Mark Zuckerberg gir «nytt» navn til Instagram

4. aug 2019 kl. 15:30

Foto: Sabrina Tai / 730.no

Blir Facebook-integrering døden for Instagram?

Det er over syv år siden Facebook kjøpte opp Instagram, bare halvannet år etter lanseringen i 2010.

Men for folk flest var det lenge ingen tydelig sammenheng mellom de to appene. Både bruken og brukerne er forskjellige, og det er kanskje en god ting.

Det siste året har dog mye skjedd.

Kevin Systrom og Mike Krieger, de to opprinnelige grunnleggerne av Instagram, forlot i fjor selskapet. Inn som ny Instagram-sjef kom Adam Mosseri, den tidligere lederen for Facebooks News Feed.

Se også: Instagram lanserer alternativ til blokkering

Rykter har i åresvis sagt at det er stor intern kniving mellom de som jobber med Instagram og Facebook.

Det er spesielt Facebooks ønske om å i økende grad integrere Facebook-funksjoner i Instagram-appen som skaper irritasjon blant de som jobber med IG. Det skal også ha vært en intern maktkamp mellom videotjenestene IGTV og Facebook Watch.

Du har kanskje merket at Instagram gradvis har blitt mer og mer lik Facebook, og vice versa?

Det har også blitt enda lettere å dele innhold på tvers av de to appene.

Nå tar Facebook-sjef Mark Zuckerberg et solid standpunkt for Instagram, melder nettstedet Too Fab.

Mark Zuckerberg fra Facebook (Win McNamee/Getty)

Instagram får nemlig et nytt navn: «Instagram by Facebook».

Dette er for å tydeliggjøre at det er selskapet som står bak Instagram, bekrefter Facebooks talskvinne Bertie Thompson til The Information.

Navnet skal i første omgang ikke være synlig når du scroller i Instagram-feeden, men vil blant annet stå i App Store og Google Play.

Den samme navneendringen vil skje med direktemeldingstjenesten WhatsApp, som nå vil hete «WhatsApp by Facebook».

Allerede nå kan vi se at det står «fra Facebook» på bunnen av innloggingssiden i Instagram-appen.

Kritikere er skeptiske da Facebooks skandaler i større grad kan ramme Instagram og WhatsApp.

Hittil har IG og WhatsApp til dels vært skjermet da mange ikke nødvendigvis vet eller husker at appene er eid av Facebook. De neste par årene kan bli spennende for både Instagram og Facebook.

Se også: Instagram skjuler likes i disse landene

Gladsak: Glossy influencer deler bildene som ikke kom med på Instagram