Hopp til hovedinnhold
♫ Drøbak x California

Norske Axident forteller hvordan han laget sin nyeste internasjonale hit

Mange produsenter som fronter seg selv som artister får mye oppmerksomhet selv om de «bare» lager musikken.

Andre produsenter har låter lowkey i toppen av Billboard uten at folk vet hvem de er.

Norske Axident fra Drøbak ble i fjor Grammy-nominert for sin «Company» med Justin Bieber, og tok 5. plass på Billboard Hot 100 «Wiggle» – med blokkfløyte – for Jason Derulo og Snoop Dogg.

Nå er Andreas Schuller, som han egentlig heter, aktuell med «Now & Later» med California-poprapperen Sage the Gemini, som sniker seg oppover Billboard i USA og VG-lista i Norge.

<(Axident-låten har i skrivende stund 133 mill hos Spoti.)

A post shared by madebyaxident (@madebyaxident) on

730.no snakket med den Los Angeles-baserte nordmannen om hvordan singelen ble til. Se hans eget videoopptak nedenfor intervjuet.

Axident, hva var forholdet ditt til Sage the Gemini før dere laget «Now & Later»?

– Jeg hadde bare hatt et par studio-sessions med ham som ikke ble noe av. Men jeg var superfan av låtene han slo gjennom med i USA; «Gas Pedal» og «Red Nose». Som han forøvrig produserte selv!

Blir Sage den neste Flo Rida?

– Definitivt! En hver rapper med (skamløs og mektig A&R-sjef) Mike Caren sin backing, og som kan fylle et dansegulv, er dømt til å lykkes.

Hva slags pekepinn(er) hadde Sage gitt deg i forkant på type låt han ønsket seg?


– Ingenting. Nysignerte artister og label executives har ofte en idé om hva de er ute etter, men de vet ikke hva det er før de får servert noe unikt. 

Hva gjorde prosessen ekstra artig?


– Selve beaten ble laget helt uavhengig av Sage. Jeg arrangerte en Beet Retreat for noen produsentvenner av meg; Ian Kirkpatrick, Leroy Clampitt aka Big Taste, Joe London og Gladius. Målet med turen var å lage beats for moro skyld. Vi leide et utrolig hus i Malibu som nylig ble ferdigstilt av en lokal arkitekt, og fylte opp huset med instrumenter.

– Og som musiker er det da umulig å ikke lage lyd – hele tiden. Heldigvis hadde vi en lydopptaker gående som fanget opp alle de små ideene våre, som gjorde at vi senere kunne finne små snutter og videreutvikle dem. Resten av den mildt sagt utradisjonelle prosessen er forklart i den kommende kokeboken min…

Today we spilled our secrets about songwriting. Thank you #bysongs for a great week 🙂

A post shared by madebyaxident (@madebyaxident) on

– Sage kom inn i bildet da Aton Ben Horin (A&R Atlantic Records) spilte opp beaten for Sage fem minutter etter han hadde signert kontrakten sin. Sage, som var i gledesrus, gikk direkte ned i studio og skrev og spilte inn sangen.

Hvordan vil beskrive resultatet?

– Som et friskt pust i en tid hvor veldig mye populærmusikk høres likt ut. De fleste jentene for tiden synger med en hipsterstemme så sårbar at de får en hvilken som helst KrF-politiker til å høres ut som Bonnie Tyler. Og de fleste mannlige rapartister bare mumler noen greier om penger og kvinner som selger kroppen sin. No offense til noen, men veldig gøy at Sage laget en kjærlighetssang med godteritema.

A post shared by madebyaxident (@madebyaxident) on


Produsenten/låtskriveren Big Taste (avbildet ovenfor med Gladius,  JHart og Axident), som du har signert, var med å lage. Hva gjør ham rå?

– Altså, Donald Trump som ofte uttrykker at han er best i diverse ting, har aldri nevnt at han er verdens beste på bassgitar, for det er nemlig Big Taste. Miks det talentet med en mann om kan rocke tre denim-plagg på én gang, syv dager i uken, og som i tillegg bruker fritiden sin på å spikke suppeskjeer av trebiter han finner i Nord California, så har du Big Taste.

Wow! Hvilken artist vil du aller helst i studio med?

– Den neste Missy Elliott.

Kjapp snoking i kulissene med Axident under hans lekne Malibu-session hvor de laget «Now & Later»:


Slik ble det ferdige resultatet:

Axident var med på både by:Songs og by:Larm tidligere denne måneden:

Les mer