Hopp til hovedinnhold
??? (TEE PRODUCTIONS)

Joddski og Tommy Tee brekker ned «NRS»: – Vi ble sett på som utskudd og søppel

🔥🔥🔥 (TEE PRODUCTIONS)

Hvordan hadde norsk hip-hop sett ut uten Joddski og Tommy Tee? Send oss gjerne en mail om du har kloke tanker, vi orker ikke å ta stilling til spørsmålet. Gudfedrene slapp nylig sitt største samarbeid hittil, albumet NRS, som ble feiret med en gedigen fest på Rockefeller.

I dag brekker Jørgen og Tommy ned platen for 730 – låt for låt. Se + hør nedenfor! 

Men først: Dagsferske Joddski, Klish & Snow Boyz – «42» (remix): 

«National Rap Show»

Joddski: – En av kompisene til Tommy skal visst ha sagt at dette var den tøffeste Joddski-låten han hadde hørt. Personlig er jeg ikke langt fra enig. Jeg forteller historien om å vokse opp på Ørnes/Mosvolddalen som nesten enslig hiphopper, og hvordan Tommys radioprogram gjorde at jeg fant en slags felles platform med likesinnede landet over. Denne går ut til alle som vokste opp med rap eller andre subkulturer på 90-tallet. Tror ikke folk i dag skjønner hvor sterkt det var på den tiden. Beaten er alt annet enn mimrete og retro da. BREIALT å kalle plata NRS og låten «National Rap Show», kanskje, men hei.

Tommy Tee: – Det er noe meta-aktig over den tittelen, og selvom jeg likte den umiddelbart har den vokst på meg. Låta også seff – jeg tror det er mange fra utkant-Norge som kjenner seg igjen i teksten på denne og flere av låtene på skiva. Folk fra Oslo også for den saks skyld – særlig de som som husker den gang da rap ikke var popmusikk, og vi ble sett på som utskudd og søppel. 


«Æ e old school»
Joddski: – Denne har vel vært sagt mye om, men jeg kan jo si litt om hvordan den kom frem. Jeg hadde et sample jeg ville bruke, og hadde egentlig sett for meg noe langt mer old school som resultat av dette. Men Tommy nekter å gjøre noe enkelt, eller bruke noen billige triks. Om du hører på beaten så hinter den jo til både 80 -og 90-tall, men den har mye mer enn det. Vi var litt skeptiske til å slippe den først, for vi ville ikke at dette skulle bli sett på som et retroprosjekt. Noe det absolutt ikke er. På den andre siden er det vanskelig å benekte fakta. Vi ER old school. 
 
Tommy Tee: – Word up! Shouts til alle på remiksen og i videoen!!
 

«Kjøkkenfesten»
Joddski: – Jeg vil si at dette er den første låten vi gjorde, en gang tidlig i fjor. Tanken er jo den at på alle fester, så etableres det alltid en egen fraksjon på kjøkkenet. Det er her de kuleste er (!!??), synes vi selv i alle fall. Det er en metafor for at vi alltid velger å stå litt utenfor, og heller holde vår egen fest for våre venner – en som nok er hakket drøyere og mer utagerende – enn å kle oss opp i finstasen og bli med resten av skrullene på maskeradeball. Tommy sa noe til meg for noen år siden som har hatt stor impact på alt jeg har gjort siden. Han sa at nå hadde vi vært gjennom for mye dritt, og var for gamle i gamet, til å skulle prøve å tilpasse oss det ene eller det andre  – å gjøre det DE vil. Nå måtte vi bare være oss selv, på godt og vondt. CHURCH. 

Tommy Tee: – Dette er kunst. I hvert fall teksten. 
«Æ lova dæ» med Àgy og Jan Steigen
Joddski: – Dette er kanskje min favoritt. Àgy var jo med meg på singelen «Gærnt med mæ» fra forrige plata mi, Han Far, og vi har en ekstremt god tone. Ho ble som ei lillesøster for meg og Håvard, og her har vi integrert henne mer i selve låten enn sist. Tittelen er selvsagt hentet fra Steigen-låten «Bodø City», som var en landeplage nordpå. Her gikk jeg inn til Tommy og fortalte han at jeg ville sample Håvard som sa akkurat det, og gjøre noe rundt det. Kanskje den ærligste teksten jeg har hatt på mange måter, men den er ikke rett ut – det har jeg også lært mye av Tommy om, si ting MELLOM linjene. Jeg har alltid vært veldig rett fram. Her ble det også 300 bars med spytting, men det er rett fra hjertet og skrevet i en session, så føles feil å barbere det. 
 
Tommy Tee: – Noen sjuke vers her – en av favorittene mine. Jørgen og jeg startet på beaten/teksten etter å ha snakket litt om låta. Minutter senere og lenge før jeg har startet med trommene har han et halvt vers og sånn går «kappløpet» et par timer til vi har låta. «Det e bol i veggan» er et sitat som ble hørt fler enn en gang under sessions til denne skiva.  
 

