Hopp til hovedinnhold
Justin Bieber i Brooklyn i 2018 (James Devaney/GC)

Justin Bieber får kritikk for sin lansering av Yummy og kamp om førsteplassen på Billboard Hot 100

Oppfordrer Justin Bieber og Scooter Braun fansen til å nesten jukse for å få ham til nummer 1?

Det er fire år siden Justin slapp sitt forrige album, og comeback-singelen «Yummy» lanserer han i alle fall med særdeles tungt og systematisk.

Mange synes noen av taktikkene hans er veldig tvilsomme.

At 25-åringen oppretter TikTok-konto (låten kan virke mer eller mindre konstruert for å gå viralt hos TikTok), ber sine kjendisvenner (som BTS) til å poste «Yummy» og lager «Yummy»-spill, etc. er det få som reagerer på.

Noen synes kanskje lanseringen av en dokumentar på 10 episoder til 20 millioner dollar via annonsering om sykdom er spekulativt sammen med slippet.

Men det er en annen del av kampanjen som mange reagerer på.

En ting er at JB poster bilder av babyer. Blant andre barna til folk som har tagget ham og #yummy.

Ifølge Narcity synes flere av Justins følgere at det hele er pussig.

Da Justin Bieber postet 13 babyer på rad for sine 124 millioner Instagram-følgere, trodde noen at han var hacket.

View this post on Instagram

#yummy

A post shared by Justin Bieber (@justinbieber) on

View this post on Instagram

#yummy

A post shared by Justin Bieber (@justinbieber) on

Det var dog ingen datasnokere på tokt.

Justin Bieber publiserte bildene for å få folk til å streame «Yummy» ekstra mye slik at han får nummer 1 hos Billboard Hot 100.

JB ber folk om å streame singelen – i tillegg til å også kjøpe den:

Nedenfor er Justin nesten sliten av å ha pushet singelen så tungt.

– Jeg har gjort alt jeg kan…

Men han gir ikke opp, mens han spiser:

Manageren Scooter Braun delte bildet nedenfor, som oppfordrer til å kjøpe «Yummy» åtte ganger i én jafs, via fire forskjellige, signerte (!) CD-singler og fire mp3-filer:

(Digg med fire mp3-filer! Hvis du trykker duplicate på dem på datamaskinen din, blir de til åtte.)

Scooter Braun synes dog at det holder å kjøpe fire-fem av disse pakkene.

Fordi, du vet, #regler 😁

I et fanmøte via nettet åpner Justin Bieber med å spørre en jente tre ganger om hun har datamaskinen sin med seg.

Noe hun ikke har. Men hun lover at hun streamer «Yummy» hele tiden – og at hun har kjøpt den. Det gjør ham glad.

Justin Bieber sier at hun gjør alle i verden stolte – og at hun er veldig vakker:

Noen går å langt som å mene at JB fremstår desperat.

I videoen nedenfor fra onsdag ber kanadieren fansen igjen om å streame «Yummy», pluss kjøpe den fra iTunes for å få den inn på førsteplass hos Billboard Hot 100:

Ifølge Insider delte manageren/influenceren Scooter Braun instruksjoner for å forandre IP-adressene slik at flere av deres streams vil gjelde når man lager spilleliste med «Yummy» satt i repetisjon.

(Streamingtjenester teller kun et visst antall streams per døgn per ip-adresse.)

Instruksjoner:

Scooter skal også ha delt instruksjoner om bruk av VPN-tjenester for folk utenfor USA, for å gjøre at streamingen teller mot det amerikanske markedet, som Billboard Hot 100 måler.

(Altså markedet i De forente stater, ikke de 34 andre amerikanske landene.)

LOL:

Så, hvordan går det med «Yummy»?

Jaggu ikke verst. Singelen har i skrivende stund i alle fall 37,9 millioner hos Spotify.

Men Justin vil – som du kanskje har fått med deg – VELDIG gjerne ha nummer 1 på Billboard Hot 100.

Dessverre (for JB) har Compton-stjerneskuddet Roddy Ricch et enormt momentum med sin smash «The Box», som suste opp fra 10. til 3. plass på Billboard denne uken.

Hos Spoti i Norge er «Yummy» på 4. plass og «The Box» på 6. plass. Men sistnevnte øker mer.

Singelen er fra Roddys debutalbum Please Excuse Me for Being Antisocial, som tok førsteplass på Billboard 200 og er nr. 8 på VGs albumliste i Norge.

Be for Justin Biebers førsteplass på Billboard Hot 100 og stream musikkvideoen til «Yummy» en gang til her.

Se også: Halsey er brutalt ærlig om eksen – se video

Halsey synes at han nå burde være trist…. (Capitol/Universal)

Les mer