(ROC NATION)
Til tross for en massiv lanseringskampanje med store stjerner fikk TIDAL en tøff start. Streamingtjenesten (basert på norsk WIMP) fikk langt færre brukere enn de nok hadde håpet på, men verst av alt var det kanskje at både media og folket gikk imot dem. Noe som er kjipt med et slagord som «TIDAL for all».
Kritikken var hard av flere grunner. Mange har fortsatt ikke fått med seg at $ 20 i måneden var for lyd i høy kvalitet (TIDAL HiFi), og at de også hadde en standardversjon (lignende Spotify Premium) for halve summen. Mange mente Jay & co var griske, og at de først og fremst ville gjøre rike artister enda rikere. I USA er de milevis unna streaminghverdagen vi har med Spotify i Skandinavia, og sverger fortsatt til iTunes.
Andre fryktet at TIDAL ville «stjele» artister fra Spotify og YouTube, så man fikk en realitet lignende film- og seriestreaming, hvor man må abonnere på flere tjenester for å få tilgang på alt. I dag er så å si alt tilgjengelig hos Spotify, både via Premium- og gratisversjonen. Mindre gøy blir det om artistene blir delt mellom de ulike tjenestene.
En av TIDALs store fordeler er at de angivelig er langt mer generøse med artistene sine, noe som gjør at de (uavhengig av størrelse) utbetaler en høyere sum til de som skaper musikken.
I kveld gikk Jay Z til Twitter for å dele sine tanker om TIDALs start og fremtid. Noe som er spesielt, mannen har knapt twitret de siste årene.
Se alt han har på hjertet via #TidalFacts:
Stream of consciousness coming in 5, 4, 3, 2… #TidalFacts
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
Tidal is doing just fine. We have over 770,000 subs. We have been in business less than one month. #TidalFacts
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
There are many big companies that are spending millions on a smear campaign. We are not anti-anyone, we are pro-artist & fan. #TidalFacts
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
We made Tidal for fans. We have more than just music. We have video, exclusive concerts, tickets for events early, live sports!…
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
….Tidal is where artists can give their fans more without the middlemen. #TidalFacts
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
Indie artists who want to work directly w/ us keep 100% of their music. «If you don’t want the CEOs all in the videos» haa #tidalfacts
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
Tidal pays 75% royalty rate to ALL artists, writers and producers – not just the founding members on stage.
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
Rich getting richer? Equity values… YouTube $390 billion. Apple $760 billion. Spotify $8 billion. Tidal $60 million. #TidalFacts
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
My cousin just moved to Nigeria to discover new talent. Tidal is a global company.
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
We have Tidal X – it supports artists by giving them a platform to connect with their most loyal fans. Tidal is for all. #Tidalfacts
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
Our actions will speak louder than words. We made Tidal to bring people the best experiences…
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
and to help artists give that to their fans over and over again…
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
We are human (even Daft Punk ha). We aren’t perfect – but we are determined. #TidalFacts
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
RT @TIDALHiFi – #TIDALXJackWhite concert streaming live TONIGHT, exclusively on http://t.co/vPfyNspMeK [Watch
Jack’s Tidal X show tonight]
— Mr. Carter (@S_C_) April 26, 2015
Bonus-lul:
In case he deletes them here’s a screencap of jay z’s tweets rn pic.twitter.com/hT0T3fxWXu
— FREE MIGOS (@KushKobain) April 26, 2015
Ikke glem Kanye: – TIDAL er ikke illuminati!