Hopp til hovedinnhold
Norges nye megahit TV 2 Una Sand 730.no
Popartisten Una Sand retter kritikk mot TV 2 og Norges nye megahit (Espen Solli/TV 2)

Una Sand kritiserer Norges nye megahit: – TV 2 bør heller fremme artister

Una Sand skulle ønske Norges nye megahit var litt annerledes.

Det ferske underholdningsprogrammet til TV 2 tar opp kampen mot seersuksessen Maskorama på NRK.

Hver lørdag presenteres altså norsk musikk i beste sendetid hos de to kanalene – fremført av sangere som (med all respekt) stort sett er amatører.

I Norges nye megahit kjemper kjendiser uke etter uke om å lage låten nordmenn ikke får nok av.

I første episode konkurrerte influencer Caroline Berg Eriksen alias Fotballfrue, TV-håndverker Einar Nilsson, programleder og tidligere snowboard-proff Helene Olafsen og de humororienterte multitalentene Odd-Magnus Williamson, Maria «Piateed» Stavang og Abubakar «Abu» Hussain.

Forrige uke kastet TikTok-stjernen Oskar Westerlin seg inn i musikkbransjen, og nå på lørdag gjør influencer Martine Lunde sin debut på scenen.

I kulissene får de hjelp av ettertraktede mentorer som Staysman, Myra, Daniel Kvammen, Lise Karlsnes, Ole Evenrud og Christine Dancke, for ikke å snakke om hitmakerne Jesper Borgen, Erik Smaaland, Anders Nilsen, Gucci Caliente og Mathias Nilsen.

Også i Maskorama er sangerne først og fremst kjendiser.

I første sesong av The Masked Singer i Norge hadde tre av åtte deltagere bakgrunn som sanger eller artist. Det var Mia «Puddelen» Gundersen, Inger Lise «Enhjørningen» Rypdal og det sjarmerende vinner-lykketrollet Ulrikke Brandstorp.

Una Sand forteller 730.no at hun er mettet på «rølpemusikk» fra kjendiser på de norske topplistene.

25-åringen fra Oslo ble signert som låtskriver hos Sony/ATV i Nederland som 18-åring.

Hun ga senere ut musikk via Universal Music, og er nå selvstendig artist med sitt eget selskap Una Records.

– Norsk musikkbransje er knallhard som alle andre steder i verden, men til forskjell for andre steder har vi også mye rølpemusikk, sier hun til 730.no.

– Og vi har musikk som ikke ville havna på seriøse lister eller radio noe annet sted.

Una Sand (Trygve Indrelid/pressefoto)

De seneste årene har kjendiser som VGTVs Mads Hansen og NRK-profilene Nicolay Ramm og Herman Flesvig fått hits av en størrelse de fleste profesjonelle artister bare kan drømme om.

Humorlåter som «Haugenstua» fra serien Førstegangstjenesten har 20 millioner streams hos Spotify via karakteren Ola Halvorsen, mens «Raske briller» av Nicolay Ramm har 23 millioner avspillinger.

«Sommerkroppen» av Mads Hansen har 29 millioner streams og vant Spellemann i den publikumsbestemte kategorien Årets låt.

Kjendis og Spellemann-vinner Mads Hansen (Alvin Santos for 730.no)

Akkurat nå er det TV 2-profilen Helene Olafsen som har den aller mest populære låten i landet.

Jodlebangeren «Ludvig Daae» fra Norges nye megahit troner øverst på topp 50-listen, mens oppfølgeren «Svensk i kväll» er nummer 8.

TikTok-stjernen Oskar Westerlin er hakk i hæl på 9. plass med «Harryhandel Halleluja» fra samme program.

Una Sand skulle ønske TV 2 byttet ut kjendisene med noen som virkelig brenner for musikk i Norges nye megahit.

Hun hater nemlig ikke idéen.

– Jeg synes Norges nye megahit i seg selv er et veldig kult konsept!, innrømmer Una.

– Men jeg tenker at det hadde vært enda kulere om programmet heller ble brukt til å fremme artister. At nyere artister kunne fått en plass å vise seg og vokse, foreslår hun.

Una synes det er synd at stadig flere kjendiser skviser de som prøver å leve av musikk ut fra topplistene. Denne gangen i regi av TV 2, med god hjelp fra noen av Norges fremste talenter.

– Konkurransen er hard nok som den er mellom artister og låtskrivere.

– Det er synd at en slik serie brukes til at enda flere som ikke egentlig bryr seg om musikk skal få en plass på listene, avslutter hun.

Fotballfrue, Abu, Helene, Odda, Maria og Einar fra Norges nye megahit (TV 2)

TV 2s programredaktør Kathrine Haldorsen deler ikke oppfatningen om at suksessen til kjendisene fra Norges nye megahit går på bekostning av andre artister.

– Først av alt er det viktig å understreke at vi i TV 2 er fulle av respekt for norsk musikkbransje og alle de hardtarbeidende artistene og andre tilknyttet bransjen, sier Kathrine Haldorsen, programredaktør i TV 2 til 730.no.

Norges nye megahit er først og fremst et tv-program som skal underholde bredt.

– Vi synes selvsagt det er veldig gøy at låtene fra programmet gjør suksess på hitlistene, men vi er ikke av den oppfatning at dette går på bekostning av den etablerte bransjen, og tror ikke at færre hører på de etablerte artistene selv om veldig mange akkurat nå også hører på låtene fra Norges nye megahit, fortsetter hun.

Programredaktøren understreker at TV 2 også har musikkprogrammer hvor både etablerte og helt ferske artister får vise seg frem.

– Og så har vi jo også programmer hvor etablerte artister får sin velfortjente oppmerksomhet, som for eksempel Hver gang vi møtes og Allsang på Grensen – i tillegg til programmer som The Voice, hvor nye talenter får vist seg fram, avslutter Kathrine Haldorsen.

Se også: Nora Krog fra Bærum ble kjent med Virgil Abloh via Instagram

Nyeste saker fra 730.no

Les mer