Ny og kritisert ordning fra Meta.
OPPDATERT 8. november: Etter å ha satt i gang den kritiserte ordningen der man nå må betale for å slippe annonser og sporing, kommer Meta nå med en nyhet som muligens er litt mer etterlengtet. Snart vil du nemlig få muligheten til å slå av «Sett»-funksjonen på Instagram. Med andre ord vil du kunne åpne og lese en DM uten at avsenderen ser det.
Mark Zuckerberg og Adam Mosseri annonserer nyheten på sine kringkastingskanaler på Instagram. Her forteller de at de foreløpig tester funksjonen og deler bilde av hvordan det vil se ut i appen, som du kan se nedenfor.
Så langt røper de ikke når man kan forvente at funksjonen blir tilgjengelig.
Les den opprinnelige saken nedenfor.
I en pressemelding fra Meta skriver de nå at de fra og med 1. november vil ta betalt for at brukere kan slippe å se annonser og bli sporet av selskapet.
Det gjør de ved å tilby et nytt abonnement.
Dersom du velger å ta i bruk dette abonnementet vil du altså unngå å se annonser.
Abonnenter vil også slippe at informasjonen deres brukes av Meta til sine målrettede annonser.
Det gjelder kun brukere som befinner seg innen EU, EØS og Sveits og introduseres for å kunne overholde utviklende europeiske forskrifter.
Dette inkluderer altså Norge.
Kjøper du abonnementet via en nettleser vil det koste deg 9,99 euro i måneden. Dersom du kjøper det gjennom iOS eller Android må du ut med 12,99 euro i måneden. Det tilsier 117,80 kroner eller 153,18 kroner.
Når du først har kjøpt abonnementet vil det gjelde alle kontoene som er lenket til ditt Kontosenter. I alle all fram til mars 2024. Etter dette kan en avgift på 6/8 euro (70/94,34 kroner) komme i tillegg for hver konto som legges til i ditt Kontosenter.
Meta presiserer videre at brukeropplevelsen vil forbli den samme for de som velger å ikke abonnere.
Flere er riktignok ganske kritiske til Meta sin nye ordning.
Blant annet Datatilsynet, som over lengre tid har vær skeptiske til selskapets behandling av personopplysninger.
– Et samtykke skal være frivillig, men vi skjønner ikke hvordan Meta mener den nye løsningen er frivillig. Facebook og Instagram har i årevis blitt solgt inn som gratistjenester, og som et resultat har mange blitt avhengige av dem for å være sosiale, få informasjon eller drive næringsvirksomhet. Nå får du plutselig valget mellom å betale et gebyr du kanskje ikke har råd til eller å frasi deg personvernet ditt. Det fremstår som utpressing, sier Tobias Judin – seksjonssjef hos Datatilsynet – til Tek.no.
De frykter også at dette kan føre til at flere andre plattformer vil gjøre det samme fremover.
Til Tek.no sier Tobias at han synes at det å ta betalt for at brukere skal få personvern rett og slett bare er frekt.