Hopp til hovedinnhold
Kourtney Kardashian Lemme
Merkevaren til Kourtney Kardashian er under etterforskning (Instagram/kourtneykardashian)

Kourtney Kardashians merkevare Lemme etterforskes

Driver Kourtney Kardashian og Lemme på med misvisende markedsføring?

Så vel som resten av fammen ekspanderer naturligvis også Kourtney Kardashian sine brands utover sitt opprinnelige selskap Goop Poosh.

I 2022 lanserte den eldste søsteren i klanen kosttilskudd-merket Lemme. Nå etterforskes det for å angivelig villede sine kunder.

Ifølge The Independent etterforsker nå advokatfirmaet Zimmerman Reed om selskapet driver med misvisende markedsføring.

Lemme er et merke som består av kosttilskudd og vitaminer i form av vingummi alias gummies.

Her finner man noe for et hvert behov – fra vaginal helse og metabolisme til blodsukker og oppblåsthet.

Eller gjør man det?

kourtney kardashian lemme kosttilskudd
(Instagram/kourtneykardashian)

Lemme har nemlig mottatt anklager om å misbruke kunders rettigheter ved å markedsføre produktene på en villedende måte.

Dette gjelder spesielt for produktet Lemme Purr Gummies, som hevder å bidra til god vaginal helse og «støtte vaginal lukt».

Produktet har tidligere blitt kritisert for å fremme et usikkerhetsmoment for kvinner, og andre undersøkelser har vist at noen ingrediensene som er brukt – som for eksempel ananasekstrakt – ikke nødvendigvis er en kredibel ingrediense.

– Merkevarer bør ikke prøve å fremme kunstig usikkerhet påtvunget kvinner og AFAB-individer [assigned female at birth-individer]. Det finnes ikke noe klinisk data som validerer eller foreslår at du kan endre hvordan din vagina smaker, har gynekologen Dr. Melanie Bone tidligere utalt seg om produktet.

I tillegg skal det angivelig være påvist at Lemmes Debloat Gummies, som hevder å hjelpe for oppblåsthet, faktisk inneholder tre gram sukker per porsjon – noe som kan øke oppblåsthet.

lemme kourtney kardashian
(Lemme/Instagram)

Dersom Zimmerman Reed kommer til konklusjonen at det finnes nok bevis for at markedsføringen er villedende, kan altså Kourtney Kardashian og merkevaren stå overfor et søksmål.

Lemme har også mottatt kritikk fra hobbydetektiver på sosiale medier.

Inkludert entreprenøren bak Bee Better og TikTok-kontoen ved samme navn.

TikTok-eren er kjent for å ta grundige dypdykk inn i temaer som preger popkulturen – fra Blake Livelys backlash til Kamala Harris’ presidentkampanje.

Inkludert produktene til Lemme.

I sin video om merkevaren omtaler han den som den største svindelen i kosttilskudd-industrien.

De spesielt interesserte kan se hele den 9 minutter lange videoen nedenfor.

@bee.better.company

A deep dive into the downfall of Lemme by Kourtney Kardashian, an interesting case of incredible marketing and terrible products. #kourtney #kourtneykardashian #kourtneykardashianbarker #kardashian #lemme #supplements #marketing101 #mba #business #deepdive #analysis #longvideo #videoessay #lemmesleep

♬ original sound – Bee better

Kourtney Kardashian eller talspersoner for Lemme har så langt ikke kommentert etterforskningen eller anklagene.

Senest i dag postet firebarnsmoren riktignok en bildekarussel med flere promobilder for Lemme, hvor hun siterer Sabrina Carpenter i caption.

«my give a f*cks are on vacation 🫶🏼», skriver Kourt.

«she’s working late 👏✨💅», lyder kommentaren fra Lemme.

kourtney kardashian lemme etterforskning

Men… fra en i KarJenner-klanen til en annen.

Eldstesøsteren er som nevnt ikke den eneste som utvider sine brands.

Nylig kunne blant andre Kylie Jenner annonsere at hun, til tross for massiv backlash på forrige forsøk, lanserer en ny kolleksjon med badetøy.

Denne gangen via hennes eget klesmerke Khy.

kylie jenner khy kylie swims
(Instagram/kyliejenner)

Per dags dato har det ikke kommet lignende kritikk angående kvaliteten, som hun tidligere fikk for Kylie Swim.

Vi får håpe og tro at 27-åringen lærte sin lekse siden sist.

Les også: Dette betyr dog ikke at Khy er fri for kritikk. Snarere tvert imot.

Les mer