730: Hvordan går du fram når du skal lage et nytt album?
Raphael: Min holdning i forhold til det å lage musikk er ikke ulik min holdning til livet forøvrig, jeg er ikke så opptatt hva som til enhver tid vil være det korrekte å gjøre. De fleste andre på min alder er for eksempel allerede gift. Når du driver med musikk, så ender du opp med å være gift med musikken, og det er ikke nødvendigvis en dum ting.
![](/wp-content/uploads/from-old-site/News_001383_Other_001.jpeg)
Inspirasjonen til musikken på det nye albumet er hentet fra barndommen min, fra musikk jeg hørte på før jeg selv ble musiker og som har vært med meg på alle album jeg har gjort, som 1960-talls Motown, Stax og til og med litt Philly med grupper som The Delfonics og The Stylistics. Elementene har alltid vært der, men aldri så tydelig som nå. Albumet er veldig forskjellig fra Ray Ray, på en måte slik jeg planla det helt fra mitt første soloalbum Instant Vintage.
Hva synes du om mottakelsen til albumet ditt? Det er blant annet nominert til tre Grammy-priser. Bryr du deg om anmeldere?
Jeg tenker ikke på anmeldere når jeg lager et album. Men alle har en jobb og det er deres jobb å si hva de synes. Jeg kan sikkert ikke skrive like bra som en del av anmelderne og jeg er ganske sikker på at de ikke kan lage en sang like bra som meg.
I forhold til Grammy-nominasjonene føler meg veldig beæret og takknemlig. Albumet var også nummer 1 på iTunes’ nedlastingsliste, noe jeg setter enda større pris på fordi det på en måte er folkets dom.
Du er ingen tenåring lengre. Følger du med på moderne R&B? Jeg hører på det på samme måte som alle andre. Jeg er en fan av talent uansett alder, hvem det er og hva slags musikk de lager. Jeg lytter alltid, for å bruke en «I keep my ear to the streets.»
Har du noen favoritter?
Egentlig ikke… Men jeg liker Jazmine Sullivan, John Legend, og Lil Waynes album. Jeg tror jeg liker hans album bedre enn noe annet akkurat nå. Selv om han har eksplodert kommersielt og ansiktet hans er på alle klistremerker over hele verden, så har han et sjelfullt utgangspunkt og det er fortsatt noe New Orleans over han.
Men den beste soulsangeren og den svarteste artisten vi har i USA akkurat nå er antakeligvis Justin Timberlake. Låtene hans har mer sjel enn noen andre innen urbanmusikk for tiden. Jeg har sagt det til han også, at han er den beste i R&B.
Kjenner du til den norske produsentduoen Stargate?
Nei, men etter at jeg kom til Norge har jeg blitt fortalt at de gjorde den Beyoncé-singelen. Nå om dagen er det vanskelig å følge med på hvilke produsenter som står bak de forskjellige låtene på et album, det er ikke som da Jimmy Jam og Terry Lewis produserte hele Janet Jacksons album. Men jobber de med Beyoncé så er de flinke, fordi hun er en spektakulær artist.
Er du fortsatt involvert med Joss Stone? Musikalsk altså…
Nei, jeg gjorde hennes forrige album og det var det. Men hun mikset sitt nye album i mitt studio, så vi er fortsatt venner.
Du har tidligere jobbet med D’Angelo, hva skjer med han om dagen?
Jeg aner ikke… Men han kommer nok tilbake.
Hva synes du om at McCain tapte valget?
Hehe, det var bare Obamas tid. Alle var klare for en forandring og for å få tilbake troen blant den amerikanske befolkningen.
Kan du beskrive hvordan det føles for afrikansk-amerikanere å se Barack Obama som USAs president? Det er selvfølgelig spesielt for de som deltok i raseopptøyer på 1960-tallet. Selv jeg hadde ikke trodd at jeg skulle få oppleve dette, så da kan man jo bare begynne å forestille seg hvordan det føles for dem.
Intervju og foto: Eirik Basmo Ellingsen og Samantha Gurah