Hopp til hovedinnhold
Norsk musikk når færre norske ører (Chesnot/Getty)
Norsk musikk når færre norske ører (Chesnot/Getty)

Norsk musikk fortsetter å slite med konkurransen fra utenlandske artister

Norsk musikk streames mindre i Norge enn før.

I 2020 konsumerte nordmenn innspilt musikk for litt over 1 milliard kroner ifølge IFPI (International Federation of the Phonographic Industry).

Hovedsaklig via streaming, men litt digitale og fysiske kjøp av musikk.

I 2019 gikk 24,5 % av denne summen til den norske musikkbransjen, og resten til utenlandske utgivelser.

Men i løpet av fjoråret hørte nordmenn trolig på mindre norsk musikk, da kun 18,8 % gikk til Norge, skriver NRK.

Ifølge Universal Music-sjefen Bjørn «Bønna» Rogstad har det i større grad blitt vanskelig for norske artister å konkurrere med utenlandske artister om oppmerksomheten.

Blant annet grunnet en overflod av utgivelser.

– Det blir sluppet 60 000 låter hver eneste dag. Da blir det stadig mer krevende å få folk til å velge norsk musikk, sier han til NRK.

– Det er klart det er utfordrende og vi må ikke være naive her. Den økte konkurransen krever stadig mer av oss. Men utfordringen er ikke uoverkommelig, legger bransjeveteranen positivt til.

I skrivende stund har Spotify topp 10 i Norge fire norske låter og seks utenlandske.

De mest spilte norske sangene er fra artistene Halva Priset med Maria Mena, Hagle med Halva Priset, Chris Holsten og TIX.

De utenlandske artistene er Olivia Rodrigo, Måneskin (to låter), Doja Cat feat. SZA, P!nk og Lil Nas X.

Les også: 730.no ringte opp Doja Cat i karantene

Når det kommer til de største låtene på radio, som kanalens musikksjefer bestemmer, har topp 5 i skrivende stund fire norske låter.

Sondre Justad med Musti, girl in red, Chris Holsten og Emma Steinbakken har Norges mest spilte norske låter på radio akkurat nå.

Den eneste utenlandske låten i topp 5 er fra Doja Cat feat. SZA.

Norsk radios fem mest spilte låter nå (IFPI)

91,2 % av inntektene fra innspilt musikk i Norge kommer fra streaming.

6,5 % er fysisk salg og 2,3 er digitalt salg/nedlastninger.

(Er du gammel nok til å huske ringetoner med musikk? Det utgjør 0 %.)

IFPI Norge, som står bak Spellemannprisen, er en forening for norske musikkselskaper som jobber for å fremme verdien av innspilt musikk.

IFPI representerer også labels over hele verdenen, med 8000 medlemmer i over 70 land.

For kulturen: Hver fredag morgen plukker 730.no ut de beste låtene fra norske artister 🇳🇴

Les også: girl in red x 730.no: – Jeg skal ta over verdenen!

Les mer