Musikkskolen LIMPI: Når Stargate ber deg lage en låt for Lil Nas X

Annonse
24. apr 2020 kl. 11:17

Tor Erik Hermansen fra Stargate besøker LIMPI flere ganger i året (Robin Bøe)

Annonsørinnhold

Vil du lære av de aller, aller beste?

Som den ene halvdelen av Stargate, tidenes største norske pop-suksess, har Tor Erik Hermansen nok å henge fingrene i.

Men mellom sessions med artister som Sam Smith, Sia og Khalid flyr Rihannas norske favoritt likevel hjem til Norge for å veilede unge LIMPI-studenter.

Hva er det med skolen som gjør at giganter som Tor Erik Hermansen (Beyoncé), Bibi Bourelly (Rihanna), Sarah Hudson (Katy Perry) og Andreas Schuller (Justin Bieber) prioriterer LIMPI-besøk?

Og hvordan er egentlig livet på skolen? Vi tok toget til Lillehammer for å prate med både mentorer og studenter.

Denne uken har de fått en vrien oppgave av Stargate:

Hjelp oss å lage en låt for Lil Nas X!

Mandagen starter med en lyttesession sammen med Amund Bjørklund, en av skolens faste mentorer.

Sammen med makkeren Espen Lind står Amund bak superhits som «With You» (Chris Brown), «Hey Soul Sister» (Train) og «Irreplaceable» (Beyoncé).

Uken før fikk studentene oppgaver fra både Britney Spears-produsent Joakim Haukaas (alias Kid Joki) og Jarle Bernhoft. Vi hører noen av de 45 låtene som har blitt produsert siden sist, og gruppene får tilbakemelding fra både Haukaas og Bernhoft.

Jarle Bernhoft likte noen av produksjonene så godt at han lover å komme til LIMPI for å jobbe med sitt kommende album sammen med studentene.

Så er det tid for en ny session med Tor Erik Hermansen. 

Tor Erik Hermansen forteller LIMPI-gjengen om arbeidet med Rihanna (Robin Bøe)

Amund forteller at den Los Angeles-baserte nordmannen droppet Oscar-festen til Jay-Z og Beyoncé for å være på LIMPI. 

Sammen med Mikkel Storleer Eriksen har Tor Erik skrevet og produsert hits for det som kan krype og gå av stjerner, deriblant Michael Jackson, Britney Spears, Justin Bieber, Mariah Carey, Katy Perry, Coldplay og Selena Gomez.

Duoen står også bak flere av Rihannas største hits, som «Don’t Stop The Music», «Diamonds» og «Only Girl (In The World)», og i dag er det barbaderens katalog han bruker som eksempel.

Tor Erik spiller av den første singelen fra hvert Rihanna-album for å vise hvor mye hun utvikler seg for hver utgivelse. 

«SOS» ligner ikke på «Pon De Replay», «Umbrella» ligner ikke på «SOS», «Russian Roulette» ligner ikke på «Umbrella», og «Only Girl (In The World)» ligner ikke på «Russian Roulette».

Poenget hans er at låtskrivere og produsenter ikke må gi artister noe de allerede har, men det de trenger for å gå videre.

– Store artister vil alltid pushe seg selv. Gode produsenter vil alltid gi noe nytt, sier han.

At Rihanna eksperimenterte mye med soundet i starten ga henne frihet, mener Tor Erik. Og så minner han om at ikke alle låter trenger å være hits.

– Noen ganger kan man bare slippe en vakker låt. Hvis man blir for avhengig av hits får man panikk og begynner å spille safe, sier han til studentene.

Så er det tid for en ny oppgave. 

Tor Erik forteller at Stargate jobber med to veldig spennende artister som begge lett kan settes i bås. Det er derfor viktig at studentene tenker på hva deres neste sound kan være, ikke hvordan de høres ut akkurat nå.

Den ene artisten er konfidensiell enn så lenge. Den andre er Lil Nas X.

LIMPI-gjengen kan selv velge hvilken av oppgavene de vil jobbe med.

Liker Tor Erik noen av låtene, så pitcher han dem til artistene. Så kort vei er det altså til noen av verdens største stjerner.

I fjor fikk blant andre Mathea-Mari (18) fra Bergen vise frem musikken sin til Sam Smith:

View this post on Instagram

Sam Smith listening to our Limpi songs! Our mentor Tor from @stargatemusic just spent a week at Limpi and asked our artists, writers and producers if they could create something that would work for @samsmith. Here he is playing a selection for him in Los Angeles!!! The excitement levels are high! #limpi #limpilife

A post shared by LIMPI Music (@limpimusic) on

Tor Erik Hermansen forteller 730.no at han liker å ta med artistene han jobber med inn i arbeidet på LIMPI. 

– Det er kult å gi folk en mulighet til å jobbe med noe konkret med en artist, i stedet for en sjanger, for eksempel. Og så kan det jo bli noe kjempebra som jeg tar med meg videre og spiller for Lil Nas X. Vi jobber gjerne med studenter.

