Hopp til hovedinnhold
Netflix lar folk som, vil se på reklame betale mindre for å se Netflix (Getty/Jakub Porzycki)
Netflix lar folk som, vil se på reklame betale mindre for å se (Getty/Jakub Porzycki)

Netflix lanserer billigere abonnement med reklame allerede i 2022

Netflix hiver seg rundt.

I flere år har Netflix sagt at de aldri skal ha reklame, men desperate tider krever desperate tiltak og i forrige måned røpet streameren at de planlegger å tilby AVOD (advertising-based video on demand).

Da sa CEO-en Reed Hastings at det skulle skje i løpet av et år eller to.

I kveld forteller de til sine ansatte at de starter med et billigere abonnement med reklame allerede i fjerde kvartal i 2022.

Det skriver The New York Times.

Det er ikke annonsert om dette kun gjelder USA i starten.

Netflix har ingen erfaring med reklamesalg, samt at de stort sett holder seertallene sine tett til brystet.

Annonsører ønsker innsyn.

Konkurrenten Hulu, som eies av Disney, tilbyr  AVOD-abonnement.

Disney har fra før av et reklamesalgsapparat via sine reklamefinansierte TV-kanaler.

HBO Max har også et billigere abonnement med reklame.

«[HBO og Hulu har klart [å opprettholde sterke brands samtidig som de tilbyr en annonsestøttet tjeneste», skriver Netflix til sine ansatte.

«Alle store streaming-selskaper – unntatt Apple – har eller har annonsert en reklamestøttet tjeneste. Med god grunn vil folk ha billigere alternativer.»

(Reklameinnslag gjør at streaming blir nesten som vanlig TV. Utviklingen går altså bakover?)

Til Wall Street og bransjens forskrekkelse har Netflix’ markedsverdi brått blitt massakrert med 680 milliarder kroner.

Dette skjer at det ble kjent at de – for første gang på 10 år – har begynt å miste abonnenter.

De forventer å miste 2 millioner i neste kvartal.

Netflix-sjefen om nedturen: – It’s a bitch

For noen år siden forventet mange at Netflix skulle få flere hundre millioner abonnenter. Noen spådde at de kunne nærme seg 1 milliard husstander. Selskapet, som startet med streaming i 2007, har i dag 221 millioner abonnenter. Mens Disney+, som nettopp startet, allerede har 150 millioner abonnenter.

Nyeste saker fra 730.no

Les mer