Hopp til hovedinnhold

Ndelig! Major oppsving for The Weeknd

SUKSESS SMAKER DIGG (XO/UNIVERSAL REPUBLIC)

De siste 18 månedene har bydd på vill opptur for Toronto-sangfuglen The Weeknd. Etter at 22-åringen slapp mixtape-/albumdebuten House of Balloons gratis på nett i fjor mars, tok det ikke mange ukene før det mørke, mjuke 9-sporssettet hadde spredt seg som ild i tørt gress ut av Canada og inn på pikerom over hele planeten.

Heftig debutboost er én ting (og selvsagt stas), men å få denne emo, kåte og knark-refererende mixtapen så unisont co-signet av alt fra småjenter til voksne menn, fra R&B-groupies til kresne kritikere, er både sjukt fett, uvanlig og ikke minst, innmari velfortjent. Via sitt varme, kalde elektroniske lydbilde, med oppklangete grisetekster og fiffig samplebruk (Siouxsie & The Banshees, Aaliyah), leverte Abel Tesfaye og hans produsentkompiser en plate som kom ut av intet og nærmest definerte R&B-året i fjor (joda, Frank – vi er seff fortsatt i deg).

 
Om tørrhet er noe du trenger å få bukt med – Aaliyah-samplende «What You Need» kan gjøre en pakke Wasa om til aloe vera:
 



«The Morning» kan muligens ha satt ny verdensrekord med minst 150.000 pullups på nachspiel i sommerperioden juni-august 2011:

Tittelkuttet, som glir over i råflotte «Glass Table Girls», sampler Siouxsie and the Banshees’ godlåt «Happy House» fra 1981:
 

Boost i ballonghuset: «The Party & The After Party»:

– Og slik kunne vi egentlig fortsatt med (nesten) hele House of Balloons.
 
Hvertfall: Toronto-hunken var soleklart en av 2011s mest spennende urbane (teit ord – æsj) debutartister (Frank Ocean og A$AP Rocky må også nevnes), settet ble møtt med sjukt gode kritikker (Complex kåret HoB til årets beste album over supersolide plater som Watch The Throne og Take Care), og far åpnet opp på turné for sin landsmann og store fan, Drake.
 
I slutten av august i fjor droppet den riktig så ålreite oppfølgeren Thursday, og mixtape-triologien ble så avsluttet med en cover av Michael Jacksons «Dirty Diana» og tapen Echoes of Silence kun tre dager før jul.
 
Godt og vel ni måneder har gått siden The Weeknd slapp ny musikk (han har dog hatt seg et ganske fint radio-momentum i år som gjest på Drakes store Take Care-singel «Crew Love»), og fansen venter selvfølgelig spent på ny, kåtskalkete go’PBR&B fra den mjuke mørkemannen. Det var derfor et gledens øyeblikk for oss å få nyheten om at Abel og hans XO Records (e)ndelig har fått seg et hjem hos mektige Universal Music Groups datterselskap Universal Republic Records, som også er Drakes plateselskap.
Men, hold an – betyr det at vi kan forvente oss en helt fersk fullengder tettpakket med nye låter? Nei, dessverre: Albumet, som foreløpig heter Trilogy, skal i hovedsak bestå av mix-overhalet og remastret materiale fra House of Balloons, Thursday og Echoes of Silence, men vil også inneholde noen (tre) nye låter, jamfør fars Twitter:
 

 

Og yay for dem som er i/skal til New York i høst: 

(NB: Tok med den siste for å mase litt på norske bookingbyråer. ** ♥+$**) 
 

Bonus-beef-boost til sist: Major label-kontrakten betyr kanskje også en lykkelig slutt for Jeremy Rose alias Zodiac (t/h på bildet over), som opprinnelig hadde en duo og coinet navnet The Weeknd (den gang The Weekend med e) sammen med Abel. Jeremy har tidligere, og angivelig med god grunn, furtet fælt over at han aldri fikk tilstrekkelig credit eller betaling for sitt arbeid på House of Ballons, rettere sagt på nøkkellåtene «What You Need», «Loft Music» og «The Morning». En re-utgivelse av disse låtene via store URR nå vil nok helt sikkert sørge for en god slant lommepenger og tilfredsstillende closure for far.

 
Se, så – når (week)nden er god, er allting gøtt. 
 

Les mer