I fjor tok Tor Erik med seg flere LIMPI-låter til Sam Smith. 

– Det interessante da var at den låten han kanskje likte aller best var den mest originale. Den som lignet minst på en Sam Smith-låt.

Noen av Sam Smith-pitchene havnet også hos Little Mix. Tor Erik forteller at det er helt vanlig at låter ender opp et helt annet sted enn hos artisten de egentlig ble skrevet for.

Tor Erik er overbevist om at flere LIMPI-studenter har det som skal til for internasjonal suksess (Robin Bøe)

Veteranen innrømmer at også han får mye ut av besøkene på skolen. 

– Bare det å snakke med dem og få spørsmål gjør at jeg må tenke gjennom ting. Og når jeg går fra studio til studio og skriver låter ser jeg fort hvor flinke folk er, sier han.

– Produsenter i dag er mye mer selvdrevne, du kan lage nesten hva som helst fra en liten bærbar Mac. Da vi begynte måtte man ha dyrt utstyr og studio. Det trenger man ikke nå.

Stargate-halvdelen håper også at han kan være med og oppdage – og kanskje også jobbe med – Norges neste stjerner. 

– Jeg synes det er gøy å gi tilbake og å lære bort det som jeg har lært i løpet av 20 år. Og så vet jeg at det finnes masse talenter der ute som fortjener å bli hørt, og som venter på å bli oppdaget. Så jeg er også her for å følge med på hva som skjer, sier han.

– Det er bare et spørsmål om tid før det kommer en eller to eller tre som virkelig har det som skal til for å lykkes på øverste nivå. Da vil jeg være først ute og oppdage, og kanskje hjelpe dem litt på vei.

For kulturen: Tor Erik Hermansen forteller 730 at han vil hjelpe Norges nye talenter på veien (Robin Bøe)

Amund Bjørklund fra LIMPI vet hva han ser etter i nye studenter. 

– Du må være innstilt på å jobbe ekstremt hardt. Vi har et løp som er litt bootcamp-aktig. Det er en boble fra du kommer hit i september til du drar i juni. Det er altoppslukende, så du må være klar for det, forklarer han.

– Og så må du være åpen og klar for å ta imot en ny måte å se ting på. Og ikke tenke at du skal fortsette som du alltid har gjort.

Etter bare ett år med LIMPI økte søkertallet betraktelig. Spesielt amerikanerne har fått øynene opp for den lille, store skolen i Lillehammer. 

– Vi hadde 1500 søkere i fjor, over 1000 av dem var fra USA. Og vi merker at amerikanerne nesten har lettere for å ta det spranget det er å flytte til et nytt land, enn det Oslo-folk har for å komme til Lillehammer. Det sitter litt lenger inne, ler han.

Likevel er det viktig for LIMPI at skolen alltid skal løfte frem norske talenter.

– Vi har satt en grense på at minst halvparten skal være norske, og så er resten internasjonale.

Norsk-nederlandske Jop i studio med Tor Erik (Robin Bøe)

Norske Kristian (produsent) og Jop (artist) er to av studentene som går for Lil Nas X-oppgaven. Hvor i all verden starter man? 

– Vi har hørt litt gjennom musikken hans og sett hva som er stilen hans, men så prøver vi å vinkle litt unna det. Men samtidig beholde «viben» hans, sier Jop.

– Vi legger ned litt produksjon, så freestyler vi. Hvis det er fett, så begynner vi å skrive noe utifra det. Man bare føler seg frem.

Både Jop og Kristian kjenner sine styrker, men de er ikke redd for å tråkke utenfor komfortsonen. 

– Jeg pleier å synge, men vi skrev en rap forrige uke. Produsenten til Nico & Vinz var her, og vi hadde en mer åpen oppgave, forteller Jop.

Det er ikke bare-bare å skrive for Lil Nas X, men de begynner å finne en retning for låten. 

– Akkurat nå går vi for noe urban, trap-ish. Ikke country, ikke gitar, sier Kristian.

– Men selv om det blir R&B-aktig så kommer det til å være en signatur, sannsynligvis en melodi, som gjør at det står ut, fortsetter Jop.

De fant fort ut at det var Lil Nas X som føltes riktig for dem.

– Det er litt enklere å skrive for Lil Nas X fordi vi også er to gutter i 20-årene. Den andre artisten er veldig ulik oss. Så tekstmessig kan det bli mer genuint. Men plutselig kan vi bytte artist på onsdag, du vet aldri, sier Kristian.

– Og så er det en jævlig stor mulighet. Det er Lil Nas X, sier Jop.

LIMPI 2020/2021 har nå åpnet for søkere. Det eneste du trenger å sende inn er noe musikk du har laget. Søknadsfrist er 1. juni. 

Mer info om LIMPI finner du på skolens egne nettsider.

Søk på LIMPI 2020/2021 her!