Nominert til 13 Oscar – er det fortjent?

23. feb 2018 kl. 00:00
DEN UTRADISJONELLE KJÆRLIGHETEN SLÅR TIL MED 13 OSCAR-NOMINASJONER I ÅR (FOX SEARCHLIGHT PICTURES)

DEN UTRADISJONELLE KJÆRLIGHETEN SLÅR TIL MED 13 OSCAR-NOMINASJONER I ÅR (FOX SEARCHLIGHT PICTURES)

Saken inneholder – små – spoilere. 
The Help-skuespiller Octavia Spencer har uttalt at hun hadde spasert til jordens ende for en sjanse til å jobbe med regissør Guillermo del Toro, og ville spilt en potteplante i bakgrunnen om det så var den rollen han kunne tilby henne. 
Det er tydelig at mor holder seg ganske ydmyk selv med en Oscar-pris under beltet, men for de fleste hørtes dette kanskje litt vel overdramatisk ut. 
Allikevel så er det slik at når man ser hva del Toro får til i løpet av en spillefilm på to timer, så forstår man hvorfor folk er såpass desperate etter å jobbe med karen. 

Mannen har en særegen evne til å gjøre enhver film han rører om til en klassiker, og The Shape of Water er nok intet unntak – selv om den har sine skavanker. 
 

I en relativt rolig form i forhold til det han pleier å levere, tar stjerneregissøren oss med tilbake til 60-tallet i USA, hvor Kennedy regjerer og racet mot russerne om å komme til månen er i full gang.  

 



HAWKINS OG SPENCER SPILLER VENNENE OG KOLLEGAENE ELISA OG ZELDA (FOX SEARCHLIGHT PICTURES)

Sally Hawkins (Godzilla, Paddington) spiller hovedrollen Elisa, en sjenert og stum kvinne som jobber som vaskehjelp ved et hemmelig militærinstitutt.
Her snubler Elisa altså over en fanget undervannskapning, en slags havmann, som hun innleder et romantisk forhold til.
Dog, ikke på den tradisjonelle «menneske elsker frodig fisk»-måten ala Disneys adapsjon av Den Lille Havfruen. Her snakker vi 100 % fiskemann, oppe og nede, og uten grasiøst, blodrødt og Insta-vennlig hår som rekker ned til rumpa.
For å hjelpe ham med å gjøre fiskefantasien om til realitet har Del Toro har hentet inn et drømmelag av skuespillere. 
Stjerner som Michael Shannon (Boardwalk Empire), Oscar-vinner Richard Jenkins (The Visitor) og Octavia Spencer – heldigvis ikke som en potteplante – står som sild i tønne i dramafilmen, briljerer i sine roller og kjemper sprellende for å kapre vår oppmerksomhet.

SELV I EN ROLLE SOM STUM FÅR SALLY HAWKINS SAGT SÅ MYE – VI ER MÅLBUNDET (FOX SEARCHLIGHT PICTURES)


I tillegg dukker Michael Stuhlbarg opp som vitenskapsmannen Robert Hoffstetler. 
Fun fact: Stuhlbargs rolle i denne filmen gjør at han bidrar i så mange som tre av filmene som er nominert til Oscar for beste film i år. (Han er også med i hjertesorgen Call Me By Your Name og Meryl Streep / Tom Hanks-festen The Post.) Ikke verst for en landkrabbe.
Den i tønnen som dog plasker høyest av alle sammen, er Hawkins som stumme Elisa. 
Hawkins sjarmerer både støvler og finner av oss i kampen om å kapre drømmefisken sin. Avgjørelsen om å gjøre karakteren stum er en genistrek i seg selv, men dette tvinger frem en svært subtil og elegant opptreden fra Hawkins. 
Hun har oss i sin hule, tegngivende hånd helt fra starten av i det som muligens blir en karrieretoppende rolle. 
Filmens virkelige styrke ligger dog i det visuelle – The Shape of Water er nemlig først og fremst en fryd for øyet. 

ET EKSEMPEL PÅ FILMENS VISUELLE KVALITETER ER SETTENE, FOR EKSEMPEL LEILIGHETENE I BYGGET ELISA BOR I (FOX SEARCHLIGHT PICTURES)


De gammeldagse settene, scenografien, fargepalletten, undervannssekvensene – sammenlagt utgjør disse faktorene en helt nydelig filmopplevelse, noe som omtrent har blitt del Toros kjennetegn. 
Spesielt fiskemannens effekter imponerer. Designarbeidet er såpass realistisk at det til tider er uhyggelig å se på. Litt alternativ redigering på den endelige filmen, og det kunne blitt en skikkelig bra del Toro-skrekkfilm av den også. 
Med andre ord er dette definitivt en opplevelse skapt for kinosalen. (Styr unna eventuelle 4D-visninger, med mindre du har gode regnklær.) 
Under overflaten er dog ikke alt like fantastisk; filmens handling i seg selv er nemlig ikke særlig å skryte av. 
 



FRISK SOM EN FISK, MEN ALLIKEVEL LITT KJEDELIG (FOX SEARCHLIGHT PICTURES)

Water lider av litt tam og kjedelig handling etter at det grunnleggende premisset har fått gjort sitt førsteinntrykk, og til en viss grad tok vi oss selv i å måtte kjempe om å holde oss konsentrerte om det som skjedde på skjermen. 
Til en viss grad føles det som om det som handlingen sitter fastspent i baksetet for den visuelt tilfredsstillende opplevelsen, som om plottet bare er ventetid, noe skjer mellom de storslåtte scenene med de budsjett-slukende spesialeffektene. 

The Shape of Water er erketypisk Oscar-film (den har ikke fått 13 nominasjoner uten grunn); – den er særegen, innovativ og har et skarpt, sitat-vennlig manus som får en til å filosofere litt der man sitter. 
Castet og det imponerende visuelle arbeidet leverer sterkt, og gjør filmen verdt kinoturen. Men, det er ikke alt ved den som er like briljant. 
Spesielt plottet faller litt flatt for vår smak. Til tider kjenner vi faktisk at vi kjeder oss under Guillermo del Toros eventyr, uansett hvor fint det ser ut. 
Og det bob bob dædi dædi, bob bob su-ger litt.
Det finnes dog mange fisk i Oscar-havet i år, og vi tror ikke vi hadde gått for denne. Selv om denne definitivt er den peneste av dem. 
Terningkast 4.
 





The Shape of Water har kinopremiere i Norge fredag 23. februar.  
 

Se også sjuk trailer :Nicolas Cage vil drepe ungene sine