Hopp til hovedinnhold
Influencer-lov om retusjert reklame endres 30 dager etter ikrafttredelsen
Influencer Tammy Hembrow poserer for Instagram-kampanje for boohoo i Piggabeen i Australia i 2020 (Chris Hyde/Getty)

Influencer-lov endres etter én måned

Overholdt noen influencer-reglene i det hele tatt?

De nye retningslinjene trådte i kraft 1. juli, og nå må all reklame der kroppsfasong, størrelse eller hud retusjeres merkes. Nesten alt i alle fall.

En såpas streng lov at den til og med ble omtalt av New York Post.

Kun én måned senere snur dog Forbrukertilsynet.

Etter flere klager fra Fotoforbundet endrer de nå (de litt forvirrende?) reglene.

Nå utløses det ikke merkeplikt dersom redigeringen ikke medfører kroppspress, melder Kampanje.

Influencer-lov om retusjert reklame endres 30 dager etter ikrafttredelsen
(Instagram/martine.halvs, Forbrukertilsynet)

Vi tar en prat med seksjonssjef Marit Evensen fra Forbrukertilsynet om hva dette innebærer.

– Enhver etterbehandling av kroppens fasong eller størrelse vil medføre merkeplikt, men etterbehandling av bilder som påvirker huden, vil kun medføre merkeplikt dersom endringene i huden medfører kroppspress, forteller Marit.

Ifølge Marit gjelder merkeplikt hvis man for eksempel fjerner rynker, glatter ut huden, gjør en person mørkere eller lysere i huden og fjerne eller legge til fregner.

Se også: Madison Beer reagerer på ukultur på Instagram

Tror dere endringene virker forvirrende for noen med tanke på hva som defineres som kroppspress?

– Nei, vi har kun gjort noen mindre justeringer i vår veiledning, slik at nødvendig etterbehandling fra profesjonelle fotografer ikke omfattes av merkeplikten, med mindre endringene i huden er såpass store at det medfører kroppspress.

Marit forteller oss at målet er at de som er omfattet av merkeplikten følger loven, og at det vil få konsekvenser for de som ikke gjør dette.

New York Post omtaler norsk Influencer-lov
New York Post skrev om den strenge influencer-loven da den ble annonsert. (New York Post)

Men overholdes egentlig influencer-reglene ?

Loven ble ferdigbehandlet og vedtatt i juli 2021, og mange tolket det som at den allerede hadde trådt i kraft.

Se også: Sophie Elise vs. Mads Hansen: Photoshop eller ei?

Det er dog ikke en overflod av merknader å se på diverse poster rundt omkring på influencernes sosiale medier.

– Vi har foreløpig ikke hatt tilsynsaksjon, men veileder om regelverket slik at det blir brukt riktig. Vi mottar imidlertid tips og klager på at merkeplikten ikke overholdes, og her vil vi vurdere sanksjoner etter graden av brudd etterhvert, forteller Marit.

Har influencere sluttet å retusjere? Eller er det egentlig ganske lett å snike seg unna?

Influencer og forfatter Martine Halvorsen (født i 98) er en av de som aktivt velger å verken retusjere innhold eller utseende.

Martine-Halvorsen-om-endringene-av-Influencer-lov
Martine Halvorsen håper influencere overholder reglene (Instagram/martine.halvs)

Se også: Kim Kardashian photoshopper bilde med Pete Davidson

Vi tar en prat med influenceren som mener endringene er en forbedring.

– Det er stor forskjellig på foto og kunst enn en forvregning av utseende og en kropp, sier Martine.

Synes du reglene virker mer forvirrende nå med tanke på å avgjøre hva som kan føre til kroppspress?  

– Til en viss grad. Samtidig har jeg respekt og forståelse for at dette er nytt for oss alle, også for de som bestemmer.

Opplever du at de fleste influencere overholder reglene?

– Jeg håper alle overholder reglene, samtidig har jeg ikke sett en eneste profil merke innholdet sitt siden regelen trådde i kraft.

– Er det fordi alle plutselig sluttet å retusjere, eller ikke gjør det? Eller er det fordi det er skremmende vanskelig å oppdage det? 

Martine med vennlig påminnelse om at virkeligheten ikke er perfekt, og prefekt ikke er virkelig <3 (Instagram/martine.halvs)

Martine definerer selv kroppspress som retusjering av ansikt og kropp i den grad at det skapes en virkelighet som ikke eksisterer.

Hun skjønner dog at det kan være fristende.

– Jeg forstår godt at det er lett å falle for fristelsen, men ikke på vegne av følgernes psykiske og fysiske helse, fastslår Martine.

– Vi er alle et resultat av et digitalt samfunn, men det er ingen unnskyldning for å skape eller ta del i en virkelighet som ikke eksisterer. 

Flere av Norges største influencere svarte ikke på henvendelser fra 730.no

Se også: Norsk 16-åring med 3,2 millioner TikTok-følgere

Nyeste saker fra 730.no

Les mer