Du har hørt om MyStuff – hils på eierne!
De sammenleggbare tredemøllene fra MyStuff har gått som en farsott på sosiale medier, de siste tre årene.
Det skal godt gjøres dersom du ikke har fått med deg en influencer reklamere for en så kalt WalkingPad. Men hvem er det egentlig som står bak suksessen?
I denne spalten snakker 730.no med personer innen forskjellige felt om karrieren deres, hvordan de har kommet seg dit de er, og hva de har lyst til å gjøre videre.
Tidligere har vi tatt en yrkesprat med DJ/A&R/Queen Nasra «DJ Beatriixx» Artan, 20 år gamle Kasper Giraffe som har designet for UNDERGRUNN, ASAP Rocky og Tyler, The Creator, restaurantgründer og rappernes favorittkokk Jonathan Hagen og kunstneren Nicolai Torgeresen.
Denne gangen møter vi Mohammed «Mo» Massfih (23) og Markus Klepp (22) – eierne av MyStuff – for en karriereprat
De unge mennene, som vokste opp på Hauketo, har kjent hverandre og vært gode i venner i nærmere to dekader. I dag er de suksessfulle businesspartnere som har omsatt for flere 100 millioner de siste årene – med MyStuff som det mest kjente konseptet.
Duoen forteller at det derimot ikke er pengene som er deres største motivator. Interessen for salg og business startet nemlig lenge før det ble alvor, og målet deres er heller å alltid vokse og bli bedre. Kanskje til og med best i bransjen.
– Vi vil vise at de unge også kan konkurrere mot de store og sterke haiene på en måte, forklarer Markus til 730.no.
Ja, for selv om både Markus og Mo fortsatt kan hente inspirasjon fra vellykkede businessfolk som har kommet før dem, er det i dag mange store selskaper og milliardærer som gjerne vil komme i prat med den unge duoen for å høre hvordan de har klart å komme seg hit de er i dag.
Men før vi hører gutta fortelle mer om det, la oss gå tilbake til begynnelsen.
Fortell oss litt om dere selv, hva dere driver med og hvordan MyStuff startet?
Mo: – Salg har alltid vært en interesse, og vi er jo fra Hauketo – og vil du ha noe der så må du hente det selv, du får det ikke levert. Så det startet som en hobby da vi var rundt 12 år. Vi startet å selge sånne bursdagskort fra dør til dør. Etter hvert begynte vi med mobilfiksing, og flipping av telefoner da vi gikk på ungdomskolen. Og med tiden så var det Markus som fant netthandel, tilfeldigvis.
Hvor lenge har dere kjent hverandre?
Markus: – Vi var jo naboer og har nesten alltid vært det.
Mo: – Barndomsbros.
Markus: – Vi har kjent hverandre siden vi var fem år. Så ca. i 18 år har vi vært venner og det har funket ganske bra. Vi skilte oss litt på visse ting, også startet jeg MyStuff. Men Mo var på en måte alltid med i prosessen, med tanke på hva navnet skulle være, logoen og andre ideer. Også begynte vi å jobbe sammen igjen.
Mo: – Etter det begynte vi å jobbe sammen på andre prosjekter og fikk det ganske kjapt opp på millioner, også har vi bare bygget videre på det. Vi har bygget opp flere brands.
– MyStuff er jo det mest kjente, spesielt etter hvordan vi har bygget det opp på sosiale medier. Men nå har vi også flere konsepter som vi jobber med, og hvor vi når ut til flere land også.
Kan dere si noe om hvilke prosjekter det er?
– Det er mye av det samme som vi jobber med i Norge. Vi jobber mye med å utvikle nye brands og konsepter av kvalitet. Det har vist seg å treffe kunder godt, hvis man ser på tilbakemeldingene på Trustpilot osv.
Dere gjør det jo åpenbart veldig bra. Har dere noe utdanning innenfor feltet?
Mo: – Self-educated.
Markus: – Ja, jeg tror utdanningen vår er nysgjerrighet på en måte. Vi har bare luktet oss frem og testet alt. Også tror jeg ikke vi har tenkt at man trenger en utdanning. Det har ikke vært i hodet mitt i alle fall.
– Vi er på en måte bare students of life.
Mo: – Jeg begynte jo å studere Entreprenørskap på BI, og jeg tror det varte i to måneder. Det var nok for meg i alle fall. Den beste måten for oss har egentlig vært å bare gjøre det selv. Teste ut ting selv, søke opp på nettet, spørre folk. Vi er begge veldig nysgjerrige. Vi har alltid spurt alle og har vært veldig interessert i økonomi, penger og business generelt.
