JAY-Z rykker inn i cannabis-bransjen

10. jul 2019 kl. 04:09

JAY-Z, her iført Bob Marley-genser, på Pharrell Williams’ festival Something In the Water i Virginia Beach City april 2019 (Brian Ach/Getty)

– I’m not a businessman; I’m a business, man

Forretning, forretningsmann eller ei.

JAY-Z forvalter i alle fall sin formue stort sett med omhu, med flere selskaper i porteføljen.

– I am a hustler baby, I’ll sell water to a well

Han kjøpte TIDAL for 56 millioner dollar. For så å selge en tredjedel til Sprint for 200 millioner dollar.

Nå rykker hip-hop-verdenens første dollarmilliardær inn i enda en bransje; lovlig cannabis. Nærmere bestemt det California-baserte weed-selskapet Caliva.

Her går Shawn Carter inn i ett års partnerskap under tittelen Chief Brand Strategist. Han skal bidra med kreative avgjørelser, strategiplaner og vil sannsynligvis dele litt av sitt nettverk.

Mogulen vil også hjelpe med etikk innad i selskapet.

– Alt jeg gjør vil jeg gjøre korrekt og på det høyeste nivået, sier JAY-Z i en pressemelding ifølge CNN.

– Med alt potensialet i cannabis-bransjen, gjør Calivas ekspertise og etos dem til de beste partnerne for dette engasjementet. Vi ønsker å skape noe utrolig, ha det gøy, gjøre gode ting og samle folk underveis.

Caliva er selvsagt fornøyd med å få den Los Angeles-baserte Brooklyn-veteranen med på laget, og forteller at det var han som kom til dem.

– At JAY-Z oppsøkte Caliva som en partner er overveldende og bekrefter vårt mål om å være det mest pålitelige navnet i cannabis, sier selskapets administrerende direktør Dennis O’Malley.

– Vi mener at dette partnerskapet er enestående for både denne og andre bransjer og vi kunne ikke være mer tilfreds med å jobbe med ham og få kunne kalle ham vår Chief Brand Strategist.

Marihuana ble lovlig uten legeattest i California i 2018 og er nå fullstendig eller delvis lovlig i 38 av de forente statene.

Ifølge The Washington Post kan lovlig salg av cannabis i USA nå 35 milliarder dollar (300 millarder kroner) innen 2020.

Noe flere andre artister har fått med seg.

Snoop Dogg har allerede sitt weed-merke Leafs by Snoop, Wiz Khalifa selger Khalifa Kush, 2 Chainz har The Gas Cannabis Co, mens Ty Dolla $ign er partner med selskapet Hemper.

Se også: Weed blir familiens nye business i ny Netflix-serie