Advertisement

Korona: 6 tips for å ta vare på din psykiske helse

20. mar 2020 kl. 17:04

Pass på hverandre og dere selv. Dette kommer til å gå bra (Mario Tama/Getty)

Ikke glem den psykiske helsen!

Hverdagen er plutselig snudd på hodet for de fleste av oss.

Korona fører med seg usikkerhet på flere plan. Mange må plutselig være mye mer hjemme enn de er vant til, noen får kanskje uventede økonomiske utfordringer som følge av permittering eller kansellerte jobber. Ingen vet helt hva som kommer til å skje i tiden fremover, og dette kan være utfordrende for de fleste.

Nå oppfordres det stadig til å ta vare på hverandre, og holder du deg inne er du godt på vei.

Men isolasjonen kan være vanskelig for mange.

Studier viser at å sitte lenge i karantene kan ha negative konsekvenser for psykisk helse. Folk som sliter er ekstra utsatt når man ikke kan holde hverdagslige rutiner vedlike.

Frykt, usikkerhet og ensomhet er blant følelsene som vekkes i denne unntakstilstanden, og det er viktig å ta alle følelser på alvor.

− Mental Helse Hjelpetelefonen, sidetmedord.no og Arbeidslivstelefonen opplever en svært stor pågang av mennesker som sliter med angst, frykt og depresjon pga tiltakene som er iverksatt av myndighetene, forteller Kristin Bergersen fra Mental Helse til 730.no.

Hva kan man gjøre for å motarbeide negative følelser? Hvordan holder man seg i balanse i en så uvant situasjon?

View this post on Instagram

today the world health organization officially declared the coronavirus (COVID-19, technically) as a pandemic. wanted to give everyone a reminder that it’s okay to be anxious, scared, angry, or sad because of the coronavirus (or however else you feel). so much is happening as a result of this disease, including events being cancelled, schools switching to online-only instruction, and more. if you need to talk to someone about how you’re feeling because of COVID-19, you can text BUDDY to 741741 for free, 24/7 support through @crisistextline 🤍 — image description: “it’s okay to be anxious, scared, angry, or sad because of coronavirus” in orange, handwritten type. “anxious” and “sad” are underlined in light orange, “scared” is underlined in yellow, “angry” is underlined in white. there is a yellow exclamation at the end. the background is light yellow.

A post shared by GMF DESIGNS (@gmf.designs) on

I samråd med Mental Helse og psykisk helse-aktivist Ingeborg Blindheim har vi laget en liste med noen nyttige tiltak for å ta vare på egen psykisk helse.

1) Dyrk hobbyer og gamle interesser

Finn frem spill, les en bok, hør på musikk eller se en koselig film. Lær deg noe nytt; om det er et korttriks, å sy, et nytt språk eller å lære alle dansene på TikTok.

2) Rutiner

Å ta vare på seg selv handler ikke bare ikke bare om ansiktsmasker og badebomber. Det viktigste er å holde rutiner: Å stå opp (gjerne til fast tidspunkt), dusje, kle på seg, lage mat og gjøre hverdagsting, selv når det butter imot. FaceTime gjerne med folk selv når du gjør dagligdagse ting.

3) Hold kontakt med de rundt deg

Gjerne Skype eller FaceTime med folk ofte. Se film sammen via Netflix Party eller se en digital konsert sammen. Det kan være en dørstokk-mil å ta opp telefonen å ringe noen, men prøv. Eller spør om noen kan ringe deg. Ikke isoler deg totalt. Er du ensom kan du også snakke med noen på koronavenn.no

4) Få frisk luft

Tren, hvis det hjelper deg. Du kan også gå deg en tur i skogen eller parken, eller bare stå litt ute. Gå en ekstra runde rundt blokken eller i nabolaget. Frisk luft kan gjøre underverker.

5) Prøv å stoppe katastrofetankene

Prøv så godt du kan å roe ned katastrofetankene og panikken hvis den kommer. Prøv å hold på det rasjonelle. Det at man bekymrer seg/får panikk kommer ikke til å endre situasjonen uansett. Det kommer til å gå over en gang. Det kommer til å gå fint.

6) Ikke vær redd for å be om hjelp

Om du føler ting blir for vanskelig: Ta i bruk hjelpetelefoner og chattetjenester. Det finnes hjelp der ute, og det er ingen skam å be om det.

Cecilie Ramona Kåss Furuseth sier det fint her:

View this post on Instagram

NB! Jeg er ingen ekspert, bare en enkel jente fra Jessheim med egenerfaring. Jeg leste det fine innlegget til @sofsen (følg henne!), og fikk et behov for å lage et svar til de mange som sender melding som strever ekstra nå.

A post shared by Cecilie Ramona Kåss Furuseth (@ramonakf) on

Pass på de rundt deg og pass på deg selv, vi kommer oss gjennom dette.

Hjelpetelefonen til Mental Helse kan nås på 116 123

Foreldresupport på 116 123 (tast 2)

Arbeidslivstelefonen kan nås på 225 66 700

Kirkens SOS kan nås på 22 40 00 40

Hvis du synes telefon er vanskelig kan du chatte med noen på Sidetmedord.no

Vold- og overgrepslinjen 116 006 er åpen døgnet rundt

View this post on Instagram

For noen er det ekstra vanskelig når skole, jobb og fritidstilbud nå er stengt. Gjelder det deg? Du kan ringe 116 006 gratis, døgnet rundt, for å snakke om opplevelsene dine, få hjelp, råd og svar på spørsmål. Helt anonymt 💜

A post shared by 730.no (@730no) on

Se også: Her er 7 feelgood-filmer du kan streame i Norge