– Det trenger ikke å være sånn at hvis du studerer siviløkonomi, da skal du jobbe som siviløkonom for resten av livet ditt. Mennesker er ikke skapt for å gjøre én ting hele tiden.
– Jeg holdt på med en annen nettbutikk før MyStuff, også la jeg det til side for å studere og lære av det. Men det viste seg at det var ikke tilfelle for meg. Så da var det rett ut og tilbake til business.
Men apropos MyStuff. Mange har jo åpenbart fått med seg nettbutikken, men hva er det dere konkret gjør?
Markus: – Vi driver flere nettbutikker. Jeg vil si at det viktigste vi gjør er markedsføring. Markedsføring og salg. Vi har egentlig bare tatt med skilsene fra dørsalget inn i en annen kanal som er netthandel. Også selger vi da treningsutstyr, treningsapparater og kosttilskudd – alt innenfor trening egentlig. Samtidig som vi prøver å bygge opp andre og egne brands.
Mo: – Vi har jo kanskje over 500 ulike produkter i vår katalog, primært innenfor fitness, og det er et veldig stort marked for det. Derfor ser vi at det er muligheter, og ikke minst på tide at noen utfordrer det markedet og gjør det på en annen måte enn alle disse old school, kjedelige kjedene som et treige og hvor standarden er veldig lav, haha. De gjør ikke så mye ut av seg.
Men er det bare dere to som holder på, eller?
Mo: – Vi eier selskapene, men har et veldig dyktig team på 10-12 med en gjennomsnittsalder på 24 år. Teamet legger inn en ekstremt god innsats, og det er dette som har ført til veksten. Gjengen jobber som maskiner, med seg selv og med jobben.
Dere har jo absolutt klart å gjøre det bra på markedsføring. Det skal jo godt gjøres å ikke ha sett en influencer som annonserer for MyStuff sine WalkingPads.
Hvordan har dere lykkes så bra med det, og har dere noen tips?
Mo: – Det er jo bare det å være nysgjerrige og teste ut nye ting. Ikke vær redd for å feile. I starten tenkte man jo mye på at man var ny og ikke vil brenne penger. Etterhvert så har vi jo både tapt masse penger og tjent mye penger. Og er det én ting vi har lært så er det at man lærer veldig mye av å feile.
– Jeg tror mange er veldig redde for å prøve ting og da får man heller ikke resultater. Jeg tror vi har et av de største budsjettene i Norge på influencer-markedsføring, uten tvil.
Kan dere fortelle hvor mye?
– Nei, men vi har planer om å bruke titalls millioner på influencere og sosiale medier de neste årene.
Markus: – Et av tipsene er jo å bruke mye penger. Veldig mange tør ikke det, så man trenger kanskje litt guts også for å få det til. All info ligger der ute, man må bare hoppe i det og tørre å feile, som Mo sa.
Kan dere si noe om omsetningen til MyStuff?
Markus: – Vi nærmer oss 200 millioner kroner etter ca. tre år.
Mo: – Målet er en halv milliard i 2025. I 2030, da vil vi omsette for milliarder.
Det har jo gått nokså fort. Noen tror kanskje det betyr at det har vært veldig lett. Kan dere fortelle litt om hvordan dere har kommet dere hit?
Mo: – Ja, vi har jo reinvestert nesten alt omtrent hele tiden. Veldig mange er opptatte av dette her med raske penger, easy tips og dropshipping. Men vi har investert i alt vi har nå. Alt går til å bygge dette større. Vi vet at vi ikke kan kjøpe oss en Rolex til 500k og biler. Da går det rett ned.
Markus: – Vi startet jo med ingenting. Vi er født og oppvokst på Hauketo, og har aldri hatt noen store ting. Så vi har ikke vært så veldig materialistiske. Enten så går vi for den store prisen, som er å bygge et stort selskap. Eller så går vi for noe annet, men vi er ikke noe interessert i en Rolex.
– Jeg vil ha Lambo, men det er en helt annen sak. Jeg ville ikke ha ofret veksten til selskapet for å kjøpe en Lambo. Vi bruker penger på å bygge brands og arbeidsplasser.
Mo: – Når du startet en business og du begynner å få mye penger – omsetter du mye, så kan det gå veldig galt. Som Markus sier så har vi aldri vært sånn supermaterialistiske, som skal ha det dyreste av alt. Vi bryr oss ikke så mye om sånne ting.
– Omsetning er jo ikke profitt. Vi sitter jo ikke med 250 millioner kroner på konto. Da tror jeg vi hadde hatt en annen tilværelse. Da hadde vi ikke tatt bussen hit, hahah.
Det er forståelig. Har dere noen konkrete mål for hva dere vil oppnå med MyStuff i fremtiden?