«Alltid våken» med Mae
Joddski: – Poppa Lars er ikke en mann som er i overkant raus med komplimenter. Når jeg spilte denne for han i sommer sa han bare: «kult at du fikk med Mae». Takk, Lars! Men han har rett. Det ER fett å ha med Opaque, eller Mae, som han heter nå. Dødsstoka på å ha han med på turneen vår og, Norges mest undervurderte rapper – bortsett fra blant alle rappere. De vet. Denne er også en case av Tommy som tok mitt utgangspunkt (Busta Ofte-låten «Kjemikalia» -altså reggaeprosjektet mitt fra 2001), og gjorde noe helt annet ut av det. Techno!!! Låten handler om… å ha søvnproblemer? En litt annen vri på «Kjemikalia»-tematikken kanskje. Også veldig preget av å være skrevet «On the spot». Vi hadde hooken åpen lenge, før vi skjønte at Mae var svaret. 
 
 


«Soldata» med Son of Light
Joddski: – Avisa Nordland var veldig interessert i teksten her, jeg tror de tenkte at det var noe kriminelt bak. Det er det ikke, men det er en låt om å stå for noe. Og om de nært deg som har ryggen din uansett hva som skulle skje. Jeg fikk sneket inn Lyset her i siste liten, og det var viktig for meg å ha han med når jeg først skulle gjøre en skive med Tee Productions. Lyset var en av hovedgrunnene til at jeg ga opp engelsk, og den første jeg ble godt kjent med av gutta. Dette er også et prakteksempel på arbeidsmetode. Jeg hadde tittelen klar, og forklarte for Tommy. Han begynte å spille og programmere mens jeg vandret frem og tilbake og skreiv ned rim på moben. Til slutt hadde jeg så klart alt for mye, og jeg tror du hører hvor gira jeg når du hører låta.

«Fokus» remix m/Tshawe
Joddski: – Hæ? Remixen først? Ja, for vi mener den hører mere hjemme på selve albumet enn versjonen med 4-Tay. Den stammer fra at jeg og Tshawe tilfeldigvis var i Tee Studios samtidig. Han kicka når vi spilte et par spor fra NRS fra han, og følte vibben. Vi har faktisk aldri gjort noe sammen (tror Madcon er omtrent de eneste fra vår generasjon jeg ikke har gjort noe med), så jeg syntes det var en god idé. Jeg elsker å høre Tshawe på denne typen beats, og det viser for en spennvidde han har. Teksten handler om å holde fokus… og jeg visste ikke at Jaa9 og Onkl hadde en låt på nye skiva som het nesten det sammen.

Tommy Tee: – Da Tshawe kom i studio for å legge på denne hadde jeg fått forståelsen av at han skulle legge på «Æ E Old School»-remiksen (en stund før den ordentlige remiks-session dette). Det viste seg da Jørgen kom at det var «Fokus» som skulle remikses. Og det ble perfekt og var det siste vi spilte inn til skiva. 

BONUS: 
«Internasjonale Connects» m/ Don Martin
Joddski: – Denne ble egentlig laget mot slutten av Bonds, Beats & Beliefs 2-sessionsene. Det var også viktig å ha med Martin for meg, en av de eneste på min alder som ennå har rapkarrieren som hovedfokus og klarer å holde seg RELEVANT (SIC!!!!!!). Her snakker vi mye om real shit, da vi bodde i samme blokk på Grønland for 15 år siden – den som brant for noen år siden i Urtegata  – og vi var såpass starving artists at om en av oss hadde jasminris, og den andre soyasaus, da hadde vi MIDDAG!!!!! En klassisk jævla Tee-beat, men føltes litt utenfor selve soundet på resten, derav bonus-status.

«Fokus» med Rappin’ 4-Tay: 

Joddski: –  Siden jeg er inngifta over thurr tilbringer jeg mye, eller litt, tid i California, og det har resultert i et par samarbeid. Rappin’ 4-Tay er en legende i boka, og egentlig skammelig undervurdert. Off Parole-skiva fra 1996 er en av de beste vestkystplatene ever. Da jeg fikk ja fra han på å gjøre en låt var jeg i LA, og måtte bare ringe Tommy litt sånn desperat og spørre om han hadde noen beats liggende. Det hadde han så klart, og denne her hadde den perfekte feelinga for å ha med en Cali-pimp. Denne er dermed første låta som ble gjort. 4-Tay er gnistrende, spør du meg, og det gjør du jo. 4-Tay er spik, spenna gærn, men en sjukt fin fyr.


JODDSKI OG RAPPIN’ 4-TAY (PRIVAT)

Les mer