Karpe W!
Det er ikke bare internasjonale artister som kjemper for å eie alle rettighetene til sin egen musikk.
Scooter Braun sikret seg Big Machine, musikkselskapet som har katalogen til Taylor Swift. Mange artister eier ikke musikken sin selv, fordi deres labels eier master-innspillingene. I nyere tid har det dog blitt mer og mer vanlig at artistene er bevisst på dette. I noen tilfeller eier artistene musikken selv, mens labelen får lisens til å gi ut musikken i et visst tidsrom.
Karpe kjempet for det samme – og de slipper å spille inn alt på nytt slik som Taylor Swift.
Ifølge DN skal Oslo-duoen ha vært i en konflikt med sin tidligere label Cosmos, tidligere Bonnier Amigo (Vinni-gruppen Paperboys, Madcon, Mira Craig) i over en dekade.
Nå bekrefter Karpe til avisen at de har kjøpt rettighetene til sine fire første utgivelser, Glasskår (2004), Rett fra hjertet (2006), Fire vegger (2008) og Aldri solgt en løgn (2010).
– Vi er kjempefornøyde med å ha fått til en ryddig avslutning på en prosess som har vart i nesten ti år. Nå har vi masterrettighetene til all musikk vi noensinne har gitt ut. Jeg føler meg fri, sier Magdi til DN.
View this post on Instagram
Ifølge Dagens Næringsliv skal et tilbud for oppkjøp ha vært på mellom to og tre millioner kroner, men hva den endelige avtalen landet på ønsker de ikke å kommentere.
– Vi er kommet til en enighet. Det er vi glad for, sier Cosmos’ advokat, Jan Morten Evertsen i advokatfirmaet Ræder til DN.
Chirag fikk en nøktern gladmelding fra manager Silje Larsen Borgan i Little Big Sister:

SLB fra LBS (Instagram.com/karpe_offisiell)
PS: Hva var greia med Taylor Swift?
Hun har hatt en årelang beef med Scooter Braun (og spesielt hans av og på-artist Kanye West), og ble mildt sagt bedrøvet av oppkjøpet.
29-åringen hevder selv at hun ikke fikk samme mulighet som Scooter Braun.
Hvis Taylor skulle eie sin egen katalog måtte hun fortsette å gi ut musikk via Big Machine. Avtalen skal ha gått ut på at hun måtte spille inn et nytt album for hvert gammelt album hun skulle få rettighetene til. Det var hun ikke interessert i.
Taylor velger dog å se fremover, samtidig som hun forrige uke bekreftet at hun planlegger å spille inn sine fem forrige album på nytt.
Dette tidkrevende og kostbare grepet gjør hun for å eie sin egen musikk – selv om nyinnspillingene selvsagt ikke blir identiske med de originale utgivelsene.
De «nye» albumene kan generere ekstra salg- og streamingkroner fra Taylors lojale fans.
I tillegg blir det lettere for artisten selv å bestemme hva som skjer videre med låtene, for eksempel hvis noen ønsker å bruke dem i film, TV eller reklame, eller hvis hun vil gi dem ut på nytt.
Nyinnspillingene starter straks hun får lov – fra november 2020.
I 2014 tok JAY-Z over sine masters fra Def Jam, og deretter – ekstra breialt nok – publishing-rettighetene fra EMI.