Hopp til hovedinnhold

Leker ikke lenger iPod

Zune vs. iPod har lenge nesten vært som Jolly Cola vs. Coca-Cola. En ganske håpløs kamp. Men de som står bak Jolly er noen små dansker, mens Zunes pappa er Bill Gates.

Da Microsoft lanserte MP3-spilleren i 2006, viste det seg fort at Apples variant ble en knallhard nøtt å knekke. Både forbrukere og journalister disset, baksnakket, mobbet og lo av Zune, og i dag har Bills musikk-gadget kun 2% markedsandel.

Men nå kan det se ut som underdogen er i ferd med å bli et hakk mer sexy. New York Times kjørte en test som konkluderte med at de nye Zune-ene (ennå ikke ute i Norge) knuser iPod når det kommer til nedlastningsdelen og måten man finner, deler og «oppdager» ny musikk.

Avisen – og andre – fremhever blant annet disse punktene:
iPod må man fortsatt koble til datamaskinen, mens Zune kan synche trådløst.
Zune har, i motsetning til iPod, innebygget radio, og man hvis man hører en låt som er i salg, kan man laste den ned.

Zune-eiere kan betale hundre kroner i måneden og få spille all musikken i Zune-butikken ubegrenset, en mulighet iPod i dag ikke har med sin iTunes-sjappe.

Abonnementsløsningen lar deg også velge en sjanger, og så passer spilleren automatisk på å oppdatere med forslag nye låter innenfor denne kategorien. Så slipper du å følge med så nøye.

Zune har et sosialt nettverk, hvor Zune-brukere kan høre hverandres spillelister og få musikktips.

Bills spiller var stygg før, men nye (fjerde) designen mener avisen er lekker. Systemet som brukes er Windows, og Zune kan kobles til Xbox 360.

New York Times nevner også fordeler med iPod og ulemper med Zune, men for Microsoft er skrytet øreonani. Det er iallefall et stort skritt unna ræva omtale. Noe Apple garantert noterer seg.

Norsk, dansevennlig duo snikreklameres for i ny iPod-kampanje.

(På Færøyene er for øvrig Jolly Cola den mest kjøpte brusen.)

Nyeste saker fra 730.no

Les mer