Mo: – Ja, vi har jo både personlig mål og ting vi vil få til for selskapet. For sistnevnte så ekspandere videre utover Europa, og gå for en halv milliard i 2025. Er det noe mer vi vil legge til der?
Markus: – Det er jo pengemål. Vi ønsker jo også å bli enda bedre på å bygge brand og ta over større markedsandeler. Utkonkurrere konkurrenter, og vise at det er skifte i markedet nå. Vi vil vise at de unge kan konkurrere mot de store og sterke haiene på en måte. Bare det å klare å få til store ting.
Mo: – Petter Stordalen sa jo i boka hans; hvor er de som skal utfordre oss? Han sa jo at han ikke synes det har vært noe sted for selvskapte milliardærer de siste 30 årene, jeg husker ikke helt eksakt. Men han spurte etter hvor de som utfordrer er. Slik han utfordret Thon Hotels med sine hoteller. Eller slik Warner utfordret klesbransjen.
– Og det tok vi som motivasjon. Vi er her nå, og vi har så vidt startet også. Det er det som er greia. Mange ser på det som at; wow, dere har omsatt for det eller det. For oss handler det om det neste hele tiden, og gitt det vi har lyst til å få til så har vi ikke fått til en brøkdel.
Markus: – Vi har et internt sitat som er sånn: «If you sleep on a win, you wake up on a loss.» Vi ser så mange store selskaper hvor det virker som de sover, også går de konkurs eller så blir de tatt igjen.
– Vi må hele tiden passe på å beholde den mentaliteten vi har. Jeg tror vi har den fra idretten, hvor det var lov å holde på med konkurranse.
Hva er de største utfordringene dere møter på i denne bransjen?
Markus: – Det endrer seg mye. I starten er det alltid omsetning som er problemet, bare for å få liv i skuta, også utvikler problemene seg. For oss er den største utfordringen per dags dato å finne veldig gode folk – som både har driv og kunnskap. Men jeg tror vi har vært gjennom alle problemer, stort sett.
Mo: – Ja, vi har det. Nå er jo økonomien til forbrukere påvirket på grunn av blant annet krigen, og at de bare er forsiktig med pengene sine. Selskap sier opp ansatte, og folk sier at vi går inn i nedgangstider. Men vi henger oss ikke så mye opp i sånne ting.
– Vi må tenkte at vi gjør vårt beste hele tiden, og om vi går konkurs så får vi liksom ikke gjort noe med det.
Så dere blir ikke skremt av det?
Markus: – Nei, vi er veldig heldige for vi har ikke noe bagasje. Vi var nylig på et møte med noen milliardselskaper hvor de begynte de å forklare hvilken situasjon vi er i sammenliknet med tidligere, som for eksempel i 2008. Det var sist gang vi var i nedgangstider.
– Da var vi 8 år. Da gikk vi typ på barneskolen og spilte sikkert fotball to ganger i uka. Så vi aner ikke hvordan det var. For oss er det derfor bare; det gikk bra i fjor og det gikk bra året før.
Mo: – Folk er så veldig på om ting kommer til å gå konkurs og hva skjer hvis det skjer. Vi bryr oss ikke så mye om det. Vi tenker neste, neste, neste hele tiden. Jeg tror det er en bra holdning å ha, fordi vi er ikke redde for å feile uansett hva som skjer. Det hjelper litt på hvilke risker man velger og ta.
– Hvis det ikke funker så funker det ikke. Neste.
– Vi har lært oss å ha emosjonell stabilitet. Verken oppturer eller nedturer kan endre hvordan vi føler oss, for da blir du jo en slave for følelsene dine. Det er vanskelig å være helt stabil hele tiden, men det er bra å ha en slags baseline.
Markus: – Det veldig mange også gjør når profitten deres øker, så øker de også levestandarden sin. Da har de flere forpliktelser og mer risiko, og fallhøyden blir høyere. Men for oss er det leie på 9k i måneden, ta buss til jobb og vi har ikke noe gjeld. Da er det mye mindre å tape, så vi kan kjøre på mye hardere fremfor de som har mann, kone, barn, hus bil og båt.
Er det noe dere har lyst på? Dame, barn, bil og båt, altså. Eller er det fult fokus på jobb?
Mo: – Det er jobb og trening. Og venner, men veldig mange business-venner. Fordi vi synes ikke den nyeste Netflix-filmen eller hva enn det skulle være er så veldig spennende. Vi synes det er mye mer spennende å høre hva folk får til, hva de bygger og historier fra det miljøet der.
