Den nest siste sesongen av Mad Men hadde
premiere i USA søndag kveld, og nervene til noen av de 3,4 millioner amerikanske seerne som fulgte
AMC-sendingen var naturligvis i ganske helspenn. Spørsmålene hadde hopet seg opp siden sist: Var Don fremdeles trofast mot Megan? Hadde Betty slanket av seg kjaka? Hadde Sally havnet på kjøret og Roger frika
helt ut? Angret Peggy på at hun sluttet i Sterling Cooper Draper Pryce? Hadde Joan møtt en ny farsfigur
til løsungen? Og hvordan gikk det egentlig med streberske Pete etter affæren han
hadde med nabodama som fikk elektrosjokk?
Hvis du ikke husker hvor sesong 5 slapp, kan du se denne nyttige precapen fra The Daily Beast:
Vi fikk selvfølgelig ikke svar på alle disse spørsmålene, men retningen for resten av sesongen – som takket være Roger Sterling og det kreative teamet ser ut til å bli en liten smule
lettere og mer humørfylt enn de siste sesongene - er staket ut.
sier Mad Men-skaper Matthew Weiner i et intervju med kanalen
AMC. Han forklarer at den malte reklameplakaten, hvis idé kom til ham i en drøm, oppsummerer
denne sesongens tematikk. Det handler om å møte seg selv i døra og å se seg
over skulderen.
nødt til å spørre deg selv: «Er det meg som er problemet?» Følgelig blir
neste spørsmål: «Er jeg i stand til å forandre meg?» I åpningsepisoden blir
det sagt at folk er villige til å gjøre alt for å lindre sin egen angst, noe som peker på hva dette handler om, fortsetter Weiner.
1. Don Draper snakker ikke i løpet av de første 8 minuttene. Derimot tenker han gjennomgående mye på døden. Vår plagede helt leser Dantes Inferno på Hawaiis paradisiske strender, og har fått seg en ny legevenn som han bestikker
med et Leica M2-kamera, muligens for å være på den sikre siden tilfelle han trenger medisinsk ekspertise en gang. Han har dog ikke sluttet å røyke og drikke, ei heller begynt å
smøre seg med solkrem.
2. Roger Sterling er plutselig veldig opptatt av skopussing. Kanskje er forklaringen på dette at skopussing er et ærlig håndverk som gir
synlige resultater: Har man skitne sko kan man bare pusse dem, og vips blir de
som nye igjen. Hadde det bare vært like enkelt med denne hersens psykoterapien han har begitt seg ut på!
3. Betty Draper tar igjen for all tapt skjermtid i
sesong 5, og finner på masse overraskende sprell helt fra starten av i denne episoden. Blant annet foreslår hun at ektemannen skal voldta en 15-åring. Derfor blir det spennende å følge hennes løse kanon utover våren – og dette har vi vel ikke
tenkt siden sesong 3.
4. Hvis du ikke visste det fra før av; Peggy Olson
er halvt norsk. Dette kommer frem i en kostelig telefonsamtale hun har med sin
nye sjef Teds tungnemme sekretær. Peggys nå langhåra kjæreste er på sin side mest opptatt av å drite i den store hvite telefonen.
5. Megans skuespillerdrøm tar en ny vending når hun
i den nye såpeoperarollen sin blir instruert til å dytte en fiktiv sjef ned trappen «som
om hun var inkarnasjonen av ondskap». Don bestemmer seg for å gå bak henne i
trapper fra nå av.
6. Cosgrove, Crane og Ginsberg er alle på plass, mer rufsete i kantene enn tidligere. Stan har til og med fått
tidsriktig huleboerlook, og endelig funnet sin plass i sentrum, både på
kontoret og i serien. I tillegg er det kommet en liten smiskesnik ved navn Bob Benson inn i
de nye, fete toetasjes kontorlokalene til SCDP.
7. Joan går foreløpig stille i gangene som ny
partner. Pete har anlagt mikroskopisk kinnskjegg og ypper skamløst med Don.
Fortsetter nedenfor.
PETE (VOX/AMC )
8. Noen gråter i begravelser, andre spyr i
paraplybøtta.
9. Don er lei av at ordet «love» utvannes i populærkulturen. Etter «The
Summer of Love» i 1967, syns han det er gått sport i å elske dette og hint. Derfor ber han teamet som jobber med arbeidstittelen «Love Is In the Air» på en
luftfrisker-kampanje komme opp med noe bedre og mer realistisk.
10. Var du i New York og så en dresskledd herremann på ski midt i snøstormen klokken 01.00
første nyttårsdag 1968, kan det hende dette var en vakthavende lege som hadde gitt opp å lete etter taxi.

Fun fact: Leica M2-kameraet som Don gir til sin nye venn, legen, er modellen som ble brukt av fotograf Nick Ut til å ta det pulitzer-prisvinnende bildet «Napalm Girl» i 1972.