Hopp til hovedinnhold
Kendall Jenner beskyldes for kulturell appropriasjon
Kendall Jenner er i hardt vær om dagen. (Instagram/kendalljenner)

Kendall Jenner beskyldes for kulturell appropriasjon

Kendall Jenner er i hardt vær etter tequila-kampanje.

De siste årene har Kardashian/Jenner-søstrene for alvor bygget sine egne merkevarer.

Kim Kardashian med shapewear-merket Skims, KKW Beauty og KKW Fragrance. Lillesøster Kylie Jenner med Kylie Cosmetics og Kourtney Kardashian med nettstedet Poosh.

I februar kunne Kendall Jenner avsløre at hun har jobbet med sitt eget tequila-merke 818 de siste fire årene.

Etter at kampanjevideoen til 818 ble postet denne uken har kritikken haglet mot supermodellen.

Kendall Jenner i kampanjevideoen til 818 (Instagram/kendalljenner)

Dette er ikke på nivå med hennes sagnomsuste Pepsi-fadese, men…

25-åringen beskyldes nå for kulturell appropriasjon.

Kampanjevideoen og bildene viser nemlig Kendall på en agave-gård i Jalisco i Mexico omringet av meksikanske bønder.

Det får mange til å mene at hun utnytter den meksikanske kulturen for å selge tequilaen sin.

De siste dagene har beskyldningene om kulturell appropriasjon haglet på Twitter.

«Du tuller med meg. Overlat det til Kendall å være så tonedøv som mulig, dette er så støtende. Å posere med en stilig migrantarbeider-look for tequila-merket sitt».

«Se henne gråte og si at hun ikke visste det i etterkant for den hundrede gangen» skriver en på Twitter.

«Det gjør meg sint fordi alt de gjør er å stjele andre kulturers kreativitet og gjør det til deres eget bare for penger» skriver en annen.

Det er riktignok også mange som tar Kendall Jenner i forsvar.

Det er delte meninger om kampanjevideoen på Twitter.

«Hvordan er dette støtende? Dere tar dere nær av alt» skriver en.

«Migrantarbeider? Hun har på seg jeans og en crop top, er dette tull?» skriver en annen om antrekket mange mener er støtende.

Se en snutt fra kampanjevideoen nedenfor.

Se video via 818 på Twitter:

Flere trekker paralleller til andre kjente fjes som har gjort omtrent det samme, uten å få høre det i ettertid.

Kendall er ikke den første kjendisen som lanserer sin egen tequila.

Dwayne «The rock» Johnson har tequila-merket Teremana, som han har promotert på nokså lik måte som Kendall, uten å få kritikk for det.

«Jeg skjønner ikke … Det er ikke sånn at vi ikke har sett kjente fjes som fronter et merke. Hvis dette var noen andre enn en Kardashian hadde nok ikke folk vært så opprørt» skriver en på Twitter.

Kendall Jenner trender også på Twitter av andre grunner.

I tillegg til å beskyldes for kulturell appropriasjon, dras Kendall nå på Twitter etter lillesøster Kylie sin fotoshoot for tmrw magazine.

På samme tid som bildene av Kylie ble sluppet, kom også nye bilder av Kendall som ansikt utad for Burberrys nyeste kampanje.

Mange mener nå at det er flaut at Kendall er den best betalte modellen i verden, sett i lys av Kylies posering-skills.

Er det egentlig Kylie som bør være modellen i familien?

Se bildene alle snakker om, og døm selv:

Kendall i Burberrys seneste kampanje (Instagram/burberry)

«Jeg lurer på om hun noen gang gjør narr av Kendalls arbeid» skriver en Twitter-bruker om Kylies fotoshoot.

«Vær snill og slett dette bildet. Det er flaut for merkevaren» skriver en annen om bildet av Kendall.

Se også: Kim Kardashian er ikke klar for å fortelle barna om fortiden sin

Nyeste saker fra 730.no

Les mer