Hopp til hovedinnhold
Netflix logo Norge The Adam Project Ryan Reynolds Walker Scobell Netflix Norway 730no
(Getty/Jakub Porzycki)

Netflix forventer å miste 2 millioner abonnenter i neste kvartal

Netflix mister abonnenter.


OPPDATERT: På onsdag falt Netflix-aksjen med 35 % og markedsverdien sank med 50 milliarder dollar (440 milliarder kroner) ifølge The Wall Street Journal.


Streameren er kjent for å kontinuerlig øke sitt antall abonnenter – og for å slå seg på brystet med non-stop vekst.

Men nå går det nedover for giganten. For første gang på en dekade.

Netflix forteller at 200 000 personer har sagt opp sitt abonnement i løpet av første kvartal i 2022, ifølge Daily Herald.

Dette til tross for store suksesser som Bridgerton sesong 2 og blockbusteren «blockbusteren» The Adam Project.

Les også: Ryan Reynolds og Zoe Saldana nr. 1 på Netflix i Norge

Boikotten deres av Russland grunnet invasjonen av Ukraina påvirker tallet.

Nedgangen er likevel langt unna Netflix’ eget mål om å øke med 2,5 millioner i januar-mars, og aksjen falt 22 prosent da tallet ble annonsert.

Det hjalp heller ikke at de nå forventer å miste ytterligere 2 millioner abonnenter i neste kvartal.

– Vi må konkurrere, og vi må fortsette å forbedre kjernetjenesten som er å lage TV-serier og filmer og nå spill som folk virkelig elsker, sier co-CEO-en og innholdssjefen Ted Sarandos i forbindelse med nedturen.

– Det er det vi virkelig fokuserer på, og det er en ting vi kan fortsette å øke virksomheten med. Vi snakket om å være sterkt penetrert i noen av disse kjernemarkedene med brukere, noe som betyr at det er vanskeligere å få dem til å bli med Netflix hvis de allerede bruker Netflix. Så vi må finne ut disse forskjellige modellene som vi gjør nå for å tjene mer effektivt på den visningen.

Netflix co-CEO-ene Ted Sarandos og Reed Hastings (Han Myung-Gu/WireImage)

CEO-ene Ted Sarandos og Reed Hastings (Han Myung-Gu/WireImage)

De planlegger å bruke 18 milliarder dollar på filmer og serier i 2022. Altså 159 milliarder kroner. Det er mye penger, og Netflix trenger mye flere hits. Squid Game rekruterte mange nye abonnenter, og Bridgerton drar også opp. Men en veldig lav prosent av Netflix Originals blir store globale hits. Og nesten ikke noe blir til franchiser.

Deres største franchise-hit er fortsatt Stranger Things, som de kom med i 2016. Norges dyreste film, kommende Krigsseileren, koster drøye 100 millioner kroner. Mens – hold på hatten – episodene i Stranger Things sesong 4 skal i snitt ha kostet 265 millioner kroner hver.

Til sammenligning brukte HBO Max i snitt «bare» 180 millioner kroner per episode på deres Game of Thrones-spin-off House of the Dragon. (Som trolig har mange drager.)

Netflix, som startet i 2007, har 221 millioner abonnenter. Mens Disney+, som nettopp startet, snart har 150 millioner abonnenter.

Samtidig har Apple+ og Amazon Prime Video nesten ubegrensede midler. Fordi de er Apple og Amazon. Sistnevnte lager nå klodens dyreste serie noensinne: The Lord of the Rings: The Rings of Power.

Gjett hvor mye Netflix-sjefene tjener i året?

Netflix, som har blitt kritisert for å være bedre på kvantitet enn kvalitet, møter stadig større konkurranse i markedet. Fra blant HBO Max, Disney+ Apple TV+, Amazon Prime Video og nykommeren Paramount+.

Reklame-finansiering er noe Netflix alltid har sagt nei til. Men desperate tider krever desperate tiltak, og nå jobber de med utvikle et billigere alternativ med et abonnement med annonsering ifølge CNBC.

Til tross for at innholdet deres ikke er laget med tanke på reklameavbrudd – og at de ikke har en reklameavdeling. (Og selv om de fleste som har for.eks. Hulu-abonnement – drevet av Disneys mediekjøpere fra deres kommersielle fjernsynskanaler – med reklame hater tjenesten. Fordi det føles som vanlig TV.)

I tillegg skal de slå ned på deling av passord: Les mer

Les også:

Apple TV+ har årets beste nye serie (så langt)

Nyeste saker fra 730.no

Les mer