallet rappere fikk øyene opp for det norske sportsmerket og skrev seg inn i musikkhistorien med frasen «I went from Helly Hansen to mini-mansions» av Mase i Brandy sin låt «Top of the World».


Her viser Harlem-rapperen Big L (RIP) stolt frem sin Helly Hansen anno 1995:




Method Man, Redman, Mobb Deep, dead prez og LL Cool J er noen av artistene som frontet seilerjakke og dunjakker signert Helly Hansen. Det ble raskt et av de mest trendy merkene i gatemiljøene på vestkysten og østkysten i USA – og blir idag regnet som et av de mest klassiske hip-hop-plaggene gjennom tidene.


2017 markerer 140-årsjubileumet til Helly Hansen, og de har derfor tatt en titt i arkivet og bringer tilbake noen av de mest ikoniske plaggene gjennom sin egen historie.


– Siden 1877 har vi vært leverandør av klær med høy funksjonalitet til profesjonelle på de syv hav, de høyeste fjell, alpinanlegg og byggeplasser over hele verden. Dette feirer vi med et dykk i våre arkiver, og tar fram noen av våre klassikere. En fusjon av teknologi og nostalgi, forteller designeren.


I jubileumskolleksjonen henter de tilbake nøkkelplagg som har vært banebrytende innen klesteknologien. Den består av blant annet den klassiske gule og hvite regnjakken fra 90-tallet og de store dunjakkene preget av HH-logoen.


– Plaggene i jubileumskolleksjonen er kjente HH plagg, valgt for å fortelle vår historie med teknologi. Dette i kombinasjon med bruk av farger og klassiske Helly-materialer gjør det til en visuelt sterk kolleksjon, med en klar avsender, sier Vedal.
 


I kolleksjonen finner du også andre plagg som har satt preg på det norske sportsmerkets historie som regnjakken, fleecegensereren og diverse tilbehør. Hele fargepaletten er et throwback til 90-tallets glade dager.


– Fargene i 140-kolleksjonen er inspirert av 90-tallets dun- og seiljakker. Det er også referanser tilbake til Helly Juell Hansen og de første plaggene han laget til sjøfolk. Gul er en farge vi stadig kommer tilbake til i våre kolleksjoner, forteller Vedal.


Seilerjakke og dunjakken har holdt seg i motebildet lenge og er absolutt ikke forbeholdt turer på vannet eller i fjellet. Boblejakken er en av de mest trendy plaggene når kulden renner inn over storbyene. Demna Gvasalia (Balenciaga og Vetements), er blant dem som har sørget for at boblejakken er i vinden som aldri før.


– Helly Hansen har nok vært på moodboardene til mange designere de siste sesongene og vi merker en stor interesse rundt merkevaren. Bølgen av 90-tallsnostalgi treffer bra for vårt brand, og det er mye inspirasjon å hente i våre arkiver både for oss og andre, forteller Vedal.


Den sporty trenden som har preget motebildet de siste årene har også sørget for et realt oppsving for praktiske plagg med tydelige estetiske uttrykk. Ikke minst er gorpcore-trenden med på å sette enda mer teknisk sportsutstyr på motekartet.


– Seiljakka har alltid en plass i motebildet i ett eller annet segment, og har i større eller mindre grad alltid vært en del av det norske gatebildet. Dette kan ha sammenheng med at det er et plagg som signalisere en viss status og pris, gir en kul look, samtidig som den er værbestandig.


140-kolleksjonen er nå tilgjengelig hos noen få utvalgte forhandlere, blant andre Urban
 
 


Se også: FILA dypdykker i arkivet med sin nye kolleksjon 

Les mer