– Man kaller det vel yrkesskadet, for det eneste vi snakker om er jo business. Men vi ser ikke på det som noe negativt, og for min del så er det ikke snakk om noe annet fokus.
Markus: – Noen sier at de synes vi ofrer mye, men vi ser ikke på det på den måten. Hvis du ofrer noe så er det noe du egentlig vil ha, men det er ikke noe vi vil ha som vi må legge bort for jobben.
Mo: – Ja, det er jo det som er interessen. Vi leser Finansavisen, ikke VG. Eller 730, hahah. Neida, hvis det er noe spennende kan det godt hende vi klikker på det, haha.
Nice save. Dere har jo vært venner siden barndommen, men er dere redde for at dere noen gang kommer til å bli uvenner?
Markus: – Vi har jo møtt og snakket med en del store milliardærer som sier at vi bør ha en kontrakt oss imellom. Men det er ikke det vi er for å snakke med de om, det fikser vi selv senere. Det er ikke vår bekymring.
Mo: – Vi er ikke redde for det. Vi har jo hatt mange diskusjoner, og det er jo vanlig å være uenig om hva og hvordan man skal gjøre ting. Men vi har et veldig godt forhold og et sterkt bånd, vi er jo så å si brødre. Så jeg tror det skal veldig mye til før det ville skjedd.
– Likevel forstår jeg at folk sier at vi må passe på og sånn, for de kjenner oss ikke. Jeg er jo også enig i at man skal være forsiktig med å blande venner og business, man skal passe på hvem man inviterer inn i businessen sin. Det er ikke alltid like lett å si ifra til en venn, så jeg ville advart folk om å være forsiktige med det.
– I vårt tilfelle er det ikke slik. Vi er så sykt syncha på alt.
Hvordan da?
Markus: – Jeg er på en måte han som tenker mye på hvor jeg vil, men jeg tenker ikke konsekvenser. Jeg vil dit, men så kan jeg glemme kostnadene for å komme meg dit. Da kan det hende jeg tapte mer penger på det, enn det jeg ville gjort om vi bare ventet.
– Mo er han som klarer å vente, og som heller setter seg ned for å regne på kostnadene og detaljene for å komme seg dit. Jeg vil som regel kjøre på, mens Mo tenker litt mer over det.
Mo: – Ja, jeg vil si at jeg er mer den der tall-personen. Jeg er ikke sånn kjempeglad i tall, men jeg er litt mer kontrollfreak enn det Marcus er.
Markus: – Vi bruker hverandre der den andre er god.
Har dere noen gode råd til unge som ønsker å drive med business?
Mo: – Man må ikke være redd for å bryte med de tradisjonelle rutinene. Man må tørre å gjøre det man vil, uten at man bryr seg om hva alle andre sier – uansett hvem det er. Det er jo ditt liv, så du må bare tørre å gjøre det.
– Spesielt når det gjelder de som kommer fra østkanten, der er det liksom fotballspiller eller rapper man skal bli. Hvis de tenker at business er for andre og ikke passer for oss – om det er det de egentlig vil så håper jeg vi kan være et eksempel for dem.
– Du kan få til alt du vil få til, uansett hvem du er.
Markus: – Jeg tror også det aldri har vært en bedre tid å gjøre det på enn nå. Før måtte man være rik eller ha et stort budsjett fordi reklamene ble vist på TV. Nå kan du faktisk utkonkurrere XXL eller en annen stor bedrift ved å være kreativ og dele kreativt innhold. Og det kan du gjøre hjemme.
– Jeg tror vilje kommer fra at man tror at det er mulig. Hvis du vil og tror så finner du de mulighetene du trenger for å få det til. Folk må slutte å se på andre og tenke at de er bedre enn dem, og heller starte med det de har.
Mo: – Mange tror også at det alltid er et hack, tips eller trick som er der. Si vi har jobbet med dette intensivt i tre år – da er det tre år med 12-timers dager, helger som må droppes, nesten ikke noe ferie. Så hvis du først vil, så må du legge inn innsatsen også. Det er ikke så enkelt som det kanskje høres ut.
– Du får mange reality-checks og egoet ditt blir testet hele tiden. Det er fort gjort å tenke at dette er ikke noe for meg, dette var vanskelig, nå kommer det regninger og gebyrer til helvete – det kan gjøre at du kanskje begynne å tvile på deg selv.
Markus: – Også er det er forskjell på vil og vilje. Hva som skal til for å ha det handler jo om motivasjon, og det er jo forskjellig fra person til person, så du må finne det som funker for deg.
Kloke ord og gode råd! Takk for praten, gutter! Og lykke til videre!
For ordens skyld: Mo Massfih er broren til 730.no sin daglige leder Yasmine Massfih.